mai 05, 2025, 22:19:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva slags motor har jeg egentlig?  (Lest 1642 ganger)
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1637
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« på: juni 19, 2011, 16:46:04 pm »

Litt skuffet ble jeg, når jeg i dag foretok en grundig motorvask av doka-motoren min. Jeg satt med tannbørste, filer, små stålbørster og fikk skrapt av alt driten.....og plutselig fikk jeg syne på MEXICO på motoren. ÆSJ. Men, hva slags motor har jeg egentlig? Er det 1600 singelport? Er det en drittmotor det ikke er verdt å bruke tiden på? Anyone? Kommenter gjerne mye.



* Motor_1.jpg (116.6 KB, 1068x712 - vist 114 ganger.)

* Motor_2.jpg (142.42 KB, 872x592 - vist 99 ganger.)

* Motor_3.jpg (120.42 KB, 846x562 - vist 105 ganger.)

* Motor_4.jpg (94.6 KB, 894x500 - vist 111 ganger.)
« Siste redigering: juni 19, 2011, 20:51:54 pm av Hølby » Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 19, 2011, 16:58:08 pm »

AS41...

to oljereduksjonsventiler?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #2 på: juni 19, 2011, 17:35:23 pm »

er vel en fabrikk overhalt motor
det tegnet foran motor no betyr vel det
er det singel eller dobbelport?
ta av toppen og mål stemplet er 85,5 mm 1600 tror jeg
Loggført
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #3 på: juni 19, 2011, 18:01:35 pm »

B først i motor nr. er singel port 1600. men kan jo være byttet topper og stempel på den.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 19, 2011, 18:09:26 pm »

Bra blokk, ikke så bra topper. Blokk er verdt å satse på, men kanskje greit å skifte toppene til dobbelport hvis du skal "gjøre litt med den" ..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: juni 19, 2011, 18:20:41 pm »

Singelport for bunndrag, dobbelport for toppeffekt.
I en buss er ofte bunndraget ettertraktet.

Velg selv.  Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1637
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #6 på: juni 19, 2011, 19:17:08 pm »

Takker for innleggene, nå ble jeg litt klokere iallefall.
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 19, 2011, 19:34:36 pm »

Singelport for bunndrag, dobbelport for toppeffekt.
I en buss er ofte bunndraget ettertraktet.

Velg selv.  Blunker

Bunndrag bestemmes vel mest av kam,forgasserstørrelse og ventilstørrelse. Så langt jeg vet er disse like på singelport og dobbelport, bare at singelport har en innsnevring med sin enkelport, så tror ikke det har all verdens betydning. Det som jeg tror at spiller mere inn her er at singelport MANGLER den toppeffekten på høyere turtall som dobbeltportmotoren har, derfor vil det nok FØLES som om 1600 singlport drar bedre fra bunn. Jeg har kjørt med både 1600 sp og 1600dp, og jeg kan ikke si at jeg synes 1600 dp-motoren dro noe nevneverdig dårligere fra bunn, men.. men..
« Siste redigering: juni 19, 2011, 19:36:17 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1637
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #8 på: juni 19, 2011, 20:53:59 pm »

Så motortype AS41 er helt greitt å beholde i en original bil?
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #9 på: juni 19, 2011, 21:24:34 pm »

Så motortype AS41 er helt greitt å beholde i en original bil?
Så absolutt!  Blunker
Er som regel de blokkene som blir brukt til trimming.
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!