Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« på: april 01, 2008, 13:40:27 pm » |
|
Legger ut noen bilder av Baja Bug prosjektet! Flere av dere har allerede sett bilen her i Kristiansand, og vi begynner nå å nærme oss slutten på restaureringen av vår 1968 Baja Bug. Bilen ble kjøpt i Sverige i november 2007. Eieren skulle egentlig ha 12.000 SEK, men vi ble enige om et par ski og alpinstøvler (riktig nok noen temmelig bra ski). Da han bodde 5 timer fra Trysil, så fikk han en hjelm og et par staver for å levere bilen i Norge... En grei deal synes vi, og slo til! Bilen ble overlevert i Trysil, og planen hvor bilen skulle brukes til hopp og railing for skikjørere og snowboardere ble raskt skrinlagt. Denne bilen måtte vi få opp og gå! Vi visste allerede at bilen ikke hadde vært i bruk siden 1985, at girkassen (fra en T2) stod fast i 2.gear, motoren ikke sveiv som den skulle, at det var rust i kanalene, og at den manglet en god porsjon deler og vedlikehold. Bilen ble levert til Konstantin i Søgne for å få et overslag på kostnader. Noen uker senere så hadde vi orden på det meste av det tekniske; nye støtdempere, bremserør, diverse foringer, lys, osv osv Deretter ble bilen strippet og levert til Kristoffer Blom på Lund som skiftet kanalen på venstre side og sveiset sammen høyre. All glassfiber måtte fikses etter år ute i regnet med dårlig overflatebehandling. Her er noen bilder fra annonsen på Blocket.se
|
|
« Siste redigering: august 07, 2014, 11:54:36 am av Vibrambuggy »
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #1 på: april 01, 2008, 13:44:10 pm » |
|
Bilen får det mest grunnleggende rustet opp. Bremsetromlene er fortsatt ujevne, dekkene sprukket og kanalene ekstremt dårlige. Vi tok alikevel sjansen på en liten kjøretur, før vi begynte strippingen :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #2 på: april 01, 2008, 13:47:33 pm » |
|
Frontruten er kaputt, og glassfiberskjermene må av før jobbingen med kanalene kan begynne. Vi stripper hele interiøret, og gjør klart for Recaro-stoler, veltebøyle, nye tepper og soting av bakvinduene.
Kristoffer Blom tar seg av rusten i begge kanalene, under pedalene, og i skjermveggene. Ny kanal handles hos Unneberg bil i Tønsberg. Da vi kjører bil har vi glemt å stramme til hjulmuttrene, og det er rett før vi mister dekkene på vei til tilbake til lageret.... Uten frontrute må selvsagt skibriller benyttes
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #3 på: april 01, 2008, 13:50:25 pm » |
|
Bilen er temmelig fin i karosseriet, men vi pusser alikevel ned alt før vi lakkerer den mørk grå.
Bilen ble lakkert hos Agder Bilskade! Det begynner endelig å ligne på noe!!!!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #4 på: april 01, 2008, 13:52:39 pm » |
|
Bilen blir igjen kjørt ut til Søgne for å bli satt sammen igjen. Vi bytter alle vinduslister og begge skrapelistene. Utvendig monterer vi speil kjøpt hos Unneberg, og gjør de siste modifiseringene på girkassen. Desverre så må clutch-platen byttes og visning er på nytt utsatt. Vi bestemmer oss også for å lakkere alle motordeksler lime green, og gjør det samme med felgene. Nye mud dekk i 10,5" skal synes!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #5 på: april 01, 2008, 13:58:02 pm » |
|
toff bil. enten høy med store hjul eller lav som F... å små hjul. men tøffe speil du har pån. er det får slag
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #6 på: april 01, 2008, 14:02:02 pm » |
|
kjøpte dem hos Unneberg, tror de kostet rundt 189,- pr stk eller noe sånt!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #7 på: april 01, 2008, 14:03:56 pm » |
|
Snakk om makeover!
