mai 06, 2025, 00:38:42 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvorfor renner det olje ut eksosanlegget på turbomotor?  (Lest 5146 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: juni 30, 2011, 23:16:01 pm »

Er det mest sannsynlig oljelekkasje fra den nye T25 fra Turbokongen?
Eller fra skogsvrakmotoren(markup) som kun er overmalt og med forskjellig komp på alle sylindre?
(Turbo har sugeturbolagertetning, og skogsmotoren har varierende kompresjon fra ca. 8 til 5,5.)

Om jeg har forstått det rett, ville en lekkasje i ventiltetninger kun føre til olje inn i forbrenningskammeret som igjen hadde ført til røyk.
Og det røyker mye. Men ville ikke forbrenningen brenne all oljen? Kan det lekke så mye i tetninger at det faktisk kommer ren olje ut eksosen?

Eneste grunnen til at jeg bryr meg, er at jeg skal bruke turboen på 1915 til turboroadster, så jeg vil helst at denne skal være i orden...
Motoren går helt rent på tomgang 500 og opptil ca. 1000rpm, så blir det spetakkel og røyk om jeg prøver å gå over.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: juni 30, 2011, 23:36:39 pm »

Kan lite om turbo, men vil heller tro det er oljetetningen i turboen som ikke holder tett, ente er den dårlig eller så er utløp for liten eller innstrømning for stor.
Loggført

jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #2 på: juni 30, 2011, 23:38:38 pm »

er nok turboen her. så sant retur har fri tur Blunker

tipper turbo kongen har klart skade tetning ved montering..
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: juli 01, 2011, 06:25:04 am »

Har fått tips på PM om stempelfjærer og oljetetning...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: juli 01, 2011, 07:49:01 am »

En annen årsak kan være at turboen får for mye olje - ikke bra. Du får mer trykk og tidligere spool up med mindre olje til lageret  Kult 2mm restriktor holder.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 01, 2011, 08:37:32 am »

Garrett sier vanlig glidelager turbo under normale forhold ikke skal ha restrictor
en glidelager turbo i orden ryker ikke selv ved 8kg oljetrykk
er det kulager turbo du har anbefales restrictor.


sakset fra garrett: 

"The journal bearing system in a turbo functions very similarly to the rod or crank bearings in an engine. These bearings require enough oil pressure to keep the components separated by a hydrodynamic film. If the oil pressure is too low, the metal components will come in contact causing premature wear and ultimately failure. If the oil pressure is too high, leakage may occur from the turbocharger seals. With that as background, an oil restrictor is generally not needed for a journal-bearing turbocharger except for those applications with oil-pressure-induced seal leakage. Remember to address all other potential causes of leakage first (e.g., inadequate/improper oil drain out of the turbocharger, excessive crankcase pressure, turbocharger past its useful service life, etc.) and use a restrictor as a last resort. Garrett distributors can tell you the recommended range of acceptable oil pressures for your particular turbo. Restrictor size will always depend on how much oil pressure your engine is generating-there is no single restrictor size suited for all engines"


Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: juli 01, 2011, 08:49:51 am »

Kjør på med høyt oljetrykk/mengde på et glidelager og du lager motstand, ganske logisk. Mer om dette og tester her:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=17389

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: juli 01, 2011, 08:53:10 am »

Dette er en ekte Garret T25 som står originalt i blant annet 200SX(Kjente det var vondt å skrive modell til vannkjølt her)
Som sagt helt ny, tror ikke det kulelager turbo. Karbontetning på lager for ikke å bli vasket ut av bensindampen.
Oljetrykket er det som blir produsert av original skogsvraksmotor, hadde ute oljepumpa og blendet utgangen, tar ut i olja i lokket.
Oljen til turbo kommer rett ut fra hullet til oljetrykksbryter, uten Tstykke. Alle givere/følere ligger i adapterplata på HP1 filteret
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juli 01, 2011, 12:04:07 pm »

