Hølby
Supermedlem
    
Innlegg: 1637
Bosted: Gan
Originalt er kult!
|
 |
« på: juni 19, 2011, 16:46:04 pm » |
|
Litt skuffet ble jeg, når jeg i dag foretok en grundig motorvask av doka-motoren min. Jeg satt med tannbørste, filer, små stålbørster og fikk skrapt av alt driten.....og plutselig fikk jeg syne på MEXICO på motoren. ÆSJ. Men, hva slags motor har jeg egentlig? Er det 1600 singelport? Er det en drittmotor det ikke er verdt å bruke tiden på? Anyone? Kommenter gjerne mye.
|
|
« Siste redigering: juni 19, 2011, 20:51:54 pm av Hølby »
|
Loggført
|
 | Mobil: 90828000 Hølby: 1958 Folkevogn m/piler Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell T3 Gipsy Camper 1985 |
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1 på: juni 19, 2011, 16:58:08 pm » |
|
AS41...
to oljereduksjonsventiler?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #2 på: juni 19, 2011, 17:35:23 pm » |
|
er vel en fabrikk overhalt motor det tegnet foran motor no betyr vel det er det singel eller dobbelport? ta av toppen og mål stemplet er 85,5 mm 1600 tror jeg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
raaen
Supermedlem
    
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690
|
 |
« Svar #3 på: juni 19, 2011, 18:01:35 pm » |
|
B først i motor nr. er singel port 1600. men kan jo være byttet topper og stempel på den.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #4 på: juni 19, 2011, 18:09:26 pm » |
|
Bra blokk, ikke så bra topper. Blokk er verdt å satse på, men kanskje greit å skifte toppene til dobbelport hvis du skal "gjøre litt med den" ..
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #5 på: juni 19, 2011, 18:20:41 pm » |
|
Singelport for bunndrag, dobbelport for toppeffekt. I en buss er ofte bunndraget ettertraktet. Velg selv. 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Hølby
Supermedlem
    
Innlegg: 1637
Bosted: Gan
Originalt er kult!
|
 |
« Svar #6 på: juni 19, 2011, 19:17:08 pm » |
|
Takker for innleggene, nå ble jeg litt klokere iallefall.
|
|
|
Loggført
|
 | Mobil: 90828000 Hølby: 1958 Folkevogn m/piler Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell T3 Gipsy Camper 1985 |
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #7 på: juni 19, 2011, 19:34:36 pm » |
|
Singelport for bunndrag, dobbelport for toppeffekt. I en buss er ofte bunndraget ettertraktet. Velg selv.  Bunndrag bestemmes vel mest av kam,forgasserstørrelse og ventilstørrelse. Så langt jeg vet er disse like på singelport og dobbelport, bare at singelport har en innsnevring med sin enkelport, så tror ikke det har all verdens betydning. Det som jeg tror at spiller mere inn her er at singelport MANGLER den toppeffekten på høyere turtall som dobbeltportmotoren har, derfor vil det nok FØLES som om 1600 singlport drar bedre fra bunn. Jeg har kjørt med både 1600 sp og 1600dp, og jeg kan ikke si at jeg synes 1600 dp-motoren dro noe nevneverdig dårligere fra bunn, men.. men..
|
|
« Siste redigering: juni 19, 2011, 19:36:17 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Hølby
Supermedlem
    
Innlegg: 1637
Bosted: Gan
Originalt er kult!
|
 |
« Svar #8 på: juni 19, 2011, 20:53:59 pm » |
|
Så motortype AS41 er helt greitt å beholde i en original bil?
|
|
|
Loggført
|
 | Mobil: 90828000 Hølby: 1958 Folkevogn m/piler Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell T3 Gipsy Camper 1985 |
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #9 på: juni 19, 2011, 21:24:34 pm » |
|
Så motortype AS41 er helt greitt å beholde i en original bil?
Så absolutt!  Er som regel de blokkene som blir brukt til trimming.
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
|