KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #210 på: januar 08, 2012, 19:52:51 pm » |
|
bare pass på å ha av standen mellom røra på ett minimum da vacumet i motoren er overaskende kraftig og vil suge inn silicon slangene
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #211 på: januar 08, 2012, 20:33:16 pm » |
|
bare pass på å ha av standen mellom røra på ett minimum da vacumet i motoren er overaskende kraftig og vil suge inn silicon slangene
Takk for bra tips 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Herbie
Supermedlem
    
Innlegg: 976
Bosted: Lyngdal
::DKL::
|
 |
« Svar #212 på: januar 08, 2012, 20:45:10 pm » |
|
Ser bra ut:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #213 på: januar 08, 2012, 21:47:55 pm » |
|
Mark Engle svarte meg engang når jeg sendte dem en mail og en oversikt over anbefalte fjærtrykk på Engle kammer: "All flat tappet cams 100-120 seat pressure, no more than 300-320 open pressure at max lift. Call for more info (310) 450-0806" Mvh Tom R De har samme lengde som wbx fjørene. Målte de i går, wbx fjøra hadde 76,5 kg rett før coil bind, Berg fjøra 113,5 kg.
Har ikke funnet noen spec ang fjørtrykk på FK87 kammen enda, må vel sende en mail til Engle. Så jeg vet egentlig ikke om Berg fjøra er god nok...
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #214 på: januar 08, 2012, 23:28:00 pm » |
|
Mark Engle svarte meg engang når jeg sendte dem en mail og en oversikt over anbefalte fjærtrykk på Engle kammer:
"All flat tappet cams 100-120 seat pressure, no more than 300-320 open pressure at max lift. Call for more info (310) 450-0806"
Mvh Tom R
disse tallene er vel ikke i kg fra engle?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #215 på: januar 09, 2012, 00:10:27 am » |
|
Detta blir sykt fett Berger!!! Spør du meg så virker fjærtrykksangivelsene fra Engle helt på viddene. Kom ikke her og fortell meg at en W100 og en FK47 skal ha likt fjærtrykk!!! Hvis jeg var deg ville jeg heller ringt Johannes og spurt han hvilket fjærtrykk han bruker på fk 87 i turbokonfigurasjon. Sitter vel blant annet fk87 i CSP ghiaen?? Og husker jeg ikke helt feil så har han brukt sånne store v8 ventilfjærer i den. men det er vel mest for å hjelpe å holde styr på ventilene når antilagen står og slår og hamrer på "feil" side av ventilen (i eksosen) Mark Engle svarte meg engang når jeg sendte dem en mail og en oversikt over anbefalte fjærtrykk på Engle kammer: "All flat tappet cams 100-120 seat pressure, no more than 300-320 open pressure at max lift. Call for more info (310) 450-0806" Mvh Tom R De har samme lengde som wbx fjørene. Målte de i går, wbx fjøra hadde 76,5 kg rett før coil bind, Berg fjøra 113,5 kg.
Har ikke funnet noen spec ang fjørtrykk på FK87 kammen enda, må vel sende en mail til Engle. Så jeg vet egentlig ikke om Berg fjøra er god nok...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #216 på: januar 09, 2012, 00:37:06 am » |
|
Mark Engle svarte meg engang når jeg sendte dem en mail og en oversikt over anbefalte fjærtrykk på Engle kammer:
"All flat tappet cams 100-120 seat pressure, no more than 300-320 open pressure at max lift. Call for more info (310) 450-0806"
Mvh Tom R
disse tallene er vel ikke i kg fra engle? Må vel være lbs det er snakk om ?