Olje brenner ikke lett, hvis det er mye olje i sylinderen kommer det ut i eksosen.
Jeg vil si at motoren din er problemet her, da det ser ut som den er ganske slitt med tanke på dårlig komp og det ryker av bilen...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: juli 01, 2011, 12:27:19 pm »

ja for tykk olje/ unødvendig høyt oljetrykk er HK killer.
men bedre men litt for mye olje enn for lite mener jeg da.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juli 01, 2011, 12:28:44 pm »

du ser jo kjapt evt hvor det er olje, er det olje kun etter turbo er det jo turboen,
er det olje i grenrøret inn til turbo også kan det komme fra flere steder.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: juli 01, 2011, 13:31:53 pm »

Skal plukke den i helga, så delene er klare til 1915 kommer tilbake fra Kåre.
Men lurer fremdeles på om jeg skal ta sjansen på wbx tenninga eller bruke HPV-1 jeg har på hylla... Men da må jeg ut med enda en høvding i map sensor...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: juli 01, 2011, 13:59:17 pm »

$28 for map sensor :
http://www.diyautotune.com/catalog/mpx4250-25-bar-map-sensor-p-106.html

sikkert billigere på eGay
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: juli 01, 2011, 20:26:04 pm »

Det er vel et poeng at den gjerne skal virke?  Blunker  Gir den 0-5volt fra 0 til 15grader? Hvis ikke hjelper det ikke om jeg får den gratis.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #14 på: juli 01, 2011, 20:54:17 pm »

nå ramla jeg av lasset her. En map senor er en Manifold Air Pressure sensor, som gir 0-5V ved 0 til 2.5 bar (1.5 bar overtrykk). Er det en temp sensor du skal ha?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: juli 01, 2011, 23:36:15 pm »

Nei, det var bare jeg som tenkte feil. Men nå har jeg hatt 3 pils, så fungerer hjernen igjen:
Det blir helt riktig. Hvis den gir økt spenning jo høyere trykk, er det riktig type ja. På 2,5 bar gir den da 5V som HPV-1 oversetter til 15grader nedtrekk.
Kan jeg sette på et potmeter for å finjustere?
Takk for tips, det er jo halve prisen inkl frakt og mva.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #16 på: juli 02, 2011, 00:12:23 am »

aha da er jeg med, du tenkte grader tenning, jeg tenkte grader celsius. Etter to pils kobla jeg også Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: juli 02, 2011, 00:39:32 am »

du har vel justering av tenningsnedtrekk i den hpv-boksen din?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: juli 02, 2011, 07:49:35 am »

du har vel justering av tenningsnedtrekk i den hpv-boksen din?
Jeg har fire potmetre: En for finjustering av mekanisk plassering trigger, en for 3000, en for 8000 og den siste er turtalssperre.
Så på hvert av de tre hjul kan jeg legge til/trekke vekk grader.
Men så er det utganger beregnet for lystgass og mapsensor.
I min bruksanvisning er det bare beskrevet lystgass, da settes tenningen opp "motsatt". Du stiller inn maks nedtrekk permanent, og lager en sløyfe med et potensiometer som legger til grader for normal bruk. Dette kobles til nos triggeren gjennom et NC rele (87a).
Da virker det slik: Uten å trykke på lystgassknappen, er tenningen permanent nedtrukket innstilling + ekstra sløfe som til sammen blir normal tenning..
Når du trykker nos, kobles ekstra sløyfen ut, og du får dermed nedtrukket tenning.
Men ved hjelp av map regner jeg med at den gir trinnløs spenning 0-5v så nedtrekket også blir trinnløst og optimalt i forhold til turbotrykket?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #19 på: juli 02, 2011, 10:45:08 am »

kjenner ikke hpven, men map-sensoren gir trinnløst kontinuerlig signal mellom 0 og 5 V ja
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: juli 02, 2011, 22:35:10 pm »

Da løser det seg uansett. Map`en er bestilt, så får jeg prøve det. Var veldig fornøyd med dette anlegget på NA 1915. Og når den tenner på eksos syklusen også, og jeg har tenningen på egen bryter, klarer jeg å få god avstand bak om noen kjører for nærme. I den ene tunnellen tror jeg det ble dagslys der bak et lite halvsekund  Osteaktig...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!