En annen ting å merke seg er at det finnes "forskjellige" hk der ute også. Det mest reelle´ er jo egentlig drivhjul-hk. Hjelper lite med 100 hk i motor hvis det bare er 25 hk på hjula (ekstemt overdrevet, men for å sette det på spissen). Det finnes også forskjell på hvordan fabrikantene måler motorhk. Den mest vanlige er DIN-normen (som har "alt" med), mens feks. amerikanerne måler i mange tilfeller SAE-hk som er uten servostyring,dynamo osv.
Litt offtopic , men :
Derfor vil en AM-car med 200 hk gå ganske dårlig sammenlignet med en del europeiske biler, ikke bare pga. vekt på bil, men et (ofte) heavy driverk som stjeler hk + at motoreffekt er målt uten dynamo og andre effekt"stjelende" saker som sitter på motor.
Husker et gammelt bilblad jeg har der det står testet en 80-talls Audi 90 med 136 hk som har nesten nøyaktig samme prestanda som en Pontiac Firebird V8 med 230 hk !(altså nesten dobble effekten) Toppfarten på audien er faktisk ca. 15 kmt mer

Må bare nevne at denne Pontiacen ble også testet i et gammelt bilprogram som het "KNA Hjulspinn" , der de sa at kjøreegenskapene til denne Pontiacen best kunne sammenlignes med å føre en Pioneer-jolle i full storm..

(nei, nå har jeg pådratt meg nok sinte am-car-folk

)