Dragset'n
Supermedlem
    
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra
tlf 91544358
|
 |
« på: juni 12, 2011, 22:23:27 pm » |
|
har kjøpt meg en 64 modell som er ombygd til "halvautomat" med vacuum clutch. Den har stått i mange år. Fikk prøvekjørt den her en dag etter litt om og men. Det virker som at clutchsystemet går tregt på en måte. Er det noe som går seg til? Fint hvis noen som har erfaring med dette deler sin kunskap her! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #1 på: juni 13, 2011, 00:31:36 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
billit1
Medlem
  
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.
|
 |
« Svar #2 på: juni 13, 2011, 09:52:43 am » |
|
Takk for linken.. Fin "trouble shooting"-del.. Kan dessverre ikke hjelpe deg med tips om tregheten du opplever, men dette systemet skal i utgangspunktet fungere smooth. Ta del for del, begynn med det det som sitter utenfor motor og girkasse først. Vakuumslanger, ledninger, evt. oljelekasjer osv..
Kim
|
|
|
Loggført
|
VW 1300S -74 Automat Volvo 740 -89 Suzuki GSF 600n Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
|
|
|
Andersen VW56
Supermedlem
    
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold
Min urestaurerte 66 1300
|
 |
« Svar #3 på: juni 21, 2011, 23:51:44 pm » |
|
Den typen automatic (saxomat) som sitter i din bil er ikke den samme som kom i 1968.
|
|
|
Loggført
|
Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert 1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine) 1966 VW 1300 boble, sjøblå. 1965 Fiat 1100D beige. 1972 Simca 1100 LS, turkis. 1973 Simca 1100 LS, Rød. 1971 Daf 55, brun 1973 Lada 1500S beige 1983 Mazda 323 automatic lysblå.
|
|
|
Dragset'n
Supermedlem
    
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra
tlf 91544358
|
 |
« Svar #4 på: juni 21, 2011, 23:54:52 pm » |
|
Den typen automatic (saxomat) som sitter i din bil er ikke den samme som kom i 1968.
vet du noe om det "gamle" systemet da? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #5 på: juni 22, 2011, 00:14:51 am » |
|
Var det ikke 4-trinns på de eldste og 3 -trinns seinere? Bruk forumet på linken jeg sendte deg. mvh Halvard
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Andersen VW56
Supermedlem
    
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold
Min urestaurerte 66 1300
|
 |
« Svar #6 på: juni 22, 2011, 00:19:35 am » |
|
Vet noe men ikk så veldig mye, om jeg ikke tar helt feil så fantes det kun i 1961 som ekstrautstyr, opel kom med amme system samme år og de kalte det for Olomatic, Man kunne spesialbestille saxomat seinere også men det var ganske dyrt så var veldig få personer som gjorde det. Har selv hatt 2 slike 61 modeller. husker ikke hvordan lamellen så ut for det er nesten 20 år siden jeg skiftet lammel på bilen. Den gangen så tok jeg iallefall kontakt med Oslo Bremseservice og fikk dem til og nagle på nytt belegg på den gamle platen som belegget var utslitt på, det fungerte helt perfekt etter dette og prisen var overaskende lav.
|
|
|
Loggført
|
Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert 1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine) 1966 VW 1300 boble, sjøblå. 1965 Fiat 1100D beige. 1972 Simca 1100 LS, turkis. 1973 Simca 1100 LS, Rød. 1971 Daf 55, brun 1973 Lada 1500S beige 1983 Mazda 323 automatic lysblå.
|
|
|
Dragset'n
Supermedlem
    
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra
tlf 91544358
|
 |
« Svar #7 på: juni 22, 2011, 00:22:24 am » |
|
Var det ikke 4-trinns på de eldste og 3 -trinns seinere? Bruk forumet på linken jeg sendte deg. mvh Halvard
Er 4 trinns vanlig kasse på min ja. Har sett en del innpå det forumet ja, men finner ikke noe spesielt ang clutchtype. Det jeg finner stemmer ihvertfall ikke med min. Har funnet ut av systemet, men sliter med å finne lamellplate som passer..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen VW56
Supermedlem
    
