oyvinla
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger
|
 |
« på: mars 23, 2011, 20:08:23 pm » |
|
Jeg har en bensintank som er blitt litt småhullete med tiden. Det er snakk om hull på maks 1mm i diameter. Finnes det noen gode tips til hvordan fikse dette? Jeg prøvde å lodde, men jeg fikk ikke tinnet til å bite på tanken. Det hang litt, men kunne dras av med hendene. Har også prøvd med stålplast fra biltema, men jeg frykter vel egentlig at det kommer til å begynne å lekke igjen. Har vært inne på sveisetanken, men det begynner å bli litt tynt der hullene er, så jeg er redd det bare blir værre. Tanken er sandblåst innvendig. Jeg har også sett litt på ett produkt som heter Hirsch Tank Sealer. noen som har erfaringer med det? http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25&products_id=31
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7580
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1 på: mars 23, 2011, 20:10:00 pm » |
|
kjøp ny  koster noen hundrelapper hos Unneberg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
oyvinla
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #2 på: mars 23, 2011, 20:22:22 pm » |
|
glemte å nevne hvilken bil. dette gjelder en T2, 74 mod buss. sist jeg sjekket var det ikke å få tak i ny.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Vw1302s
Seniormedlem
   
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum
|
 |
« Svar #4 på: mars 23, 2011, 20:42:19 pm » |
|
Hvis du har mulighet til å lufte tanken veldig godt, så ville jeg skjært ut et stykke av tanken og sveiset inn ny plåt, for å bli kvitt rusta og for å ha noe å sveise i. For å være sikker på at det blir tett, kan du bruke kjemisk metall rundt sveiseskjøten evt tinne.
Men IKKE sveis/skjær i tanken uten å bli kvitt all form for bensindamp og evt bensinrester.
|
|
« Siste redigering: mars 23, 2011, 21:29:55 pm av Vw1302s »
|
Loggført
|
|
|
|
BP 73
Supermedlem
    
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand
|
 |
« Svar #5 på: mars 23, 2011, 20:52:38 pm » |
|
har en bay stående som du kan få kjøpt tanken av når snøen er borte. ring 99599148. svarer ikke mail.
|
|
|
Loggført
|
69 vespa 50s 72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680 73 1303 s med 1835 71 notchback 2l type 4 78 singelkabiner pick up 2l type 4 70 mod 1300 kjørbar motortestbenk 11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion 04 Caddy 1,9 105hk tdi hentebil 09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager. tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #6 på: mars 24, 2011, 02:05:57 am » |
|
Eg har brukt biltema sitt kjemisk metall med stort hell på tilsarande t2 tank. Viktig å vaska og matta ned før du påfører den kjemiske luriumen. Men er det veldi tynt rundt ville eg ha vurdert å sveisa ved å byta ein større lapp. Reknar med da er ved uttaket?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #7 på: mars 24, 2011, 04:12:15 am » |
|
Det må da la seg gjøre å få tak i en "ny" tank fra en eller annen sliten delebil som står et sted i landet? Antagelig langt enklere enn å sveise den røtne tanken, for da skal man jaggumeg være sikker på at alt av bensingass er borte først.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #8 på: mars 24, 2011, 07:42:04 am » |
|
Og hvor lenge går det til neste hull dukker opp....? Få tak i en bedre eller kjøp repro om du finner 
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
hovdingen
Seniormedlem
   
Innlegg: 411
Bosted: MELBU
|
 |
« Svar #9 på: mars 24, 2011, 10:54:37 am » |
|
Litt OT men likevel: da vi i 1970 skulle over med ferga (som forlengst er erstattet med bru) ville ikke mannskapet ha oss med. Årsak: det rant ut bensin under bilen, en stein (var ikke asfalt her da) hadde slått et lite hull i tanken. Gode råd var dyre. Fattern tenkte seg om et øyeblikk, sprang så ned på doet ombord i ferga, stjal litt av sunligtsåpa som lå på vasken der. Knadde biten så den ble litt mykere og stappa det opp i hullet i tanken. Det sluttet å dryppe og vi fikk lov til å kjøre ombord. Denne fiksen satt på i flere uker, helt til skaden ble forskriftsmessig reparert.
|
|
|
Loggført
|
Ola Steimoeggen Villaveien 11 8445 MELBU (o\_/o) 1961 T1 1965 T1 1974 1303S Lillebror 1971 m/fortelt
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #10 på: mars 24, 2011, 11:03:05 am » |
|
tank sealer kan være bra det men følg bruksanvisningen nøye.Den legger et plastbelegg innvendig i tanken og i alle hull lar seg ikke enkelt fjerne.Har prøvd det på mc tank den ble ikke helt tett fordi det var for stor sprekk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
oyvinla
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #11 på: mars 24, 2011, 14:46:16 pm » |
|
Eg har brukt biltema sitt kjemisk metall med stort hell på tilsarande t2 tank. Viktig å vaska og matta ned før du påfører den kjemiske luriumen. Men er det veldi tynt rundt ville eg ha vurdert å sveisa ved å byta ein større lapp. Reknar med da er ved uttaket?
http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Fugeskum/Kjemisk-metall/denne du tenker på? Jeg har allerede brukt denne på noen av hullene, men jeg er usikker på hvor motstandsdyktig den er mot drivstoff. Hadde tenkt å slipe det av å fikse det på en annen måte, men hvis du har brukt den før med bra resultat, går jeg nok for denne løsningen. fDet får ihvertfall bli en sånn midlertidig fiks, til jeg evnt. får tak i "ny" tank.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #12 på: mars 24, 2011, 15:47:26 pm » |
|
men vist da er snakk om mange hol og veldi tynt so ville nesten heller ha fiksa det eller skaffa an tank. Vist du har eit stort kar med vatn og so fyller du tanken 100% og snu den på hovudet so kan du skjera ut og sveisa i nytt stål, men ville latt den ligga ute i fri luft eitpar veker gjerne før du begynner sånn att mest mulig gass forsvinner
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
oyvinla
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #13 på: mars 24, 2011, 15:51:37 pm » |
|
Tanken har vært ute av bilen ett halvt års tid og er sandblåst innvendig, så tviler på at det kan skje så mye skummelt ved sveising.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #14 på: mars 24, 2011, 16:13:30 pm » |
|
Då e da vel berre å få sveist den og so ha tank sealer i den. eg har ikkje erfaring med den, men det er vel ikke so mykje ant du kan velga mellom heller. sikkert bra
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
oyvinla
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #15 på: mars 24, 2011, 20:19:12 pm » |
|
Da har jeg prøvd å lodde det og det ser ut som det ble tett. forrige gang jeg prøvde å lodde det, hadde jeg sandblåst først og da fikk jeg ikke tinnet til å bite.kunne rive det av i flak. denne gangen slipte jeg over med vinkelsliper og stålbørstem først slik at stålet ble blankt, og da festet det mye bedre. Jeg skal se om jeg får testet den med litt overtrykk og zalovann i morgen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
oyvinla
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #16 på: mars 25, 2011, 21:32:11 pm » |
|
Sjekket tanken i dag med såpevann og trykkluft. ikke anntydning til bobler, så da regner jeg med det skal holde. skal bli deilig å slippe 20L båttanken. den måtte fylles OFTE!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|