Feks en Golf 4 1,6 16V som er en standardbil har originalt 11,5 i komp og KAN kjøres på 95 oktan(de anbefaler 98 oktan), så det er nok som JEE er inne på her at det ikke er noen grense som går KUN på statisk komp. Ikke minst tenningstidspunkt og type tenningsanlegg har her mye å si.
Utforming av forbrenningskammer, temperatur i toppen osv...
Moderne biler som er helt standardbiler har helt opp mot 12,0 i komp , dette selvsagt pga. avansert motorstyring og da variabelt tenningstidspunkt og blandingsforhold samt innsprøytningstidspunkt som er hovedsaklig styrt av bankesensor og lambdasonde.
Ergo : setter du på feks. et elektromotive innsprutanlegg på din luftkjølte vw, så kan nok den statiske kompen strekkes ganske så høyt med et datasprut og 99 oktan bensin, eller bare et datastyrt stand-alone tenningsanlegg.
Det at mange kjører med gassere på sin trimma luftkjølte skjønner jeg da det er en del styr med å montere innsprut, men hvorfor ikke flere bruker et datastyrt stand-alone tenningsanlegg skjønner jeg ikke helt. Er mye å hente på kjørbarheten med et slikt anlegg der en kan justere tenningskurve. MSD har jo en del brukt, men de fleste av disse anleggene har ingen mulighet for å justere tenningskurve slik som feks. Electromotive HPV og HPX har. Med et slikt anlegg er det nok mulig å strekke seg høyere hva anngår komp.
Her er beskrivelse av et slikt anlegg som av og til blir solgt på ebay for rundt 150-250 dollar :
http://www.electromotive-inc.com/products/hpx.html http://www.electromotive-inc.com/triggerkits/220-72401.htmlTrengs ingen datamaskin, tenningtidspunkt justeres på potmetere..