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold
Min urestaurerte 66 1300
|
 |
« Svar #8 på: juni 22, 2011, 00:23:54 am » |
|
Var det ikke 4-trinns på de eldste og 3 -trinns seinere? Bruk forumet på linken jeg sendte deg. mvh Halvard
Du har helt rett, de med 3 gir kom i seinere, nermere bestemt på 68 modellen. De eldre med 4 gir hadde et krommet ledd på toppen av girspaken som gav signal til vacumregulatoren som igjen fridde ut clutchen
|
|
|
Loggført
|
Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert 1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine) 1966 VW 1300 boble, sjøblå. 1965 Fiat 1100D beige. 1972 Simca 1100 LS, turkis. 1973 Simca 1100 LS, Rød. 1971 Daf 55, brun 1973 Lada 1500S beige 1983 Mazda 323 automatic lysblå.
|
|
|
Dragset'n
Supermedlem
    
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra
tlf 91544358
|
 |
« Svar #9 på: juni 22, 2011, 00:24:30 am » |
|
Vet noe men ikk så veldig mye, om jeg ikke tar helt feil så fantes det kun i 1961 som ekstrautstyr, opel kom med amme system samme år og de kalte det for Olomatic, Man kunne spesialbestille saxomat seinere også men det var ganske dyrt så var veldig få personer som gjorde det. Har selv hatt 2 slike 61 modeller. husker ikke hvordan lamellen så ut for det er nesten 20 år siden jeg skiftet lammel på bilen. Den gangen så tok jeg iallefall kontakt med Oslo Bremseservice og fikk dem til og nagle på nytt belegg på den gamle platen som belegget var utslitt på, det fungerte helt perfekt etter dette og prisen var overaskende lav.
Kan se ut som å nagle på nytt belegg er en løsning ja, hvis det er noen som gjør det fortsatt da? Finner ihvertfall ikke plate som ligner noen steder på nett.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen VW56
Supermedlem
    
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold
Min urestaurerte 66 1300
|
 |
« Svar #10 på: juni 22, 2011, 00:26:47 am » |
|
Vet noe men ikk så veldig mye, om jeg ikke tar helt feil så fantes det kun i 1961 som ekstrautstyr, opel kom med amme system samme år og de kalte det for Olomatic, Man kunne spesialbestille saxomat seinere også men det var ganske dyrt så var veldig få personer som gjorde det. Har selv hatt 2 slike 61 modeller. husker ikke hvordan lamellen så ut for det er nesten 20 år siden jeg skiftet lammel på bilen. Den gangen så tok jeg iallefall kontakt med Oslo Bremseservice og fikk dem til og nagle på nytt belegg på den gamle platen som belegget var utslitt på, det fungerte helt perfekt etter dette og prisen var overaskende lav.
Kan se ut som å nagle på nytt belegg er en løsning ja, hvis det er noen som gjør det fortsatt da? Finner ihvertfall ikke plate som ligner noen steder på nett. [/quote Ta kontakt med dette firmaet, var de som hjalp meg den gangen. http://www.oslobremseservice.no/
|
|
|
Loggført
|
Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert 1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine) 1966 VW 1300 boble, sjøblå. 1965 Fiat 1100D beige. 1972 Simca 1100 LS, turkis. 1973 Simca 1100 LS, Rød. 1971 Daf 55, brun 1973 Lada 1500S beige 1983 Mazda 323 automatic lysblå.
|
|
|
Dragset'n
Supermedlem
    
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra
tlf 91544358
|
 |
« Svar #11 på: juni 22, 2011, 00:52:37 am » |
|
takk for den. Litt langt unna, men kjempekjekt hvis jeg ikke finner noen nærmere. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen VW56
Supermedlem
    
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold
Min urestaurerte 66 1300
|
 |
« Svar #12 på: juni 22, 2011, 01:03:01 am » |
|
takk for den. Litt langt unna, men kjempekjekt hvis jeg ikke finner noen nærmere.  Jeg sendte den til dem i posten.
|
|
|
Loggført
|
Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert 1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine) 1966 VW 1300 boble, sjøblå. 1965 Fiat 1100D beige. 1972 Simca 1100 LS, turkis. 1973 Simca 1100 LS, Rød. 1971 Daf 55, brun 1973 Lada 1500S beige 1983 Mazda 323 automatic lysblå.
|
|
|
|