KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« på: januar 30, 2011, 22:52:32 pm » |
|
snakker vi vekt på beveglige deler?kam?flow i topper? durasjon på kam? slaglengde vs borring, ventilfjører/flyt? er vel en sammensetning av dette , men hva er det "viktigste" mener DU ?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1 på: januar 30, 2011, 22:54:41 pm » |
|
Stempelhastigheten er en stor begrensende faktor.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
spinn-vill
Nybegynner

Innlegg: 26
Bosted: Lyngdal Vest-Agder
Luftkjølt og amerikansk/canadisk... hovedsaken er
|
 |
« Svar #2 på: januar 30, 2011, 22:55:05 pm » |
|
magefølelse og forstand er kanskje ikke alternativer?  men spennende tråd... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #4 på: januar 30, 2011, 23:15:23 pm » |
|
Hemeligheten på en MC motor er at tanken er OVER motoren, da får du mere trykk;)
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #6 på: januar 31, 2011, 00:33:09 am » |
|
76 borring x 55 mm slag på Kawasaki ZX10R med 200 hk ved 13000 omdr: http://www.motorradonline.de/de/motorraeder/tests/einzeltests/fahrbericht-kawasaki-zx-10r/343900?seite=2PS: Kawa var pionerer med trykksatt luftfilterboks av fartsvinden, med godt resultat. På vanlige mc-er lå ofte luftinntaket i vacuum i høy fart. Kawa's løsning blei kalt luffar-turbo...
|
|
« Siste redigering: januar 31, 2011, 00:38:20 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #7 på: januar 31, 2011, 09:22:41 am » |
|
Tja, F-1 motorene varver jo greit. Korte slaglengder, mener jeg har hørt om pnaumatisk styrte ventiler og... Berg snakket for mange år siden om magnetisk (solenoid) styrte ventiler, ala dyse for innsprut, men så klart større. Da er plutselig kamaksel og fjærtrykk historie. Eller så blir vel 2-takter det neste.....
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #8 på: januar 31, 2011, 09:32:54 am » |
|
Handler vel også om hvor højt turtall man søger..
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
GeirW
Medlem
  
Innlegg: 164
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #9 på: januar 31, 2011, 10:27:46 am » |
|
Hemeligheten på en MC motor er at tanken er OVER motoren, da får du mere trykk;)
Samme som på T2! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #10 på: januar 31, 2011, 13:36:24 pm » |
|
Den første begrensningen på en 4takt slik jeg ser det er rådebolter og stempler. Annenhver rotasjon blir stempelet nappet ned.. Mens på en totakt er dette problemet eliminert. Ellers går det på matrialkvalitet og lav roterende masse. Støtstangsmotorer møter seg selv i døra etterhvert og krever enorme krefter bare for å bevege delene kontrollert. 90 slag og 15000 rpm gir mye roterende masse å kontrollere. Ikke store fleksen som skal til før det blir enorm ubalanse. Spesiellt på vw's konstruksjon med to råder per bærelager 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|