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #217 på: januar 09, 2012, 00:39:22 am » |
|
Takk for det  Og takk for tips, er nok bedre å spørre Johannes ja  Detta blir sykt fett Berger!!! Spør du meg så virker fjærtrykksangivelsene fra Engle helt på viddene. Kom ikke her og fortell meg at en W100 og en FK47 skal ha likt fjærtrykk!!! Hvis jeg var deg ville jeg heller ringt Johannes og spurt han hvilket fjærtrykk han bruker på fk 87 i turbokonfigurasjon. Sitter vel blant annet fk87 i CSP ghiaen?? Og husker jeg ikke helt feil så har han brukt sånne store v8 ventilfjærer i den. men det er vel mest for å hjelpe å holde styr på ventilene når antilagen står og slår og hamrer på "feil" side av ventilen (i eksosen) Mark Engle svarte meg engang når jeg sendte dem en mail og en oversikt over anbefalte fjærtrykk på Engle kammer: "All flat tappet cams 100-120 seat pressure, no more than 300-320 open pressure at max lift. Call for more info (310) 450-0806" Mvh Tom R De har samme lengde som wbx fjørene. Målte de i går, wbx fjøra hadde 76,5 kg rett før coil bind, Berg fjøra 113,5 kg.
Har ikke funnet noen spec ang fjørtrykk på FK87 kammen enda, må vel sende en mail til Engle. Så jeg vet egentlig ikke om Berg fjøra er god nok...
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #218 på: januar 09, 2012, 01:23:01 am » |
|
Flott prosjekt Øyvind .. angående ventilfjærer holder nok ikke stive enkle fra GB ... Måtte opp i Chevy fjærer på min 2,0 med FK 89 , altså CE fjærer , varva da 8000 o/min.(andre ting ga seg da !!!!) Skal du ha turbo så skal du ikke så langt , men dobble Berg er min. på den kammen ...
Lykke til videre med racerbilen ... Mvh Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #219 på: februar 02, 2012, 23:23:58 pm » |
|
Noe nytt på denna fronten eller? 
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #220 på: februar 02, 2012, 23:37:05 pm » |
|
Nei, ikke så mye. Bestilt endel deler, og så er blokka sendt til Jee for å få foringer til T1 løftere og sliping av svinghjul. Planlegger et røsk nå om noen dager, så da blir det litt oppdateringer tenker jeg
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #221 på: februar 02, 2012, 23:49:45 pm » |
|
Flott prosjekt Øyvind .. angående ventilfjærer holder nok ikke stive enkle fra GB ... Måtte opp i Chevy fjærer på min 2,0 med FK 89 , altså CE fjærer , varva da 8000 o/min.(andre ting ga seg da !!!!) Skal du ha turbo så skal du ikke så langt , men dobble Berg er min. på den kammen ...
Lykke til videre med racerbilen ... Mvh Erich
Kommer nok mye ann på ventiler, støtstenger osv. Men min erfaring fra FK-89 er at den er snill som et lam i forhold til W-120 og oppover. Nå kan ikke mine målinger overføres til Kilo eller Lbs da jeg måler i PSI. Men ett sett utslitte orginale wedgeportfjærer på 110 PSI i sete klarte å åpne å lukke 48-38 ventiler i god tid uten flyt sammen med en FK-89. Men ble byttet ut i ett normalt sett Oteva/JPM fjærer rett etterpå. Som jeg mener lå på 180 PSI rett ut av esken. Bare for å være på den sikre siden. Selv kjørte jeg 220 PSI i sete på mine Superflow når de var nye. Er nå nede i 160 PSI, sammen med FK-87.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #222 på: februar 03, 2012, 00:19:46 am » |
|
FK 87 er en kam jeg aldri kommer til å bruke igjen ... ga på samme motoren en utrolig dårlig opplevelse..(2007 ccm , 44x38) (har ikke bedre ord på den kammen ).. Har lyst til å slå et slag for Eagle kammene til CB , utrolig respons i det området du trenger ,.. bestill en med 256-278 grader ... snaks ...
Mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #223 på: februar 03, 2012, 08:24:19 am » |
|
145 psi i setet på min FK87. Alu støtstenger. Blitt anbefalt 70 psi på nykammen men vet ikke om jeg tørr.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #224 på: februar 03, 2012, 08:30:47 am » |
|
Flott prosjekt Øyvind .. angående ventilfjærer holder nok ikke stive enkle fra GB ... Måtte opp i Chevy fjærer på min 2,0 med FK 89 , altså CE fjærer , varva da 8000 o/min.(andre ting ga seg da !!!!) Skal du ha turbo så skal du ikke så langt , men dobble Berg er min. på den kammen ...
