mai 05, 2025, 22:17:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rengjøring av Alublokk  (Lest 4753 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: januar 11, 2011, 20:02:14 pm »

er i gang med å bygge en ny motor.

Problemet er rengjøring av blokka, som er av Aluminium
har kjørt blokk i delekoker   2ganger og oppvaskmaskin  , som begge benytter seg av alkaliske vaskemidler.
Blokka blir ren og fin for olje og vanlig skitt ,MEN blokka har fortsatt kraftig "irr" eller hva man kaller det.
 

men er på jakt etter skikkelig guffe for å få vekk "irr'inga".
er Syrevask av noen slag??
Forsøkte litt med bittelitt sitronsyre på ett lite felt , og det så ut som det funket ok.
hørte om egen "strip-all" for aluminium....??

vil helst slippe glassblåsing


* Copy (2) of DSC01079.JPG (127.48 KB, 494x456 - vist 237 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #1 på: januar 11, 2011, 22:26:08 pm »

Du kan vaske med ekstremt høytrykk, heter no spess som jeg ikke husker.... Søk opp tråden inne her om pulverlakkering, mener det er Racebuggy som har den... Der er det eksempler på slik behandling. Alu blir som ny igjen...

Jeg har også glassblåst blokker men det blir sjelden ønsket reultat Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #2 på: januar 11, 2011, 22:26:58 pm »

Mange motorer skal du ha?
Loggført

Mvh

Marius
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 11, 2011, 22:30:10 pm »

skal søke litt reiel , takk
men prøver å unngå glassblåsing.

ny motor til racebussen på gang ...   Øyerulling
« Siste redigering: januar 11, 2011, 22:44:34 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4 på: januar 11, 2011, 22:36:04 pm »

si fra hvis du finner noe da, samme problem her...
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #5 på: januar 11, 2011, 22:42:38 pm »

Vet om noen som prøvde svovelsyre, blyplater og strøm mener jeg det var. Blir vel som et batteri egentlig.. Mener å huske at det ga greit resultat.
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Pål A.F.
Supermedlem
*****
Innlegg: 634
Bosted: Vestfossen



Vis profil
« Svar #6 på: januar 11, 2011, 22:45:35 pm »

Mente Stripall hadde noe for aluminium, men fant ikke noe på deres hjemmeside.
Det kan blåses med tørris, har sett det demonstrert i en fabrikk for taksteinproduksjon for et par år siden. Her er noe info: http://www.flinkemenn.no/?tekst=27
Loggført

1958 T1 boble.
1960 T1 boble ragtop.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: januar 12, 2011, 00:42:58 am »

Stålull med såpa + tolmodigheit fungerar fint
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #8 på: januar 12, 2011, 01:23:12 am »

Pleide å koke alu i bakepulver før. Motorsykkeldeler som forgasser, topp, motordeksler ble veldig fine. brukte en litt stor kjele og ett par spiseskjeer bakepulver, hold øye med delene og ta de opp for sjekk innimellom, husker ikke hvor lenge vi kokte, men man ser jo etter hvert om det har effekt. Vaske godt i vann etterpå.
Loggført

tlf: 40843606
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 12, 2011, 01:34:24 am »

Jeg har kjopt 10 kg bakepulver. Kostet 170kr hos Rieber Salt her I Bergen. Du kan blaase med det. Fungerer fint paa alu. Forsworn er at det er fint salt som forsvinner m varmt vann etterpaa. Bruk vannavskiller for aa unngaa at det tetter seg. Staa gjerne ute  Glad
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #10 på: januar 12, 2011, 22:18:08 pm »

forsiktig m bakepulver Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #11 på: januar 12, 2011, 22:29:10 pm »

UTROLIG!   Gliser Gliser Gliser Gliser
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Herbie
Supermedlem
*****
Innlegg: 976
Bosted: Lyngdal


::DKL::


Vis profil
« Svar #12 på: januar 12, 2011, 22:41:09 pm »

Du har noe som heter Clean All som visstnok gjør underverk på Aluminiumsdeler og er ikke etsende.
Fåes i 1L,5L,25L og fat.

http://www.strip-all.com/no/


http://www.strip-all.com/no/wp-content/uploads/2010/04/DC-katalog-2010.pdf

Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: januar 13, 2011, 01:09:38 am »

takk for inspill.
Tålmodighet er tomt på lager! så gnikke og gnu på blokka utgår!
ser ut osm tørrisblåsing blir metoden denne gang, men er på jakt etter en  "gjørra sjæl" metode for senere bruk
må være noe syre/alkaliske guffe som river litt...  ? ?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Pål A.F.
Supermedlem
*****
Innlegg: 634
Bosted: Vestfossen



Vis profil
« Svar #14 på: januar 13, 2011, 18:27:15 pm »

Har du sjekket opp noe ang tørrisblåsing, pris?
Loggført

1958 T1 boble.
1960 T1 boble ragtop.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: januar 13, 2011, 18:51:38 pm »

neh. går litt tregt om dagen.   Øyerulling
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #16 på: januar 15, 2011, 10:53:15 am »

neh. går litt tregt om dagen.   Øyerulling

Er det kulda som gjør at ledda stivner og hjernen jobber i seig lake? Blunker Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: januar 15, 2011, 12:14:00 pm »

Har du sjekket opp noe ang tørrisblåsing, pris?


har sent en forespursel
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: januar 15, 2011, 12:14:57 pm »

neh. går litt tregt om dagen.   Øyerulling

Er det kulda som gjør at ledda stivner og hjernen jobber i seig lake? Blunker Gliser

ja litt det å+ juleferie + småsjuk
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!