riskyer
Supermedlem
    
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
 |
« på: mai 25, 2011, 21:52:33 pm » |
|
Min gode gamle 76 mod, 2 liter er i ferd med å ta kvelden  Det jeg da lurer på er, hvem er bra på bygging av motorer her på berget? Hvem bør jeg styre unna? Jeg skal ha en hverdags motor som er politlig ,gjerne med 120+ hk  Om den er brukt spiller ingen rolle ,bare den går bra,gidder ikke skru akkurat nå da jeg har mer enn nok av prosjekter! Jeg tenker at skal jeg få noe som er ok må jeg nok ut med 20 -30 tusen men er det en helt sjf motor kan jeg vel gå opp litt. Har dere noen tips?
|
|
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #1 på: mai 25, 2011, 23:03:49 pm » |
|
T-4 motor? Sørg for å bruke kam og løfter som funker. Seriøs motorbygger sørger for rette deler som funker, og gir garantier deretter. Dette ER et problem på T-4.
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
riskyer
Supermedlem
    
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
 |
« Svar #2 på: mai 25, 2011, 23:21:58 pm » |
|
Er en T1 motor bedre å putte inn? Hva må til for å putte den inni Bayen da? Det neste spørsmålet da blir jo om det er bedre å bruke wankel eller Subaru motor, men så er det den evinnelige greia med godkjenninger da 
|
|
« Siste redigering: mai 25, 2011, 23:24:14 pm av riskyer »
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #3 på: mai 25, 2011, 23:54:32 pm » |
|
Tja, hvis penger ikke er noe tema, gå for en T-1, f.eks 82x94.
Ellers blir det nok rimeligere å overhale den T-4 du har. Nye lager, nytt sylindersett (96 mm. borring) ny kam og løftere samt oppfreshing av topper. Med dette oppsettet så slipper du å maskinere blokk eller topper. T-4 motoren har jo oljefilter og som oftest så er veiv og råder i fint skikk. Blokka ER den beste luftkjølte VW har laget. Linjeborring er som regel IKKE noe tema her. Kjøleblekk har du jo, og alt dette passer jo som det er, i bilen din.
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
riskyer
Supermedlem
    
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
 |
« Svar #4 på: mai 26, 2011, 08:02:53 am » |
|
Penger er nok et tema ,med meg som de fleste andre  Jeg kunne godt ha brukt blokka mi ,men jeg har ikke tid og ork til å gjøre det selv. 
|
|
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #5 på: mai 26, 2011, 19:27:41 pm » |
|
noen tips
har bygget en 2056 til holmsen var vel ca 100 hk på driven med org varmepotter og 4 til 1 anlegg den inholdt
96mm cyl sats 1800 topper 41-34 ventiler enkle fjærer 9,5 komp 296 grader kam 45 delorto org Kjøling
eller 2,4 ltr 104mm sats 46-38mm ventiler dobble ventilfjærer 312 grader kam 9,5 komp 48 mm idf std 2 ltr veiv med std råder org kjøling
bremset 150 motor hester med org exos med varme potter
Andersen Racing
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #6 på: mai 27, 2011, 02:01:35 am » |
|
Jeg ville ikke gått for en T1-motor når du har en T4 originalt. Det er masse meninger og følelser rundt T1 versus T4, min mening er at T4 er gode, sterke motorer og det er litt bortkastet å kjøpe nytt/tilpasse kjøleblekk osv for å få inn en T1-motor. Jeg tror også du kommer lettere og billigere til målet om 120 hk med T4. Den beste buss-motoren jeg har vært borti, er den Holmsen hadde i Blåmann-bussen. Jeg tror det er den første Andersen Racing nevner. Den var skuddsikker i drift, kjørevennlig og samtidig veldig sterk. Det var etter å ha kjørt den bussen jeg bestemte meg for at jeg måtte ha en litt fresk motor i min buss  Hvis du ikke skal bygge selv, er 20-30 tusen allerede et veldig tight budsjett. For meg ville valget vært veldig lett: Ta utgangspunkt i 2-litern du allerede har og ta en telefon til Andersen Racing. Han kan T4-motorer. Be om en "Blåmann-motor" 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #8 på: mai 29, 2011, 00:49:46 am » |
|
Hva med denne her, full pakke med motor og gir: http://vwnettet.dk/topic/173594Mvh Svein
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #9 på: mai 29, 2011, 09:44:09 am » |
|
2,4 ltr 104mm sats 46-38mm ventiler dobble ventilfjærer 312 grader kam 9,5 komp 48 mm idf std 2 ltr veiv med std råder org kjøling
bremset 150 motor hester med org exos med varme potter
Andersen Racing
dette hadde vert noe for min 2L T4, hva vil noe slikt koste?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|