Lykke til videre med racerbilen ... Mvh Erich
Kommer nok mye ann på ventiler, støtstenger osv. Men min erfaring fra FK-89 er at den er snill som et lam i forhold til W-120 og oppover. Nå kan ikke mine målinger overføres til Kilo eller Lbs da jeg måler i PSI. Men ett sett utslitte orginale wedgeportfjærer på 110 PSI i sete klarte å åpne å lukke 48-38 ventiler i god tid uten flyt sammen med en FK-89. Men ble byttet ut i ett normalt sett Oteva/JPM fjærer rett etterpå. Som jeg mener lå på 180 PSI rett ut av esken. Bare for å være på den sikre siden. Selv kjørte jeg 220 PSI i sete på mine Superflow når de var nye. Er nå nede i 160 PSI, sammen med FK-87. Når man snakker om pound i setet så er det PSI man snakker om... er vel ikke alt for mange som bryr seg om hva fjæra veier.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #225 på: februar 03, 2012, 19:41:05 pm » |
|
Flott prosjekt Øyvind .. angående ventilfjærer holder nok ikke stive enkle fra GB ... Måtte opp i Chevy fjærer på min 2,0 med FK 89 , altså CE fjærer , varva da 8000 o/min.(andre ting ga seg da !!!!) Skal du ha turbo så skal du ikke så langt , men dobble Berg er min. på den kammen ...
Lykke til videre med racerbilen ... Mvh Erich
Kommer nok mye ann på ventiler, støtstenger osv. Men min erfaring fra FK-89 er at den er snill som et lam i forhold til W-120 og oppover. Nå kan ikke mine målinger overføres til Kilo eller Lbs da jeg måler i PSI. Men ett sett utslitte orginale wedgeportfjærer på 110 PSI i sete klarte å åpne å lukke 48-38 ventiler i god tid uten flyt sammen med en FK-89. Men ble byttet ut i ett normalt sett Oteva/JPM fjærer rett etterpå. Som jeg mener lå på 180 PSI rett ut av esken. Bare for å være på den sikre siden. Selv kjørte jeg 220 PSI i sete på mine Superflow når de var nye. Er nå nede i 160 PSI, sammen med FK-87. Hvordan vet du om du har ventilflyt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #226 på: februar 03, 2012, 22:42:45 pm » |
|
Ventilflyt kan du merke på forskjellige måter.. alt fra slitasje i toppen til fullt havari som følge at ventilene slår i stempelet. Hvis du drar motoren høyt opp hører du til slutt at den begynner å gå ureint å at den virkelig ikke har det bra. det høres ikke bra ut i det hele tatt =)
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #227 på: februar 03, 2012, 22:57:51 pm » |
|
Med øre under bruk, og med øynene når motoren er åpnet er et godt triks  Flott prosjekt Øyvind .. angående ventilfjærer holder nok ikke stive enkle fra GB ... Måtte opp i Chevy fjærer på min 2,0 med FK 89 , altså CE fjærer , varva da 8000 o/min.(andre ting ga seg da !!!!) Skal du ha turbo så skal du ikke så langt , men dobble Berg er min. på den kammen ...
