Jærva
|
 |
« Svar #30 på: mai 14, 2011, 13:24:54 pm » |
|
Da tråden er strekt frem til rundt 80-tall og uten cal-look, så vil jeg nevne en bil som jeg synes var ekstremt morsom og da SÆRLIG på den tida. En bay-buss med Porsche-sekser rundt 1980! Husker spesiellt en ganske så morsom opplevelse da i et lyskryss ved siden av en trans-am der fyren hadde tatt av targa-taket og var ute på tur for å imponere kjæresten. Tror nok fyen ble noe flau/overrasket da Bay´en med camping-innredning og gardiner i vinduet dro fra han i lyskrysset i tigerstaden Denne var forøvrig mørk-grønn med gullfargede støtfangere  Samtidig hadde faren min også en 73 hvit/gul bay med trimma 2,0 liter. Effekten i den vet jeg ikke helt men ihvertfall nok til at den gikk bedre enn flere vanlige biler på den tida.
|
|
« Siste redigering: mai 14, 2011, 13:48:15 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
per
Medlem
  
Innlegg: 248
Bosted: Telemark
|
 |
« Svar #31 på: mai 14, 2011, 19:49:18 pm » |
|
Ang Fyresdal 1978. Hva med å høre med R.Krabberød? Han var der og er/var interessert nok i VW til at han burde huske..
Bladde igjennom "alle" seks Rigt On fra -78. Et av stevnene ble avlyst, ingen ting nevnt om bobler fra Fyresdal. Per.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #32 på: mai 14, 2011, 23:20:53 pm » |
|
Ang Fyresdal 1978. Hva med å høre med R.Krabberød? Han var der og er/var interessert nok i VW til at han burde huske..
Har endel gamle blader fra 80-tallet pakket ned: "Right On" blader som R.K. bestyrte samt diverse "Norsk Motor Revy" hvor Kjell Aaen skrev mye artikler. Bør jo være mye info å få fra disse karene samt Nordlien fra Norsk Motor Revy som tok mye bilder den gang. Men dette er jo 30 år siden snart... Var det ikke noe som kaltes "Bug Jam" - Treff på Gardermoen. Men kun 1 gang og det var vel ca 1980?
|
|
« Siste redigering: mai 14, 2011, 23:32:29 pm av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #33 på: mai 15, 2011, 00:25:22 am » |
|
Var det ikke noe som kaltes "Bug Jam" - Treff på Gardermoen. Men kun 1 gang og det var vel ca 1980?
Det var nok senere enn det. 53'n min har klistremerke i sideruta fra BugJam 2 og det var i 1986.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #34 på: mai 15, 2011, 08:26:41 am » |
|
Ok....I ca 1983 og utover var det ekstremt mye artikler om Callook og modifisering i de nevnte blader samt Wheels og Bilsport. Mange ble "hektet" da. Før denne tiden vet vel Splitman det meste. Gutta på Hotshop og miljøet i Trøgstad (og Mysen) var tidlig ute. Gründerne i fd. Oslo VW Club likeså. (Jøran & co)
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Elwood
Supermedlem
    
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark
Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now
|
 |
« Svar #35 på: mai 15, 2011, 10:39:43 am » |
|
Jan Nordeng- Nordeng Auto på Hamar/Ådalsbruk er nok også en kar som har vært innom mye boble og Porsche på 70 og 80 tallet. Er vel over 70 år og kjører fortsatt Formel den dag i dag. Vet at han har hatt mye Vw og bygget mange motorer. Kan høre med han neste gang jeg ser han. Det ble bygget en rød 1303s med Porsche styling, telefonfelger og 6er som stod i gata der jeg passerte hver dag til ungdomskolen. Dette var i 80-82 og det var nok denne som vekket interessen min for boble. Bilen var nesten godkjent og manglet bare bremsetest på Gardermoen. Kjenner broren til han som bygget den. Bilen ble stående der i mangel av interesse og solgt videre på slutten av 80 tallet. Bilen står i en garasje i nærheten av Kongsvinger i dag fortsatt i samme bra stand som den var da jeg så den på 80 tallet  .
|
|
|
Loggført
|
Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #36 på: mai 15, 2011, 11:12:39 am » |
|
Angående blåmotor, med IDA. Denne ble bygget på deler fra Comfort Racing i sverige, på dette bildet fra 1973 ser man jo at det var ikke så lange reisen for å skaffe seg alt det råeste til boble på 70tallet.  Motoren er nok litt overkilled med IDA ene da det antagelig er er 90mm NPR stempler og antagelig standard veiv i motoren, eieren har liggende ett sett gamle IDF også. De passer nok motoren litt bedre. Byggherrene bygde den visstnok i ca 1980. Satt i en boble med samme farge som kjøleblekkene, klar blå metallic. Han som eier motoren nå har boble men har ikke motoren i bobla si. Og vil ikke selge da det er faren som bygde motoren. Bilen ble hugget pga rust, etter det jeg har hørt. Tipper at det ikke var veldig mye cal-look over den bilen. Mer orginalt utseende men med tidstypiske norske add-ons. Men det vet jeg altså ikke. De som bygde motoren kjørte rallycross med boble, og hadde nok noen deler til overs fra den tiden når de bygde motoren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Lid
Supermedlem
    
