Ser at Børge allerede har svart, men siden jeg først har skrevet alt dette, så poster jeg det likevel...

Røde spaker styrer varmluften, blå spaker kaldluften.
Ned = mer, opp = mindre luft. Det er litt forskjellig fra år til år tror jeg, men har du 1969 Bay, så styrer de to spakene av samme farge henholdsvis venstre og høyre side.
De blå spakene styrer friskluften som kommer fra "grillen" foran og går ut i lufteventilene på hver side av dashbordet. Hvis du har luftekanaler med armlener på dørene, er vel dette også friskluftkanaler som fører kald luft bakover i bilen.
Om du vil ha varmen opp eller ned i kabinen (vindu eller beina) styres av spaken foran, nede ved sparkebrettet. Den er såpass fiffig at opp betyr ned og ned betyr opp - spak ned, varmluft til vindusdysene, spak opp, varmluft til ventiler nede ved bena. Spaken har også en midtstilling. Hvis du har walkthrough er det også varmeventiler på undersiden av walkthroughgulvet, og du kan styre om du vil sende varme bakover eller ei med en knapp under førersetet som styrer et spjell.
Er bilen utstyrt med bakseter, har du trolig også varmluftventiler under setene. Her drar du spakene innover, mot hverandre for å åpne for varmluft.