mai 04, 2025, 23:01:34 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp til nye gjenger i gammel topp  (Lest 1533 ganger)
Stein Egil Granli
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:



Vis profil
« på: april 27, 2011, 14:22:23 pm »


Har borret ut en knekt bolt til eksos og forsøkt å gjenge opp hullet i toppen på nytt, men gjengene ble veldig dårlige.
Kan dette sveises igjen for borring av nytt høl, og nye gjenger? Kan jeg evt bruke helicoil?


Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1 på: april 27, 2011, 15:19:10 pm »

Du kan også borre opp hullet til m10 og bruke vippearms pinnebolter... de er m10 i ene enden og m8 i andre...
Loggført

Speed is no substitute for direction
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #2 på: april 27, 2011, 20:33:13 pm »

bor du i nærheten så kan jeg sveise jeg!
men jhu har helt rett,er enkelt og bruke dem bolta han prater på!
Loggført

Vw 1302
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #3 på: april 27, 2011, 21:05:10 pm »

Min erfaring er at det er vanskeleg å sveise godt i bunnen av slike hol. Har forsøkt både med MIG og TIG. Tvilende

Mitt forslag, er derfor å gjenge opp ein alu bolt, typisk 12mm, gjenge ditto i toppen, låse den ved å dore eit/fleire gode merker i gjengepartiet, og bore og gjenge opp det du mangler.
Litt tidkrevende, men kaldt arbeid ift pakningsflater osv.   

Lukke til!
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Stein Egil Granli
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:



Vis profil
« Svar #4 på: april 27, 2011, 22:23:02 pm »

Det er snakk om gjennomgående hull i godset her latså, bare så det er nevnt mht sveising. Hullet er vel tilgjengelig bare i en ende også. Er veldig usikker på hva jeg skal gå for, skal sjekke hvor grov bolt som går i hullet nå
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: april 28, 2011, 05:57:11 am »

Har fikset sånne mange ganger. Noen ganger borer jeg skruen ut med 3, 5 og 6.8mm bor. Er det noe igjen, gjenger jeg opp.
Hvis slark, borer jeg opp til M10, Unneberg har eksosbolter som er beregnet til dette, tror de er på lager nå. M10 i ene enden og M8 i andre.
Du kan og bruke helicoil eller andre gjengeinnsatser, og sette eventuelt fast med locktite.

Se midt på side4, har beskrevet en annen måte: http://www.vwnorge.no/index.php?PHPSESSID=o4sfr8su37s41iv2qbi5736gv6&topic=23577.90
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!