Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« på: januar 09, 2011, 23:29:50 pm » |
|
Holder på å monterer en Facet bensinpumpe og i bruksanvisningen anbefales det å la denne få strøm fra "P" kontakten på oljetrykksgiveren. Jeg har en dobbel VDO trykkgiver og den ene kontakten der er merket WR og den andre G.
Hvor tar dere andre med el. pumpe ut strøm for å hindre at denne går hvis motor stopper ?
Pumpa har jeg tenkt å ha rett under tanken på brannveggen.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
vidar eiane
|
 |
« Svar #1 på: januar 10, 2011, 00:00:05 am » |
|
Koffer ikkje bare finna ein 12V kilde ved sikringsboksen ? Eller dra en ledning fra batteriet med sikring på ? Sikrast må den uansett...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #2 på: januar 10, 2011, 00:16:32 am » |
|
Poenget er å stoppe bensinpumpa hvis motor stopper og tenningen står på, f.eks i en kollisjon/utforkjøring.
Så bare at dette var en anbefalt løsning. Det enkleste er selvfølgelig å ta strøm fra sikringsboks på en sikring som er styrt fra tenningen.
På Porsche911 jeg hadde så startet bensinpumpa ved å vri på tenningen så det er nok en helt kurant løsning, men kanskje litt sikrere med å koble den slik det anbefales i bruksanvisningen.
Hva gjør dere andre ?
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #3 på: januar 10, 2011, 10:48:44 am » |
|
Altså, motoren må gå for att pumpa skal gå - hvordan får man starta da ?
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #4 på: januar 10, 2011, 11:18:57 am » |
|
På samme måten som med med mekanisk bensinpumpe. Vrir om nøkkelen 
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #5 på: januar 10, 2011, 11:25:21 am » |
|
Må da være mye enklere å koble oljetrykkslampe til et relè. Når trykket blir for lavt så lyser den og trigger releèt som igjen stopper pumpen din.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #6 på: januar 10, 2011, 11:42:51 am » |
|
Reis på din lokale bilrekvisita, og spør etter universalt bensinpumperele. Flere typer å velge i. Alle serieproduserte biler med innsprøytning har rele, så du kan finne deg ett hos huggeren også.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #7 på: januar 10, 2011, 14:35:21 pm » |
|
Må da være mye enklere å koble oljetrykkslampe til et relè. Når trykket blir for lavt så lyser den og trigger releèt som igjen stopper pumpen din.
Godt poeng.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #8 på: januar 10, 2011, 14:35:50 pm » |
|
Reis på din lokale bilrekvisita, og spør etter universalt bensinpumperele. Flere typer å velge i. Alle serieproduserte biler med innsprøytning har rele, så du kan finne deg ett hos huggeren også.
Enda et godt poeng.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #9 på: januar 10, 2011, 20:06:25 pm » |
|
Hva ville Tjelta gjort?
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #10 på: januar 10, 2011, 20:36:37 pm » |
|
Gå for et bensinpumperele. På Audien jeg hadde var det en ledning fra minus på coil som gjorde at releet trigget. Når man satt på tenningen sveiv pumpa i et par sekunder for å få opp trykket, så startet den ikke igjen før coilen fikk sine impulser. Uansett om du kobler den opp mot oljetrykksbryteren vil likevel motoren svive til flotørhusene er tomme 
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #11 på: januar 10, 2011, 23:31:45 pm » |
|
Hva ville Tjelta gjort?
 ja si det.... Har nå også revet ut stort sett det som fantes av kabler i bilen. Her var det mange skjøter og kabelsko ja.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #12 på: januar 10, 2011, 23:33:51 pm » |
|
Gå for et bensinpumperele. På Audien jeg hadde var det en ledning fra minus på coil som gjorde at releet trigget. Når man satt på tenningen sveiv pumpa i et par sekunder for å få opp trykket, så startet den ikke igjen før coilen fikk sine impulser. Uansett om du kobler den opp mot oljetrykksbryteren vil likevel motoren svive til flotørhusene er tomme  Det står på handlelista.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
|