KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« på: januar 11, 2011, 20:02:14 pm » |
|
er i gang med å bygge en ny motor.
Problemet er rengjøring av blokka, som er av Aluminium har kjørt blokk i delekoker 2ganger og oppvaskmaskin , som begge benytter seg av alkaliske vaskemidler. Blokka blir ren og fin for olje og vanlig skitt ,MEN blokka har fortsatt kraftig "irr" eller hva man kaller det.
men er på jakt etter skikkelig guffe for å få vekk "irr'inga". er Syrevask av noen slag?? Forsøkte litt med bittelitt sitronsyre på ett lite felt , og det så ut som det funket ok. hørte om egen "strip-all" for aluminium....??
vil helst slippe glassblåsing
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #1 på: januar 11, 2011, 22:26:08 pm » |
|
Du kan vaske med ekstremt høytrykk, heter no spess som jeg ikke husker.... Søk opp tråden inne her om pulverlakkering, mener det er Racebuggy som har den... Der er det eksempler på slik behandling. Alu blir som ny igjen... Jeg har også glassblåst blokker men det blir sjelden ønsket reultat 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #2 på: januar 11, 2011, 22:26:58 pm » |
|
Mange motorer skal du ha?
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #3 på: januar 11, 2011, 22:30:10 pm » |
|
skal søke litt reiel , takk men prøver å unngå glassblåsing. ny motor til racebussen på gang ... 
|
|
« Siste redigering: januar 11, 2011, 22:44:34 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4 på: januar 11, 2011, 22:36:04 pm » |
|
si fra hvis du finner noe da, samme problem her...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #5 på: januar 11, 2011, 22:42:38 pm » |
|
Vet om noen som prøvde svovelsyre, blyplater og strøm mener jeg det var. Blir vel som et batteri egentlig.. Mener å huske at det ga greit resultat.
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Pål A.F.
Supermedlem
    
Innlegg: 634
Bosted: Vestfossen
|
 |
« Svar #6 på: januar 11, 2011, 22:45:35 pm » |
|
Mente Stripall hadde noe for aluminium, men fant ikke noe på deres hjemmeside. Det kan blåses med tørris, har sett det demonstrert i en fabrikk for taksteinproduksjon for et par år siden. Her er noe info: http://www.flinkemenn.no/?tekst=27
|
|
|
Loggført
|
1958 T1 boble. 1960 T1 boble ragtop.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #7 på: januar 12, 2011, 00:42:58 am » |
|
Stålull med såpa + tolmodigheit fungerar fint
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #8 på: januar 12, 2011, 01:23:12 am » |
|
Pleide å koke alu i bakepulver før. Motorsykkeldeler som forgasser, topp, motordeksler ble veldig fine. brukte en litt stor kjele og ett par spiseskjeer bakepulver, hold øye med delene og ta de opp for sjekk innimellom, husker ikke hvor lenge vi kokte, men man ser jo etter hvert om det har effekt. Vaske godt i vann etterpå.
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #9 på: januar 12, 2011, 01:34:24 am » |
|
Jeg har kjopt 10 kg bakepulver. Kostet 170kr hos Rieber Salt her I Bergen. Du kan blaase med det. Fungerer fint paa alu. Forsworn er at det er fint salt som forsvinner m varmt vann etterpaa. Bruk vannavskiller for aa unngaa at det tetter seg. Staa gjerne ute 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #11 på: januar 12, 2011, 22:29:10 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: januar 13, 2011, 01:09:38 am » |
|
takk for inspill. Tålmodighet er tomt på lager! så gnikke og gnu på blokka utgår! ser ut osm tørrisblåsing blir metoden denne gang, men er på jakt etter en "gjørra sjæl" metode for senere bruk må være noe syre/alkaliske guffe som river litt... ? ?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Pål A.F.
Supermedlem
    
Innlegg: 634
Bosted: Vestfossen
|
 |
« Svar #14 på: januar 13, 2011, 18:27:15 pm » |
|
Har du sjekket opp noe ang tørrisblåsing, pris?
|
|
|
Loggført
|
1958 T1 boble. 1960 T1 boble ragtop.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #15 på: januar 13, 2011, 18:51:38 pm » |
|
neh. går litt tregt om dagen. 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #16 på: januar 15, 2011, 10:53:15 am » |
|
neh. går litt tregt om dagen.  Er det kulda som gjør at ledda stivner og hjernen jobber i seig lake? 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #17 på: januar 15, 2011, 12:14:00 pm » |
|
Har du sjekket opp noe ang tørrisblåsing, pris?
har sent en forespursel
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #18 på: januar 15, 2011, 12:14:57 pm » |
|
neh. går litt tregt om dagen.  Er det kulda som gjør at ledda stivner og hjernen jobber i seig lake?  ja litt det å+ juleferie + småsjuk
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|