EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« på: mars 20, 2011, 21:59:45 pm » |
|
Siden jeg har spyttet endel penger i å få den optimale bussmotoren for mitt bruk, er planen at jeg også skal skaffe meg en girkasse som er optimalisert for min bruk/motor/hjuldimensjon osv.
Har vurdert å bestille fra Cogbox i England, men det er kanskje litt overkill siden det kun er til en bruksbil - og litt upraktisk pga avstand/frakt.
Er det noen gode alternativer her hjemme? Noen som kan anbefale dyktige norske girkasse-folk som tar på seg oppdrag?
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #1 på: mars 20, 2011, 22:02:13 pm » |
|
JEE, Selv om kassa han skal bygge til meg, ikke er ferdig ennå  Mvh Svein
|
|
« Siste redigering: mars 20, 2011, 22:03:54 pm av Svein. »
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2 på: mars 20, 2011, 23:50:06 pm » |
|
Olav Høisveen i Tønsberg. Hør med gutta på Unneberg for kontaktinfo
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #3 på: mars 21, 2011, 00:28:57 am » |
|
Jeg har ikke tid. Men etter hva jeg hører er Cogbox i England the man to contact.
Har åpnet endel US kasser etterhvert og ser de kjører endel "enkle" løsninger. Men de funker jo i de fleste tilfeller.. (CSP er forhandler for Rancho)
Hvem som setter sammen for Unneberg vet jeg ikke... Men det gjør sikkert noen som leser denne tråden.
Ellers finnes det flere som setter sammen kasser. Men disse har somregel beina godt planta i Rallymiljøet og er sjeldent på dette forumet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4 på: mars 21, 2011, 00:45:53 am » |
|
Hvem som setter sammen for Unneberg vet jeg ikke... Men det gjør sikkert noen som leser denne tråden.
Se forrige post 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #5 på: mars 21, 2011, 01:08:29 am » |
|
Se der gett 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #6 på: mars 21, 2011, 01:12:10 am » |
|
buss kasse..? 091 eller 002?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #7 på: mars 21, 2011, 01:34:05 am » |
|
Jørn, jeg har veldig lite peil på både motorer og girkasser, men jeg ser for meg en 091 muligens ja. På den annen side vet jeg ikke hva en 002 er, så....  Med motoren og girkassa prøver jeg ut en slags teori om å kun fortelle motor-/girkasse-byggern mitt bruk/behov og budsjett, og så la byggern - som tross alt er eksperten - bestemme hva som er best.
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #8 på: mars 21, 2011, 01:37:21 am » |
|
002 kasse er bl.a 68-75 med 1600-1800 motor
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #9 på: mars 21, 2011, 01:51:50 am » |
|
Ahhh.... en "tre-ribbers"? Det er vel det jeg har i bussen nå siden det er en 69-modell, men det er en mountain ratio-kasse hvor 1-3. gir er litt tettere enn normalt og fjerdegiret er bittelitt høyere enn normalt, et slags overdrive-light-gir. JMR mener den kassen vil funke dårlig med den nye motoren og at jeg må skaffe meg en mer langsteget kasse, men han sier at han ut fra hva den nye motoren og størrelsen på dekkene kan regne ut optimal utveksling/riktige drev for meg. Men jeg trenger noen som kan utføre det i praksis 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #10 på: mars 21, 2011, 02:03:43 am » |
|
jepp selve 002 kassa er vel sterk nok i massevis til normalt bruk. finnes maaange utvekslinger til denne kassa.
har du kasse kode på den du har nå?
men tipper det er enklere å bygge på en annen 002 som har mere riktig R/P etc.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|