mai 04, 2025, 19:33:09 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Turbo longblokk  (Lest 1263 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: april 15, 2011, 12:29:38 pm »

Har en 1915 som har tatt kveld, usikker på skade, men i verste fall ett stempel og ventil eller kammen.
Det er en AS blokk, motor bygd av Kåre Andersen. Denne målte 98hk på bakhjula og har vært en god motor.

Hvordan bør denne longblokken bygges om til turbo for mest effekt/kjørbarhet/holdbarhet uten å bli for dyr?
Tenkte å bare bytte til turbokam og senke kompresjonen. Er det annet som bør gjøres?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #1 på: april 16, 2011, 14:26:10 pm »

Mye erfaringer her:
http://shoptalkforums.com/viewforum.php?f=3&sid=585d3330084c7bd41f2771fe9b393a75

Husk at mange som bygger turbo motor bygger for drag (gjelder vel i stor grad for NA også) Så du må finne de trådene som passer for deg, jeg antar det er et passe register for rundt og rundt  bane / street
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #2 på: april 16, 2011, 21:09:57 pm »

Hei
så du har ødelagt den fine motoren  Hæ
jeg laget for noen år siden en 2110 med turbo fra cb og pectell insprutt
den bremset 276 hk

jeg husker ikke hvilken kam jeg brukte til den men det kan jeg finne ut av
senker du kompen til 8.5  dette fikser du med å frese mer gods ut av forbreningskammere ikke gjør dette den lette veien med å shimse ut cyl
skaffer du også deg ei smid veiv  82 mm slag så blir dette en girkasse dreper
jeg anbefaler deg insprutt med intercoler

mvh Andersen Racing
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: april 16, 2011, 21:11:44 pm »

Hei
så du har ødelagt den fine motoren  Hæ
jeg laget for noen år siden en 2110 med turbo fra cb og pectell insprutt
den bremset 276 hk

jeg husker ikke hvilken kam jeg brukte til den men det kan jeg finne ut av
senker du kompen til 8.5  dette fikser du med å frese mer gods ut av forbreningskammere ikke gjør dette den lette veien med å shimse ut cyl
skaffer du også deg ei smid veiv  82 mm slag så blir dette en girkasse dreper
jeg anbefaler deg insprutt med intercoler

mvh Andersen Racing
Var det Rune sin motor? Husker du hva ladetrykket var når den produserte 276hk? Hva med Torque?
Hvilke topper var det på den motoren?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #4 på: april 16, 2011, 21:45:20 pm »

Hei
Rune har nok bremsepapirer så spør han om dette tror dette var på ca 1 kilo ladetrykk
hvis ikke han har det skal jeg fikse det for deg
Topper Fra Brothers Machine

Andersen Racing
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: april 17, 2011, 18:24:23 pm »

Ja den fine motoren blir kikket litt mer på i påsken, må sette i en standard maskin i morgen så jeg har bruksbil.

Jeg tenkte gjerne i første omgang å ha en motor som gjorde det mulig å beholde originalt drivverk.
Hvor mye vil det koste å f.eks. bytte til turbokam og senke komp? Får jeg motoren som longblokk kan jeg fikse resten selv.
Forutsetter da at resten av motoren er i orden..
Da tenker jeg å sette 1915 med turbo i annen bil for bruk på SCC og Reve..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!