Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« på: desember 13, 2010, 22:04:34 pm » |
|
Jeg lurer på å montere ekstern oljekjøler på min 2,1 T4 motor når den endelig skal på plass i bilen. Noen som har anbefaling av et kit?
Holder det med oljekjøler med mekanisk termostat, eller er det lurt å gå for en med vifte og elektisk termostat i tillegg?
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #1 på: desember 14, 2010, 20:51:18 pm » |
|
Ingen som har tips?
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #2 på: desember 15, 2010, 14:18:37 pm » |
|
Bruker kjøler med vifte,termostat styrt på min. funker bra
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwpower
Medlem
  
Innlegg: 208
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: desember 15, 2010, 17:06:11 pm » |
|
csp har denne.
 10082.jpg (43.36 KB. 372x250 - vist 226 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eivind E
Supermedlem
    
Innlegg: 529
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #4 på: desember 15, 2010, 17:13:57 pm » |
|
Det der ser jo fortsatt bare ut som en oljekjøler m/fittings. Det enkleste i verden er jo å kjøpe et oljekjøler kit, ofte følger det jo med en vifte også. Selv lurer jeg mer på andre ting sånn som dette her: http://www.racerpartswholesale.com/product/1598/Mocal_Sandwich_PlateEller http://www.racerpartswholesale.com/category/Mocal_Remote_Oil_ThermostatDet er jo åpenbart sånn at denne loopen til oljekjøleren bør være termostatstyrt, hva er det som gjelder her? En slik sandwhich plate, sitter den da sandwhichet mellom oljefilteret og oljefilterholderen? Så, spørsmål to - man bør jo ha en slik elektrisk termostat til viften, hvor får man tak i det - og hva er det som gjelder her? Deretter, hva er beste og mest egnede plassering for en oljekjøler?
|
|
|
Loggført
|
65 Karmann Ghia @ 2332 66 1300 @ 1914 72 Doka @ 2.4
|
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #6 på: desember 27, 2010, 13:55:23 pm » |
|
hei denne funker ACC-C10-5520 - UNIVERSAL DELUXE OIL COOLER SYSTEM KIT fra cip1.com men ikke bruk slangeklemmer bruk skrukoblinger
Mvh Andersen Racing
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: desember 27, 2010, 14:22:17 pm » |
|
Hva slags kjøling skal du ha? 911, type 1 etc? Såvidt jeg har skjønt sliter flere med å få temp på motoren enn å kjøle den?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #8 på: desember 27, 2010, 18:56:12 pm » |
|
Det er 911 kjøling på den.
Planen var å montere en oljekjøler med mekanisk termostat på slangen + elektrisk termostat på vifta foran kjøleren, sammen med ekstern oljefilter-adapter. Kanskje like greit å prøve det i bilen før jeg kjøper kjøler. Har instrument og kan følge med på temperaturen.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #9 på: desember 27, 2010, 21:56:35 pm » |
|
jeg har tenkt å bruke sandwich-plate med termostat på oxyen, men på den 1835 som sitter der nå, kom jeg aldri så langt at jeg fikk koplet inn kjøleren, og med 911 vifte, så ble aldri motoroljen så varm at termostaten hadde koplet inn kjøleren uansett.... så jeg tror nok det ikke skal være noe problem med at ting blir for varmt med den kjølinga. Men det er en del som har klaget på at 911 vifte på boble-motor ikke er så ideelt, siden det er vaskelig å få fordelt luftstrømmene slik at alle sylindrene får samme temp. Sjekk tråden til Savanna67 tror jeg det var, han har laget noen lameller inne i viftehuset for å fordele luftstrømmen bedre.
Selv kommer jeg til å bruke T1 viftehus på oxyen, nettop av denne grunn... fortsatt med sandwicplate med termostat og ekstern kjøler. Kjøleren kjøpte jeg på unneberg, husker ikke størrelen, men den passer over drivakselen på den ene siden, kan krabbe under og ta et bilde hvis du er interessert.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #10 på: desember 28, 2010, 00:49:47 am » |
|
Har en 8 rader, og en 96 rader med vifte liggende. Blir nok til å bruke en av de, og kompletere med termostater osv. Vi får se an tempen først  Skal sjekke det med lameller i viftehuset. Sikkert ikke dumt, selv på min dvaske 2,1.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Knut-Tore Sylte
Medlem
  
Innlegg: 194
Bosted: Rauma
|
 |
« Svar #11 på: desember 28, 2010, 10:07:38 am » |
|
Heisann i Romjula, godt med et avbrekk på forumet... Jeg brukte et BAS adapter på min 2,1 T4 med stor oljekjøler, vifte med temp styring og termostat. Nå står min motor i en Bay. Dette fungerte meget bra sist sommer. Termostaten regulerte bra og ble olja mere en 95 grader så startet vifta og olje temp var raskt nede på 80-85 grader igjen. Jeg har da ikke original kjøler på min T4.
Knut-Tore
PS!Jeg har brukt doble slangeklemmer men ikke skrudde koblinger, det får komme siden, vifta ble motert på oljekj. etter bildet ble tatt.
|
|
« Siste redigering: desember 28, 2010, 10:14:15 am av Knut-Tore Sylte »
|
Loggført
|
T1-61,T2-57-77, T3-69, T4-74, 914-4, Golf1GTI-83, Audi1005E-81, Combi Camp
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #12 på: desember 28, 2010, 13:20:53 pm » |
|
Monter termostat på slangene for å få riktig temperatur på oljen, det er nok ennå viktigere enn ellers når man har en over-kjølingsvifte (Porsche). Heng opp en oljekjøler med god gjennom strømming for fartvind og heng på ei vifte om det ikke skulle holde.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|