mai 04, 2025, 23:17:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan fungerer varmesystemet i Bay?  (Lest 1164 ganger)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n

Vis profil WWW
« på: januar 04, 2011, 14:20:34 pm »

Ett veldig molbo spørsmål men jeg kunne tenke meg en liten fasit!
Vi snakker i mitt tilfelle 69 mod Early Bay som har 1600 type 1 motor!  Vanlige varmepotter! Etter hva jeg forstår så samler de seg og går i ett rør framover i kupeen!
Men hvor stenger/justerer man hva? Er jo ett sett med blå og rød spaker på dashbordet! Hvilke posisjon skal dette stå i for å få varme frem! Ser også at det går noe rør som kommer ut i dørkarmen, langs innsia av døra og ut foran under ratt! Er dette varme fra varme pottene? Eller er det der varmen fra eber kommer?
Noe varme kommer jo også ut under baksetet! Hvordan justerer man alt dette?

Forklaringer Buss eksperter? Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Boerge
Seniormedlem

Vis profil

« Svar #1 på: januar 04, 2011, 14:43:26 pm »

Ett veldig molbo spørsmål men jeg kunne tenke meg en liten fasit!
Vi snakker i mitt tilfelle 69 mod Early Bay som har 1600 type 1 motor!  Vanlige varmepotter! Etter hva jeg forstår så samler de seg og går i ett rør framover i kupeen!
Men hvor stenger/justerer man hva? Er jo ett sett med blå og rød spaker på dashbordet! Hvilke posisjon skal dette stå i for å få varme frem! Ser også at det går noe rør som kommer ut i dørkarmen, langs innsia av døra og ut foran under ratt! Er dette varme fra varme pottene? Eller er det der varmen fra eber kommer?
Noe varme kommer jo også ut under baksetet! Hvordan justerer man alt dette?

Forklaringer Buss eksperter? Gliser

En rød hendel styrer varme av/på (klaffer på varmepottene). En annen rød hendel styrer defroster (varme opp på ruta). Blå hendel styrer et par klaffer i "grillen" som slipper inn friskluft (kan være gunstig å blokkere vinterstid). Fordelingen foran/bak lar seg ikke justere med mindre du lager noe selv eller blokkerer et av rørene. I tillegg finnes det en hendel midt under dashbordet for justering av varmestrømmen ned på føttene (hvis jeg husker riktig i farta).

Her er litt info om nyere busser med varmeapparat og vifte : http://www.ratwell.com/technical/Heating.html
Loggført

Cowboys from Hell
GeirW
Medlem

Vis profil
« Svar #2 på: januar 04, 2011, 14:45:41 pm »

Jeg skal ta med instruksjonsboken nå etterpå, så har du noe å sitte å bla i.  Gliser
Ift Eber er jeg litt usikker, da min ebervarme opprinnelig kun har gått ut i varmerommet, trolig fordi den ble levert ny som ambulanse.

Dessuten kommer det utrolig mye varme dersom det er lekkasje inni varmepottene slik at eksosen kommer inn i kupeen.
Eksos er godt og varmt, men jeg angrer likevel ikke på at jeg skiftet mine!  Blunker
« Siste redigering: januar 04, 2011, 14:48:04 pm av GeirW » Loggført

EspenX
Supermedlem

Praise the raised

Vis profil
« Svar #3 på: januar 04, 2011, 14:49:18 pm »

Ser at Børge allerede har svart, men siden jeg først har skrevet alt dette, så poster jeg det likevel... Glad

Røde spaker styrer varmluften, blå spaker kaldluften.

Ned = mer, opp = mindre luft. Det er litt forskjellig fra år til år tror jeg, men har du 1969 Bay, så styrer de to spakene av samme farge henholdsvis venstre og høyre side.

De blå spakene styrer friskluften som kommer fra "grillen" foran og går ut i lufteventilene på hver side av dashbordet. Hvis du har luftekanaler med armlener på dørene, er vel dette også friskluftkanaler som fører kald luft bakover i bilen.

Om du vil ha varmen opp eller ned i kabinen (vindu eller beina) styres av spaken foran, nede ved sparkebrettet. Den er såpass fiffig at opp betyr ned og ned betyr opp - spak ned, varmluft til vindusdysene, spak opp, varmluft til ventiler nede ved bena. Spaken har også en midtstilling. Hvis du har walkthrough er det også varmeventiler på undersiden av walkthroughgulvet, og du kan styre om du vil sende varme bakover eller ei med en knapp under førersetet som styrer et spjell.

Er bilen utstyrt med bakseter, har du trolig også varmluftventiler under setene. Her drar du spakene innover, mot hverandre for å åpne for varmluft.
Loggført

1969 Militær-buss
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n

Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 04, 2011, 14:56:33 pm »

Så hvis jeg har de røde spakene ned, og de blå opp! så skal det i hovedsak komme varmluft frem?
Takk for flotte svar Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #5 på: januar 04, 2011, 17:53:58 pm »

Hvis du har walkthrough er det også varmeventiler på undersiden av walkthroughgulvet, og du kan styre om du vil sende varme bakover eller ei med en knapp under førersetet som styrer et spjell.

Det gjelder og dobbelkabiner
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!