IRS geometri - verdens beste nødløsning?

(1/12) > >>

Hot Owl:
Det er hevet over enhver tvil at en fireleddet bakstilling (IRS) fungerer vesentlig bedre enn svingaksel løsningen.
Men VW tok en snarvei når denne ble designet, de valgte å beholde torsjonsrøret i sin gamle konfigurasjon. Dvs 90° på kjøre retningen, av praktiske årsaker gikk det ikke å få leddpunktet på IRS armen inn i samme vridnings senter. Løsningen ble da å vinkle det indre festet slik at vridnings "senteret" treffer senter av opplagringen på fjærarmen/torsjons staven. Dette gir selvfølgelig en vis knipe situasjon mellom fjærplate og torsjonsstav, men siden torsjonstaven er bøyelig og at hele suppa sitter i gummi fungerer det på et vis.

Den første bilen fra VW med denne situasjonen løst er T3 Transporter som har bære brygge uten kniping i fjæringen.

Når dette er sagt så kan man jo spørre seg hva JayCee og hans kumpaner tenkte på når de laget messing foringer for bruk i dette området... som da tvinger og holder ting på plass når det er designet for å "jobbe".

Martin:
hvorfår får du neg. camber når du senker med IRS og noen får så hjula står RETT oppi kassa som er vel så tøft.

Einic:
Torsjonsstaven skal bare rotere rundt sin egen akse. Fjærbladet tar seg av vridningen. Hjulet går kanskje noen mm. frem og tilbake mellom ytterstillingene på fjæra. Er nok ikke merkbart. Inn og utfjæring på svingaksel derimot!! Det merker du.

BERGER:
Hva er egentlig konsekvensene hvis det hadde sett slik ut? (indre ledd 90 grader på torsjonsfjør)

Hot Owl:
Da har du i praksis fjernet fjærings bevegelsen

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side