Kan informere om at "Sundt-bobla" ble bygget av Alf Rønning på Nes i Hedemarken. Han forlenget hele bilen med 11 cm for å få den mer stabil, og motoren som han bygde inn i bilen var en 911 RSR motor på ca 500hk. Alf var en god venn av Petter Sundt. Har selv snakket med Alf og det er fasinerende å høre om dette prosjektet. Prøvde å spøøre om hva det kostet å bygge bilen, men det vil han ikke si

Det var hjulavstanden som ble forlenget med 11cm, hvor mye lenger bilen var vet jeg ikke,så det er riktig som JHU er inne på her at det var hovedsaklig pga. lengre armer bak, men det er jo helt greit med lengre hjulavstand med en slik tung motor i hekken.
Da jeg er nevøen til Alf så vet jeg hvor mye den kostet i "1983-kroner" = 400 K, men dette skyldes delvis at den ble bygget i flere omganger:
1- Først hadde den en 2,0 T4-motor på ca. 100hk
2- Hadde den en 2,4 T4-motor på ca. 150 hk
3- Hadde den en 3,0 SC-motor (204 hk)
4- Var det først tenkt en "vanlig 3,3 turbomotor" , men under bygging så ble Sundt intressert i motoren som Alf egentlig hadde bygget til seg selv i sitt eget Porsche 959(replica)prosjekt. Pga. lommeboka til Sundt, så ble denne plutselig hans

Denne motoren var ganske spes. med 934-blokk (race-motor ,for kjennere), bearbeidede stempler og 2 schwitzer turboer som ga rundt 320 hk med 0,6 i ladetrykk og godt over 400hk med over en bar i trykk med tilleggsprut. Dette var en motorkonstruksjon som var noe i høyden av hva som kunne oppdrives i 1983...
5- Holger byttet ut denne motoren med en "vanlig" 3,6 liter 964 med 250 hk

(måtte ha med plass å gjøre) Jeg har kjørt flere Carrera 2/4 Porsche 964, og dem går heller dårlig i forhold til hva bobla til Sundt gjorde med turbomotoren..

For å "greie ut" hva angår bobler i Norge med sekser montert, så er det 6 stykker som jeg vet som er bygget og godkjent.
1- Bobla til Sundt (Bygget av Alf Rønning og senere "tilbakebygget" til mer original av Holger)
2 -Bobla som Oscarsson byggde med SC 204 hk motor
3- Bobla i annonsen over her (blå metallic med 3,0 sc-motor) (bygget av Alf Rønning)
4- En svart 1303 som gikk i Stavanger-området med en 2,7 liter 165hk(bygget av Alf Rønning)
5- Gullfarget 1303 75 mod med først montert 2,8RSR motor (ekstemt sjelden motor, KUN for kjennere

) (bygget av Alf Rønning)
6- En 1303 röd med 2,2 liter 125 hk (bygger ukjent)
Hvis noen vet om noen flere så fyll gjerne inn..