mai 06, 2025, 23:54:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Justere tenningstidspunkt T4 2000 (for dummies - altså meg ; )  (Lest 2375 ganger)
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« på: november 28, 2010, 19:13:10 pm »

Vet dette er barnemat for de fleste. Vet at jeg også kan få hjelp til dette, og er takknemlig for det.
Men det hadde vært enda bedre å lære seg å gjøre dette selv!  Blunker

Forstår jeg det rett om jeg på varm motor gjør følgende:

1. Merke på svinghjulet skal peke mot 0 på skalaen?  (Har ennå ikke identifisert merket på svinghjulet på min T4. Er det kun et merke, eller er det fler? Dersom det er fler, hvilket skal jeg bruke?)

2. Løsne klemma rundt fordeleren og fordeleren skal da vris til rotoren er rettet mot merke på fordeleren?

3. Feste klemma igjen. Koble på strobolight. Pluss og minus til batteri gir seg selv, men den ledningen jeg skal klemme rundt en
ledning i motoren, skal den da klemmes rundt pluggledningen til sylinder nr 1?

4. Starte motoren, og da skal strobelighten lyse hver gang merket på svinghjulet er på 0 på skalaen? Vri fordeler til disse merkene stemmer overens.
(evt ha på tenning og vri manuelt, antar det svinghjulet går rimelig kjapt rundt)

Om dette er korrekt, fremstår det som noe selv far kan gjøre!  Gliser

Setter pris på om noen kan bekrefte og evt korrigere.  Glad
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 28, 2010, 19:22:08 pm »

Ikke strobelampa! hold deg unna den! Veit jeg kan få pepper for den uttalelsen! Helt elendig!
Prøvelampe funker supert!

0, som du sier, eller Top dead center(TDC) skal reimhjulet stå på! Og skal rotor peke mot strek i fordeler som jeg viste deg Blunker

koble prøvelampa inn på ledningen som går fra fordeler, inn på - på coil! Så setter du på tenning, og vrir fordeler til lyset akkurat tennes!
Da pleier det å bli helt supert!! Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: november 28, 2010, 19:31:42 pm »

Med strobelampe setter du tenningen mens motoren går - det er det eneste riktige (ta en kikk i alle verkstedsbøker så er et rimelig klart at det er riktig metode)
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 28, 2010, 19:34:31 pm »

Min erfaring med strobelampa, er at den trekker fortenninga altfor mye ned! Så motoren går helt elending etterpå! Orker lite, smeller....
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: november 28, 2010, 19:35:59 pm »

Det er riktig og det er feil, dessverre.

Hvis man opplever at motoren går feil med riktig verdi for fortenning, så er det nok noe annet enn tenningssystemet som må kikkes på også.

Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #5 på: november 28, 2010, 19:39:43 pm »

Fullt mulig Blunker
Men jeg er ikke overbevist om at jeg strobelampa nødvendigvis gir deg den riktige indikasjon på fortenning Blunker

Men prøv som Jørgen sier Geir! Han kan dette bedre enn meg Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #6 på: november 28, 2010, 19:44:52 pm »

Fullt mulig Blunker
Men jeg er ikke overbevist om at jeg strobelampa nødvendigvis gir deg den riktige indikasjon på fortenning Blunker

Men prøv som Jørgen sier Geir! Han kan dette bedre enn meg Blunker
Må du høre på folk som har peil her,tenningslampe er det mest nøyaktige du kan bruke visst du har opplevd att det ikke går etter justering har du gjort noe fundamentalt galt.Visst du er i tvil så skal jeg vise deg ved anledning. Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #7 på: november 28, 2010, 19:48:23 pm »

Jepp, det jeg gjør! Derfor jeg ber Geir gjøre som Jørgen sier Blunker

Men jeg ønsker veldig at du skal vise meg Per! Foresten! Så har du PM Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #8 på: november 28, 2010, 19:54:53 pm »

Vet dette er barnemat for de fleste. Vet at jeg også kan få hjelp til dette, og er takknemlig for det.
Men det hadde vært enda bedre å lære seg å gjøre dette selv!  Blunker

Forstår jeg det rett om jeg på varm motor gjør følgende:

1. Merke på svinghjulet skal peke mot 0 på skalaen?  (Har ennå ikke identifisert merket på svinghjulet på min T4. Er det kun et merke, eller er det fler? Dersom det er fler, hvilket skal jeg bruke?)

