rokkan
Juniormedlem
 
Innlegg: 86
Bosted: Lødingen
|
 |
« på: april 12, 2008, 17:38:52 pm » |
|
Har nylig kjøpt ei vw boble 1200 de luxe 1963 mod. Har skiftet plugger og tennkabler, samt justert tenning. Når bilen er god og varm, er den tungstartet med nøkkel. Starter med en gang dersom jeg triller den i gang. Plages også litt med å få ned tomgangsturtallet. strekt litt i fjæra til gassvaier, men det hjalp ikke. Vil ikke returnere skikkelig. Hjelp!! På forhånd takk.
|
|
|
Loggført
|
1963 vw t1 1200
|
|
|
Isak
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #1 på: april 12, 2008, 17:56:47 pm » |
|
Hei!
Folkevognmotorer er verre å starte når de er varme. Hold gasspedalen i bånn når du kjører starteren, så kan det være at den starter lettere.
Min andre hobby er småfly og varme flymotorer har akkurat det samme problemet.
Håper det kan hjelpe noe!
Mvh ISAK
|
|
|
Loggført
|
Type 1 1950 Type 1 1968 Type 2 1966 ambulanse
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #2 på: april 12, 2008, 19:52:51 pm » |
|
Min var har/hadde også dette problemet.. men med gassen bånn, starter den med en gang! som Isak sier.
Min går heller ikke godt på tomgang, skal høre med en mekaninkker om han kan sjekke feilen. Skal prøve å hjelpe om jeg får sjekket motoren min snart..
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #3 på: april 12, 2008, 20:04:43 pm » |
|
Høres ut som om forgasser er klar for en sjekk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rokkan
Juniormedlem
 
Innlegg: 86
Bosted: Lødingen
|
 |
« Svar #4 på: april 12, 2008, 20:31:53 pm » |
|
Takk for svar. Prøvde med gassen i bånn. Funket bra. Er det spesielle ting jeg må være obs på når jeg går over forgasser? er som sagt helt fersk på boblemotor.
mvh Tedd
|
|
|
Loggført
|
1963 vw t1 1200
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #5 på: april 12, 2008, 20:35:49 pm » |
|
...Ellers så kan det være pinnen i/under bensinpumpen som går tregt i varmen, lik at du ikke klarer å pumpe fram bensinen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
bull
Seniormedlem
   
Innlegg: 324
Bosted: fredrikstad
|
 |
« Svar #6 på: april 12, 2008, 20:45:57 pm » |
|
er ikke det feil justert tenning???
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #7 på: april 12, 2008, 21:12:52 pm » |
|
Kan være mange ting. Kan også være choken som ikke åpner spjeldet helt. Det er lett å sjekke. Ta av luftfilter, se da om det står et spjeld helt loddrett i toppen på gasser. Trå gassen i bunn en gang og da skal spjeld lukke. Etter dette starter du motor og sjekker så om spjeld langsomt åpner. Som sagt ved varm motor skal spjeld stå loddrett.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #8 på: april 12, 2008, 21:57:04 pm » |
|
Tungstarta motor når den er varm kan være flere ting, men tenning/forgasser er det typiske. Små justeringer kan gjøre underverker. Har du justert tenninga, kan det godt hende at du må justere forgasseren litt også for å få riktig tomgang.
Ved varm motor: trykk gasspedalen langsomt ned mens du vrir om nøkkelen. Ved svært varm motor: trykk gasspedalen i bånn før du vrir om nøkkelen, men ikke pump.
Ved kald motor bare trykker du gasspedalen i bånn en gang før du vrir om nøkkelen - da skal det stort sett ikke være nødvendig å gi noe gass for at den skal starte.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #9 på: april 12, 2008, 23:48:03 pm » |
|
Ved varm motor: trykk gasspedalen langsomt ned mens du vrir om nøkkelen. Ved svært varm motor: trykk gasspedalen i bånn før du vrir om nøkkelen, men ikke pump.
Ved kald motor bare trykker du gasspedalen i bånn en gang før du vrir om nøkkelen - da skal det stort sett ikke være nødvendig å gi noe gass for at den skal starte.
Det er fasiten jeg bruker på mine. Mine kaldstarter på sekundet med ett trykk på gasspedalen. Varmstart krever gjerne litt progressiv gasspedal-trykking. Før jeg skjønte bedre/av og til når jeg glemmer meg trykket jeg gjerne gasspedalen i bånn/choket på varm motor, da blir den treig. Et annet tips kan også være å ruse motoren litt idet du tar ut tenningsnøkkelen så det er litt mer bensin i systemet når du starter neste gang.
|
|
« Siste redigering: april 12, 2008, 23:50:18 pm av EspenX »
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #10 på: april 13, 2008, 00:53:22 am » |
|
Et annet tips kan også være å ruse motoren litt idet du tar ut tenningsnøkkelen så det er litt mer bensin i systemet når du starter neste gang.
Vil ikke det etterlate uforbrent bensin i sylindrene som tynner ut smøreolja? Tror forresten motoren skal ha stått en stund før choken går såpass av at det utgjør noen stor forskjell på om du trykker gassen i bånn på vanlig varm motor - chokeelementet skal jo rekke å bli kaldt, og det tar sin tid når det står varm luft av motoren som siver inn i motorrommet fordi kjølevifta ikke lenger går. Tror det heller er det at den da rett og slett får litt vel mye bensin.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #11 på: april 13, 2008, 01:04:49 am » |
|
eller pumpe gassen. Gasseren har jo aks pumpe som squuizer inn benzin, det hjelper
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #12 på: april 13, 2008, 01:14:21 am » |
|
En runde med tenning, forgasser og ventil justering pleier å gjøre underverkerker..... løser ikke dette problemene har en i alle fall et perfekt utganspunkt for videre feilsøking...
|
|
|
Loggført
|
Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
|
|
|
Jøran Larssen
Supermedlem
    