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund
|
 |
« Svar #38 på: mai 30, 2011, 22:02:09 pm » |
|
Fant ett Amcar nr 4 fra 1978 i bladbunken ved rydding i dag. Ikke skrevet eller noen bobler og skimte på bildene fra Fyresdal.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Fredrik S.
Medlem
  
Innlegg: 220
Bosted: Mogreina
|
 |
« Svar #39 på: mai 31, 2011, 17:09:29 pm » |
|
Angående blåmotor, med IDA. Denne ble bygget på deler fra Comfort Racing i sverige, på dette bildet fra 1973 ser man jo at det var ikke så lange reisen for å skaffe seg alt det råeste til boble på 70tallet.  Motoren er nok litt overkilled med IDA ene da det antagelig er er 90mm NPR stempler og antagelig standard veiv i motoren, eieren har liggende ett sett gamle IDF også. De passer nok motoren litt bedre. Byggherrene bygde den visstnok i ca 1980. Satt i en boble med samme farge som kjøleblekkene, klar blå metallic. Han som eier motoren nå har boble men har ikke motoren i bobla si. Og vil ikke selge da det er faren som bygde motoren. Bilen ble hugget pga rust, etter det jeg har hørt. Tipper at det ikke var veldig mye cal-look over den bilen. Mer orginalt utseende men med tidstypiske norske add-ons. Men det vet jeg altså ikke. De som bygde motoren kjørte rallycross med boble, og hadde nok noen deler til overs fra den tiden når de bygde motoren. Litt off topic, men jeg kjørte IDA med 37mm halsringer på min 1835. Den bremset da 18hk mer enn med 40mm DelLorto... Tilbake til topic: Jeg har en gammel video fra det som nå er TV-media (husker ikke hva de kalte seg da) og der er det ett innslag fra et VW-treff som jeg lurer på om kan ha vært fra Gardermoen. Egil Nordlien er kommentator husker jeg. Forsåvidt ikke tidlig cal-look historie, men er vel fra midten av 80-tallet en gang. Skal prøve å finne den frem og se om jeg kanskje kan få spilt den inn digitalt 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Fredrik Sørlie
"If it doesn't take me to heaven - I'll drive it straight to hell!"
|
|
|
LocoLars
Seniormedlem
   