2. Løsne klemma rundt fordeleren og fordeleren skal da vris til rotoren er rettet mot merke på fordeleren?

3. Feste klemma igjen. Koble på strobolight. Pluss og minus til batteri gir seg selv, men den ledningen jeg skal klemme rundt en
ledning i motoren, skal den da klemmes rundt pluggledningen til sylinder nr 1?

4. Starte motoren, og da skal strobelighten lyse hver gang merket på svinghjulet er på 0 på skalaen? Vri fordeler til disse merkene stemmer overens.
(evt ha på tenning og vri manuelt, antar det svinghjulet går rimelig kjapt rundt)

Om dette er korrekt, fremstår det som noe selv far kan gjøre!  Gliser

Setter pris på om noen kan bekrefte og evt korrigere.  Glad
koble tenninglampa på pluggkabel til syl 1 start motoren og se att lampa blinker ta av vacumslangen på fordeleren se att motoren går på ca 900 omdr.da retter du lampa mot tenningsmerkene på motoren.Du har en scala på viftehuset du som har merker.Når du justerer så vrir du fordeleren til merket på reimhjulet flukter med merket på 7,5 grader da skal tenningen være rett.Men først må helst stifteopningen være rett justert.Du kan ut å prøve om du får lampa til å blinke uten å justere først så får du spør visst det er noe uklart.Det står og i rep.boka som du har. Glad
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #9 på: november 28, 2010, 21:15:22 pm »

 Woops? Skulle den stemme på 7,5 grader...?
Trodde den skulle til 0, og justerte den nettopp så den stemte på 0 grader, tilkoblet sylinder 1...  Øyerulling

Men tomgangen er tilbake, momentet på lave turtall er tilbake, og den trekker jevnt over hele registeret, virker rett og slett som om alle hestene er tilbake i stallen samt at jeg fikk 10 - 15 nye. Motoren har simpelthen aldri gått så godt så lenge jeg har hatt bilen.  Gliser

Tok heller ikke av vacumslangen...  Tvilende

Kan ta en ny justering i morgen uten vacumslange, og da til 7,5.

Kjente og hørte nå at motoren ville ha stanset om jeg beveget meg mer enn 2 -3 grader den ene eller andre veien. Er det slik at den da vil "komme tilbake" igjen når jeg nærmer meg 7,5?

Tusen takk for alle svar, for en amatør som meg er det gøy å se at man får til. Hehe, fant det faktisk fasinerende å se hvordan dette fungerte, og særlig når motoren ble såpass mye friskere!  Gliser

PS: Rikard - du får ikke lov til å mobbe strobo`n min, den viser seg å være gull!  Blunker
« Siste redigering: november 28, 2010, 21:17:04 pm av GeirW » Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 28, 2010, 21:18:54 pm »

Flott du fikk det til å virke Gliser
Om det er gull, har fortsatt Per en jobb med å overbevise meg om Rekker tunge Rekker tunge Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #11 på: november 28, 2010, 21:25:47 pm »

Flott du fikk det til å virke Gliser
Om det er gull, har fortsatt Per en jobb med å overbevise meg om Rekker tunge Rekker tunge Gliser

Vel, du kjørte bilen min på fredag.
Prøv den en tur nå, og kjenn forskjellen!  Gliser  Blunker
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 28, 2010, 21:27:38 pm »

Ja, takk Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!