Lykke til videre med racerbilen ... Mvh Erich
Kommer nok mye ann på ventiler, støtstenger osv. Men min erfaring fra FK-89 er at den er snill som et lam i forhold til W-120 og oppover. Nå kan ikke mine målinger overføres til Kilo eller Lbs da jeg måler i PSI. Men ett sett utslitte orginale wedgeportfjærer på 110 PSI i sete klarte å åpne å lukke 48-38 ventiler i god tid uten flyt sammen med en FK-89. Men ble byttet ut i ett normalt sett Oteva/JPM fjærer rett etterpå. Som jeg mener lå på 180 PSI rett ut av esken. Bare for å være på den sikre siden. Selv kjørte jeg 220 PSI i sete på mine Superflow når de var nye. Er nå nede i 160 PSI, sammen med FK-87. Hvordan vet du om du har ventilflyt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #228 på: februar 03, 2012, 23:53:12 pm » |
|
Jeg har forstått det slik at en kan ha flyt lenge før motoren begynner å gå hørbasrt dårligigere. En stund kan den vel faktisk gå enda bedre som følge av at ventilene "kastes opp"? Jeg lurte på om en på noen måte kan oppdage dette?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #229 på: februar 06, 2012, 23:04:27 pm » |
|
Kommet i gang med resten av buret. Tverrstag under rattstammen og tverrstag bak setet på plass i dag. Punktet fast foreløpig. Tiggsveises til slutt 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #230 på: februar 08, 2012, 23:41:46 pm » |
|
Mer jobbing på buret i dag. Laget festebrakett til øvre feste på girkassen. Dette skal knyttes sammen med bakoverstreverne og to strevere som går til midt på bøylen på hver sin side. Disse skal igjen stives av mot rammegafflene og de skal holde øvre innfestning for støtdempere.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #231 på: februar 09, 2012, 10:42:03 am » |
|
Blir bra detta, Øyvind! Bare rør
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #232 på: februar 10, 2012, 21:53:06 pm » |
|
Mer rør Anders! Regner med at dere hungerer etter å se enda flere ræva mobilbilder av mikroskopisk progresjon  Så her er de:
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
 |
« Svar #233 på: februar 10, 2012, 21:56:39 pm » |
|
Blir tøft detta, dårlige bilder sier uansett mere en ingen bilder 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #234 på: februar 10, 2012, 22:04:51 pm » |
|
bra jobb , har du kjøp deg rør-notcher eller er det dassrullpapp og Dremel? 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #235 på: februar 10, 2012, 22:06:06 pm » |
|
Mer rør Anders! Regner med at dere hungerer etter å se enda flere ræva mobilbilder av mikroskopisk progresjon  Vi lever av sånne
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #236 på: februar 10, 2012, 22:15:13 pm » |
|
Takk  Har kjøpt rør notcher ja. Funker fint. Sliti ut et 40mm hullborr alt  Slik en: http://www.eastwood.com/pipe-notcher-and-hole-saw-kit.html
|
|
« Siste redigering: februar 10, 2012, 22:23:57 pm av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #237 på: februar 12, 2012, 20:03:55 pm » |
|
Ble en liten time i verkstedet i dag også. Laget fester for et par strekkfisker. Man kan spørre seg hva disse er godt for, og de er vel ikke så veldig nødvendige, men i mitt hode vil de avlaste girkassehuset noe, så da ble det sånn 
|
|
« Siste redigering: februar 12, 2012, 20:05:28 pm av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
tekken
Seniormedlem
   
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik
Klubbløs #003 www.proturbovw.com
|
 |
« Svar #238 på: februar 14, 2012, 23:45:30 pm » |
|
Ser bra ut dette,blir morro å kjøre med deg på stripa i Mai  .Tenkte på bakstreverne/støtterørene dine som går ifra hovedbøylen og bak til gearkassen.Tror du skal ha skråstiver/kryss hvis rørene er over 762mm/30" lange.
|
|
|
Loggført
|
72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek) 63 notch 67 fastback
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #239 på: februar 15, 2012, 15:08:38 pm » |
|
Ser bra ut dette,blir morro å kjøre med deg på stripa i Mai  .Tenkte på bakstreverne/støtterørene dine som går ifra hovedbøylen og bak til gearkassen.Tror du skal ha skråstiver/kryss hvis rørene er over 762mm/30" lange. Takk Stian. Hehe, hvis jeg stiller på stripa i Mai, da har det skjedd et mirakel, men jeg håper jo  Ang det med skråstiver/kryss, er det noe som bare er anbefalt eller står det i noe regelverk? Har hørt snakk om dette før, og lett i FIA reglene, men ikke funnet noe. Vet du noe om hvor det står i så fall?
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|