mai 05, 2025, 17:49:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Eberspacher BN2 i 1302 - noen som har bilder? (Edit: Bilder her nå)  (Lest 2329 ganger)
JFP
Supermedlem

Vis profil
« på: juni 07, 2011, 22:06:59 pm »

Sommerens lille prosjekt: Få satt inn Eberspacher BN2 i 1302en.

Har fått full fyr på apparatet etter overhaling (byttet alle kontakter, og da kom den gitt), har fått ordnet riktige maler og er klar til å kutte hullene. Har alle deler som skal være, og skal til å installere.

Er den noen der ute som har en BN2 installert i en 1302 som kan ta noen detaljbilder av hvordan den er montert?

* Lurer spesielt på hvordan Eberen skrues fast med de forskjellige brakettene?
* Hvor plasserer man den løse lille bensinpumpen?

Har installasjonsmanualen (en litt dårlig kopi), men den gir ikke noe særlig godt svar.

Tusen takk!
« Siste redigering: juni 13, 2011, 19:23:59 pm av JFP » Loggført
Andersen VW56
Supermedlem

Min urestaurerte 66 1300

Vis profil
« Svar #1 på: juni 07, 2011, 22:36:38 pm »

Mener det er en BN2 eber i min 1302 fra 1972,
Om du vill er det bare og komme en tur til Sarpsborg og se hvordan den er montert,
Har ikke digitalkamera så får ikke tatt bilder.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
JFP
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: juni 07, 2011, 22:56:14 pm »

Mener det er en BN2 eber i min 1302 fra 1972,
Om du vill er det bare og komme en tur til Sarpsborg og se hvordan den er montert,
Har ikke digitalkamera så får ikke tatt bilder.

Takker for tilbudet - notert!

Om noen hadde hatt noen bilder hadde jo det vært aller greiest, da ;-)

Jfp
Loggført
Pål
Supermedlem

Vestfold

Vis profil
« Svar #3 på: juni 07, 2011, 23:20:12 pm »

Hvor kjøpte du deler til denne og hvem overhalte den, om du ikke gjorde det selv? Skal ha en slik i min 59'
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
JFP
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: juni 08, 2011, 08:28:24 am »

Hvor kjøpte du deler til denne og hvem overhalte den, om du ikke gjorde det selv? Skal ha en slik i min 59'

Jeg fikk kjøpt den fra en her på forumet, og de fleste delene fulgte med. Har kjøpt noe jeg manglet fra en kar i Polen som jeg fant på thesamba - han har mye deler på lager: http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=867175

Overhalte den selv. Det er ikke komplisert maskineri, men har forstått det slik at bensinmengden ikke er uvesentlig. Min har separat pumpe, og enten så går den eller ikke. Byttet slanger og bensinfilter.

Eberen virket ikke ved første forsøk, og plukket den ned. Fant ut at de fleste kontaktene var utslitte/slappe, og det ga dårlig kontakt. Byttet alle, også de "inni" systemet. Prøvde på nytt. Startet med brøl og svær røyksky, og nå går den helt feilfritt.
Loggført
Pål
Supermedlem

Vestfold

Vis profil
« Svar #5 på: juni 08, 2011, 09:46:02 am »

Jeg fikk kjøpt den fra en her på forumet, og de fleste delene fulgte med. Har kjøpt noe jeg manglet fra en kar i Polen som jeg fant på thesamba - han har mye deler på lager: http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=867175

Overhalte den selv. Det er ikke komplisert maskineri, men har forstått det slik at bensinmengden ikke er uvesentlig. Min har separat pumpe, og enten så går den eller ikke. Byttet slanger og bensinfilter.

Eberen virket ikke ved første forsøk, og plukket den ned. Fant ut at de fleste kontaktene var utslitte/slappe, og det ga dårlig kontakt. Byttet alle, også de "inni" systemet. Prøvde på nytt. Startet med brøl og svær røyksky, og nå går den helt feilfritt.