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #8 på: april 01, 2008, 14:17:35 pm » |
|
Bilen gjøres klar til visning! Dekkene og eksosanlegget fjernes, samtidig så blir kløtsj-plata og trustelageret byttet. Bilen er helt ugjennkjennelig! Godt nye dekk og felger snart skal på igjen! Takk til Helge som donerte noen nye piggdekk!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #9 på: april 01, 2008, 14:22:53 pm » |
|
Desverre så gikk ikke visningen på Arendal trafikkstasjon særlig bra. Da bilen ble bygget om i Sverige, ble aldri vognkortet oppdatert, og det står dermed ingen ting om at bilen har vært ombygd. Vi ble bedt om å skaffe dokumentasjon på når bilen ble bygget om og av hvem, noe som skulle vise seg å være litt vanskeligere enn først antatt. Da vi sjekket med biltilsynet i Sverige så hadde det vært 18 eiere av bilen!!!!!!! Og når man kun kan sjekke 2 eiere bakover, var det ikke lett å finne ut hvem som hadde satt igang Baja Bug ombygningen. I bilen lå det heldigvis noen regninger og papirer på at bilen var vist tidlig på 80 tallet. Etter ca 30 telefoner til Sverige, klarte vi å få tak i personen som hadde startet prosjektet. Han synes det var fantastisk moro at bilen var kommet på veien igjen, og lovet å skrive et brev hvor til biltilsynet i Norge. Flaks! Noen som forresten vet hva Biltilsynet vil sette som krav til slik dokumentasjon?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #10 på: april 01, 2008, 14:24:05 pm » |
|
Vi klarte ikke å vente, så nye dekk ble satt på (som selvsagt aldri blir godkjent). Men bilen så ikke ut med originalfelgene på!! Desverre så satt originalpotta fortsatt på....
Vi kjører på med 31x10,5 mud dekk!
|
|
« Siste redigering: april 01, 2008, 14:40:33 pm av Elanbuggy »
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #11 på: april 01, 2008, 14:46:50 pm » |
|
Bilen er strippet innvendig, og jobben med veltebur og tepper settes i gang! Teppesettet er kjøpt hos Dalhems, plastmatter på Biltema og velteburet hos en av de ansatte hos Unneberg bil. Alt av gamle tepper måtte ut, Arcanol på, og nye lydisoleringsmatter skal inn! Setene fant vi hos Raceland og passer perfekt i bredden og høyden.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #12 på: april 01, 2008, 14:49:11 pm » |
|
Etter 10 timer med intensiv jobbing så var det endelig liv i bilen igjen!
|
|
« Siste redigering: april 01, 2008, 14:50:49 pm av Elanbuggy »
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #13 på: april 01, 2008, 14:51:54 pm » |
|
Dekoren kommer på! Fargene på felgene, buret, motoren og logoen stemmer selvsagt! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #14 på: april 01, 2008, 14:57:00 pm » |
|
Vi hadde med oss bilen til Geilo og første snøtest! Det viste seg at 35 pund i dekkene var vel i overkant med tanke på at bilen bare veier rundt 750kg.... Eksosanlegget er endelig ferdig, og lokket fra FK passer perfekt!!!
Nå gjenstår bare nye dørpaneler, lydisolering og tepper i bagasjerom, og maling av dørkarmer!
|
|
« Siste redigering: april 02, 2008, 10:56:57 am av Elanbuggy »
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #15 på: april 01, 2008, 15:00:51 pm » |
|
ja nå skjønte jeg hvorfor den het elanbuggy  hehehe....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #16 på: april 01, 2008, 16:03:01 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
1302R
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Stord
|
 |
« Svar #17 på: april 01, 2008, 16:06:50 pm » |
|
Maskin 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #18 på: april 01, 2008, 16:15:32 pm » |
|
Hyggelig å høre at tusenlappene brukt på Baja'n blir verdsatt :-)
Hvis det er noen som har vært gjennom en godkjenningsprosess av denne type ombygning uten god dokumentasjon, så er jeg veldig veldig interessert i tips!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1302R
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Stord
|
 |
« Svar #19 på: april 01, 2008, 16:25:26 pm » |
|
virker som du har ein utfordring der. Har du hatt bilen på visning med buret montert? dersom ja, kva sa BT til dette?
vegar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #20 på: april 01, 2008, 16:37:27 pm » |
|
buret satt jeg inn etterpå, men kommer nok å ta det ut igjen før neste visning. Ikke nødvendig å gjøre det vanskeligere enn det allerede er!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1302R
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Stord
|
 |
« Svar #21 på: april 01, 2008, 16:43:36 pm » |
|
sant nok. eg hadde ein tråd her tidliger ang godkjenning av bur, og der kom det fram at ein ikkje får dette godkjent, va derfor eg lurte på om du hadde dette på visning.
vegar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #22 på: april 01, 2008, 17:42:29 pm » |
|
Feteste baja'n jeg har sett! Ikke aprilsnar 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Jon T
Supermedlem
    
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #23 på: april 01, 2008, 19:04:12 pm » |
|
Møller sitter på noen papirer som omtaler baja bugs. Det kunne jo vært verd en telefon..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #24 på: april 01, 2008, 21:33:27 pm » |
|
Tøff Baja. Hjula passet veldig bra på den utseendemessig. Fargen på felgene ble knall sammen med bilens farge. Lurte også ei stund på hvorfor "Elan Baja", men skjønte det også etter hvert, hehe. Bedre sent enn aldri  Hva trenger du papirer / dokumentasjon på? Selve ombyggingen til Baja er vel godkjent?