Innlegg: 408
Bosted: Nesjestranda
tlf: 91887588
|
 |
« Svar #40 på: september 23, 2011, 19:31:31 pm » |
|
Jeg har hørt at faren til Knut-Tore Sylte her på forumet begynte ganske tidlig med "stor" motor i folkevogn! Han var en trivelig kar og en ihuga vwmann som desverre døde alt for ung for noen år siden......  Jeg vet igrunn fint lite om dette, men jeg regner med Knut Tore vet mer! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #41 på: september 24, 2011, 12:26:10 pm » |
|
Fant ett Amcar nr 4 fra 1978 i bladbunken ved rydding i dag. Ikke skrevet eller noen bobler og skimte på bildene fra Fyresdal.
Her er en video fra Autofil som bekrefter min info (som jeg fikk vite et annet sted forøvrig) . Han som har 356´en i denne videoen vet sikkert hvem som hadde motoren i bobla si... http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/12457/
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
MLH
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #42 på: oktober 21, 2011, 23:24:49 pm » |
|
Jan Nordeng- Nordeng Auto på Hamar/Ådalsbruk er nok også en kar som har vært innom mye boble og Porsche på 70 og 80 tallet. Er vel over 70 år og kjører fortsatt Formel den dag i dag. Vet at han har hatt mye Vw og bygget mange motorer. Kan høre med han neste gang jeg ser han. Det ble bygget en rød 1303s med Porsche styling, telefonfelger og 6er som stod i gata der jeg passerte hver dag til ungdomskolen. Dette var i 80-82 og det var nok denne som vekket interessen min for boble. Bilen var nesten godkjent og manglet bare bremsetest på Gardermoen. Kjenner broren til han som bygget den. Bilen ble stående der i mangel av interesse og solgt videre på slutten av 80 tallet. Bilen står i en garasje i nærheten av Kongsvinger i dag fortsatt i samme bra stand som den var da jeg så den på 80 tallet  . kjenner han som bygde den....ville aldri selge den ,var noe med at sønnen skulle ha den, sluttet å mase jeg. men litt usikker på hva som har skjedd med bilen. Kunne vært fint om den hadde dukket opp.
|
|
|
Loggført
|
1200 Jeans 1974,kræsjet... 1200 T 1 1955 "Dragon Wagon" gitt bort til kjerringa 1600 Variant 1971, grønn. 1600 Variant 1970 "panel" Rusten!!! 1500 T 1 1969 Muggen 1600 TL 1971 (solgt)
|
|
|
MLH
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #43 på: oktober 21, 2011, 23:44:08 pm » |
|
Vi har selv en 55 oval som skal ha vært ferdig tidlig 80 uten lister osv, lys blå fra tønsberg området? var visst 13 tom ombygde org felg foran 14 tom bak. lav som f. flere som har eid den opp igjennom. Men har ikke samlet noe info om den . Veit det er noen her på Hamar som sikkert kan fylle på med noe info, som kan få noen til å huske. Men kan jo være den ikke ble bygd om tidlig åtti. kan være seint. W 11955... er nr nå. Dvs har nok hatt et anna nr før. Når felger og sånn kom på er og usikkert. Hadde vært konge om noen veit noe..
|
|
|
Loggført
|
1200 Jeans 1974,kræsjet... 1200 T 1 1955 "Dragon Wagon" gitt bort til kjerringa 1600 Variant 1971, grønn. 1600 Variant 1970 "panel" Rusten!!! 1500 T 1 1969 Muggen 1600 TL 1971 (solgt)
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
    
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
 |
« Svar #44 på: november 02, 2011, 12:25:21 pm » |
|
Jeg hadde en "cal looker" som jeg kjøpte ferdig stylet i 1986, mener den ble bygget i 1984/-85. Den var en 1969 mod. som hadde 1600 med effektanlegg + masse stasj. Noe EMPI decaler, utvendig bredda skjermer, gangster cap ++++. Var vel den første "ombygde" bobla på Sørlandet den gang. Har ikke peiling på hvem som bygde den og hvor. Har noen gamle bilder av bilen tatt i 1986/-87. Vi hadde den gang en butikk i byen vår som het Willspeed, hadde masse stasj til bobler.
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #45 på: november 05, 2011, 14:14:22 pm » |
|
Splitten min ble bygget om i trøndelag i Cal Look stil tidlig på 80-tallet. Svart, uten lister og blått plysj interiør  Siste bildet er slik den var før pappa solgte den tidlig på 90-tallet.
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Bertone
Nybegynner

Innlegg: 6
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #46 på: februar 12, 2014, 00:01:15 am » |
|
Dette bildet er fra Norge i 1971. Tenker kanskje det kan være noe for denne tråden..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #47 på: februar 12, 2014, 08:20:30 am » |
|
Jøss, hvem har info om denne?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #48 på: februar 12, 2014, 09:25:40 am » |
|
"Vi" har forsket ganske mye på dette bildet fra utstillingen i Njårdhallen - en av de første "AMCAR-utstillingene" i Norge. Dette bildet er fra rekken med "trekkplaster-biler" som liksom var rosinen i pølsa. ACSN (arrangør) tok hjem en liten håndfull biler fra Sverige (som hadde vært på Hot Rod Show i Stockholm).....for å være trekkplaster. T-hotten nærmest kamera er tydelig svensk - og de aller fleste som var med på dette, mener at også bobla var en av de svenske trekkplasterne på låns til nettopp denne utstillingen. Men - det er ikke 100% bekreftet. "Wild Thing" ..... man burde kanskje prøve en tråd på Boxerville om den?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #50 på: februar 12, 2014, 12:42:49 pm » |
|
Wild Thing står det artikel i start speed magazinet men jeg veit ikke hvor det ligger nå fra 73/74
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #51 på: juni 05, 2014, 23:23:31 pm » |
|
Her er litt mer om Wild Thing:
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
|