Høres bra ut. Jeg har tenkt å plassere den under baksetet, hvis jeg får plass. Og koble den på kanalene. Slik at jeg får varmluft opp på vindu og ned på bena. Vet du om det er mulig å få noen form for temeraturregulering på denne?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
1303SS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: juni 08, 2011, 10:13:00 am »

Sommerens lille prosjekt: Få satt inn Eberspacher BN2 i 1302en.

Har fått full fyr på apparatet etter overhaling (byttet alle kontakter, og da kom den gitt), har fått ordnet riktige maler og er klar til å kutte hullene. Har alle deler som skal være, og skal til å installere.

Er den noen der ute som har en BN2 installert i en 1302 som kan ta noen detaljbilder av hvordan den er montert?

* Lurer spesielt på hvordan Eberen skrues fast med de forskjellige brakettene?
* Hvor plasserer man den løse lille bensinpumpen?

Har installasjonsmanualen (en litt dårlig kopi), men den gir ikke noe særlig godt svar.

Tusen takk!
JFP.Dette hadde jeg helt glemt har kopiert monteringsanvisning som ligger stiftet og klar hjemme.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
1303SS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #7 på: juni 08, 2011, 10:19:22 am »

Bensinpumpa skal sitte under tanken.Skal sitte på en brakett som er festa på torpedoen på h.side.Noenlunde på motsatt side som bremsepumpa.Håper det er til hjelp.Har en sånn brakett liggende som du jo kan kopiere.
Per
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

JFP
Supermedlem

Vis profil
« Svar #8 på: juni 08, 2011, 10:28:01 am »

Høres bra ut. Jeg har tenkt å plassere den under baksetet, hvis jeg får plass. Og koble den på kanalene. Slik at jeg får varmluft opp på vindu og ned på bena. Vet du om det er mulig å få noen form for temeraturregulering på denne?

Det er ikke bare bare å plassere den under baksetet og koble den opp i luftekanalene bak der. Har noe med størrelse å gjøre, og at det er diverse ledninger, innsug, eksos, osv som må være montert. På boble sitter Eberne montert foran. Det er noen som kobler til luftslangene opp til vinduene der fremme, men vet ikke så mye om hvor bra det er.

BN2 har ikke temperaturregulering. Det er 2200W on/off. Man kjører vel ikke med dette på hele tiden med mindre det er ekstremt kaldt, er vel mer for å få varmet opp bilen (?)
Loggført
JFP
Supermedlem

Vis profil
« Svar #9 på: juni 08, 2011, 10:30:59 am »

Bensinpumpa skal sitte under tanken.Skal sitte på en brakett som er festa på torpedoen på h.side.Noenlunde på motsatt side som bremsepumpa.Håper det er til hjelp.Har en sånn brakett liggende som du jo kan kopiere.
Per

Takker! Under tanken, dvs synlig fra undersiden av karroseriet, eller "under tanken" når man skrur av og løfter vekk tanken? (det er litt plass der).

Har sendt deg en PM, Per!
Loggført
1303SS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #10 på: juni 08, 2011, 12:11:36 pm »

synbar under Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

JFP
Supermedlem

Vis profil
« Svar #11 på: juni 13, 2011, 19:23:45 pm »

Da har det blitt jobbet litt her med kutting og tilpassing.

Hadde demontert hele apparatet for lakking, så jeg måtte ta en test før jeg begynte monteringen. Den virket:

Måling. Viste seg at malen for eksosen ikke stemte helt. Glad jeg ventet med å kutte til jeg hadde fått på plass Eberspächeren og fikk siktet inn hullet til eksosen:

Alle tre malene lagt ut før kutting:

Utblåsningen sett innenfra:

Og her er den montert fremme:

Gjenstår med å koble til bensin og innsuget til brenneren, så er vi klar for vinteren.

Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!