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #25 på: april 02, 2008, 11:03:10 am » |
|
Bilen ble tatt hjem fra Sverige, og det kan se ut til at man enten har "glemt" å anføre i det svenske vognkortet at den har blitt ombygd eller så har den faktisk ikke blitt godkjent (selv om bilen ble ombygd allerede på tidlig 80-tallet). Da vi viste bilen i Arendal, sjekket de selvsagt det gamle svenske vognkortet, og ingen av utvendige mål stemmer. Fikk da beskjed om å skaffe dokumentasjon på når bilen var blitt ombygd, noe som kanskje ser ut til å gå i orden da jeg endelig har klart å lokalisere personen som gjorde jobben. Litt av utfordringen videre er at han aldri har vært tilknyttet noe verksted, og at torsjonsfjæringen fremme er blitt kappet og sveiset igjen. I tillegg er det gjort en relativt dårlig sveisejobb på bærearmene bak for å få plass til reduksjonskassen. Vet rett og slett ikke hvordan vi skal gå frem hvis de underkjenner dokumentasjonen fra Sverige....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Even Kirknes
Supermedlem
    
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord
|
 |
« Svar #26 på: april 02, 2008, 16:10:10 pm » |
|
Bilen ble tatt hjem fra Sverige, og det kan se ut til at man enten har "glemt" å anføre i det svenske vognkortet at den har blitt ombygd eller så har den faktisk ikke blitt godkjent (selv om bilen ble ombygd allerede på tidlig 80-tallet). Da vi viste bilen i Arendal, sjekket de selvsagt det gamle svenske vognkortet, og ingen av utvendige mål stemmer. Fikk da beskjed om å skaffe dokumentasjon på når bilen var blitt ombygd, noe som kanskje ser ut til å gå i orden da jeg endelig har klart å lokalisere personen som gjorde jobben. Litt av utfordringen videre er at han aldri har vært tilknyttet noe verksted, og at torsjonsfjæringen fremme er blitt kappet og sveiset igjen. I tillegg er det gjort en relativt dårlig sveisejobb på bærearmene bak for å få plass til reduksjonskassen. Vet rett og slett ikke hvordan vi skal gå frem hvis de underkjenner dokumentasjonen fra Sverige....
Svenskene byttet utforming på vognkortene sine på slutten av 80 eller begynnelsen av 90 tallet. Det er mange ombygginger som ble"glemt" ført opp i det nye. Prøv og finn det gamle vognkortet som ligger i hovedregisteret i Nybro tror jeg det er. Har hatt samme problem selv, men fant løsningen der. En baja ombygging skulle heller ikke være noe problem her i Norge ifølge BT i Tønsberg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #27 på: april 02, 2008, 16:11:19 pm » |
|
Kan du ikkje berre bytta eller fixa det med torsjonsfjørane då?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #28 på: april 03, 2008, 00:15:35 am » |
|
Må ikke hele forstillingen ut hvis man skal bytte ut torsjonsfjæringen da?
Det for såvidt ikke det største problemet; det er heller bærearmene bak og tilpassingen til T2 girkassen og reduksjonsgirene....
har hørt rykte om at det finnes en egen avdeling av Biltilsynet i Trondheim som kan godkjenne spesialbygg. Noen som kjenner til dette?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Even Kirknes
Supermedlem
    
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord
|
 |
« Svar #29 på: april 03, 2008, 00:29:16 am » |
|
Må ikke hele forstillingen ut hvis man skal bytte ut torsjonsfjæringen da?
Det for såvidt ikke det største problemet; det er heller bærearmene bak og tilpassingen til T2 girkassen og reduksjonsgirene....
har hørt rykte om at det finnes en egen avdeling av Biltilsynet i Trondheim som kan godkjenne spesialbygg. Noen som kjenner til dette?
Var vel langt og dra når det burde være helt unødvendig. Er en annen baja som er godkjent med reduksjonsbokser også. Samme bil er også godkjent med 275/70-15 foran, og 31/10,5-15 bak, alt står i vognkortet. detta syns jeg minner om å gi opp før ting er undersøkt og forsøkt. Og det nytter heller ikke og komme til ombyggings gruppa, verken i Trondheim eller Drammen med dårlige sveiser eller tvilsomt arbeid. De er vel så nøye der som det lokale BT. Når du har lagt så mye bra arbeid ned i dette, burde du ikke prøve å "ta snarveier" på dette.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|