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #13 på: april 13, 2008, 01:33:37 am » |
|
I morgen skal jeg testmontere en CSP Iso-Flange på 1600 motoren som sitter i min 1968 dobbelkabiner. Denne motoren, som de fleste luftkjølte VW motorer, sliter gjerne med å holde seg igang i perioden etter at choken er på vei av, og motoren begynner å bli varm, samt at den som de fleste er vanskeligere å starte med varm motor. Jeg innbiller meg også at en god og varm motor som stoppes, vil overføre varme opp til forgasseren(e) via innsuget, og gjøre forgasseren unødvendig varm. Noe som igjen kan gjøre den vanskelig å starte pga økt temperatur i gasseren/bensinen. Tanken med denne ISO-saken, er å begrense temperaturoverføring mellom innsug og forgasser, slik at drifsikkerheten skal bli mer stabil. Jeg sier ikke at dette er løsningen på problemet som nevnes her, men nevnte problem dukker opp jevnlig, og var også en gjenganger på vw2you. Testresultat kommer  Cip1 har også tatt dette produktet inn i sortimentet sitt. Se gjerne hva de skriver også: http://www2.cip1.com/SearchResults.asp?Cat=1951
|
|
« Siste redigering: april 13, 2008, 01:40:09 am av Jøran Larssen »
|
Loggført
|
|
|
|
Adax (Buskebil)
Seniormedlem
   
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
|
 |
« Svar #14 på: april 13, 2008, 05:56:49 am » |
|
Jeg hadde samme problemet, byttet coil, kondensator, stift, plugger, og kjøpte nytt batteri. dette gjorde susen.
|
|
|
Loggført
|
 Dare to be different. "Aeris tepesco plebis plaustrum"
|
|
|
rokkan
Juniormedlem
 
Innlegg: 86
Bosted: Lødingen
|
 |
« Svar #15 på: april 24, 2008, 20:00:49 pm » |
|
Kan det være startmotoren som trenger ny opplagring. Virker som om denne drar litt tregt. Dersom ankeret "tar i " så tømmes vel batteriet kjapt. Synspunkter...
|
|
|
Loggført
|
1963 vw t1 1200
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #16 på: april 25, 2008, 09:27:06 am » |
|
Kan det være startmotoren som trenger ny opplagring. Virker som om denne drar litt tregt. Dersom ankeret "tar i " så tømmes vel batteriet kjapt. Synspunkter...
Bøssingen på kassa di? Den skapte startproblemer for meg iallefall. Og den startet lett når kald, men var &€€#€ å få igang når varm. Bøssing slitt = bend på starter-aksling = tungstart. Min ble topp da jeg fikk byttet denne
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|