mai 04, 2025, 23:00:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Starter funker fint med skrujern, men ikkje med tenningslåsen.  (Lest 2001 ganger)
Fankii-T
Juniormedlem
**

Vis profil

« på: juli 09, 2011, 15:34:47 pm »

Starteren min funket ikkje så eg tok den av i dag. Er ein 6V.
Hoved grunnen til at den ikkje funker tror eg, er at eg tok hele saken fra hverandre av rein nysgjerrighet for ett år siden, har ikkje kjørt den siden. Men den funket før eg begynte.
Eg tok den fra hverandre igjen i dag, vasket alt skikkelig, pussen med fint papir så alt så blankt å fint ut inni den. Rengjort alle kontakt punkt og pusset alle deler som går mot hverandre til blankt metal, så eg var sikker på at alt får jord.

Sjekket solonoiden mot batteriet mitt, la pluss mot første polen på solonoiden og minus mot punkt 50, den lille han kontakten. Og den slår tilbake, sjekket den når alt var sammen igjen å den slår inn starteren veldig fint.

Men, starteren min går ikkje rundt, eg trodde den skulle gå rundt når du satte strøm på solonoiden.
Pluss ledningen fra batteriet går rett på den ene polen, og så kommer den lille kabelen ned til punkt 50, og selve starteren har en kabel som går til den andre polen på soloniden.
Blir det feil å sette pluss mot første polen, og minus mot den lille han kontakten? Skal det være pluss til begge to, og så legge minus mot gods på starteren? Tenkte på det siste på vei heim før å spørre om hjelp her på forumet.

Hater generelt strøm og ledninger så har ikkje mye peiling så alle innlegg her hjelper Glad

Frank R. Telle.
« Siste redigering: juli 10, 2011, 16:04:15 pm av Fankii-T » Loggført
HenrikF
Medlem

Vis profil
« Svar #1 på: juli 09, 2011, 15:43:58 pm »

Skal det være pluss til begge to, og så legge minus mot gods på starteren?

Jepp. Den største plusstilkoblingen skal ha konstant spenning, den lille kontakten skal ha styrestrøm (+) fra tenningslåsen.
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
SveinT
Supermedlem

Agder VW Klubb

Vis profil
« Svar #2 på: juli 09, 2011, 15:46:24 pm »

Først av alt bør starteren ha et lager i enden når den testes. Enten i en girkasse eller en holder som den på bildet. Viss ikke kan den skades når den snurrer.
Når den testes er det kun minus på gods, og pluss på den ene store bolten på innslaget. Så pleier jeg bare ta et skrujern og overføre plussen fra bolten til stikke 50, og da skal den svive.

* HPIM0095 (Large).JPG (112.53 KB, 1024x768 - vist 141 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Fankii-T
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #3 på: juli 09, 2011, 16:27:11 pm »

Se der ja, da får eg se om eg har noe i garasjen eg kan lage en slik holder av.
Men da var det noe lunde rett det eg tenkte på vei heim fra garasjen da, takker for svar boys!
Ha ei fin helg alle på forumet.

Frank RT
Loggført
Fankii-T
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #4 på: juli 09, 2011, 19:13:32 pm »

Tenkte faen heller, eg monterer den igjen og prøver.
Ingen ting skjedde, akkurat som før.
Prøvde med prøvelampe å se om det var god jord osv, og det var det.
prøvde så på den røde kabelen til 50, mens bror min vridde om tenningen, ingen ting.
Men bak tenningslåsen fikk eg lys i lampen når han vridde, så konstaterte med att kabelen til 50 er brukket ett sted.
laget meg en ny kabel til å strekke på utsiden av bilen bare før å prøve, men før eg kom til å montere den, så merket eg at solenoiden var blitt kjempe varm.
Batteriet sto på lading og pluss ledning og så rød kabel til motoren var montert, men rød til 50 var av.
Meg og bror min prøvde kanskje 5-6 ganger å vri nøkkelen når vi prøvde med prøve lampen, så hvorfor har den blitt så varm?

Noen som vet?
Eg ser ikkje for meg hvorfor den skal være varm, så eg meinte dette måtte være feil og gjekk heim for å spørre dere.

Frank RT.
Loggført
SveinT
Supermedlem

Agder VW Klubb

Vis profil
« Svar #5 på: juli 09, 2011, 19:41:25 pm »

Hadde du av solenoiden også? Mulig at det går an å snu den 180grader? Da vil jeg tro det kan skje noe rart....
Viktig at den loddingen som kommer ut av solenoiden er nærmest starteren. Se pil.

* HPIM0097b (Large).jpg (129.21 KB, 1024x768 - vist 130 ganger.)
Loggført

Fankii-T
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #6 på: juli 10, 2011, 11:59:20 am »

Eg tror eg har den slik du beskriver, men eg skal se på det. Kjapt gjort å overse slike ting.
Takker igjen, skylder deg en vis det blir start nå  Gliser

Frank RT
Loggført
Fankii-T
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #7 på: juli 10, 2011, 16:03:41 pm »

Solenoiden sto feil vei, jøyemeg for ein vims eg er. Hadde det godt dokumentert på bilde på telefonen min hvordan den skulle sammen igjen  Gliser
Satte skru jern på starteren og den sviver som bare det, litt startgass og motoren gjekk som bare det. Første gangen på 2år.

Men den vill forsatt ikkje starte med tenningslåsen, den røde kabelen til 50 var skutt, fekk ingen utslag på måle apparatet eg lånte i dag.
Den nye kabelen eg la opp fra tenningslåsen til 50 gjekk på utsiden av bilen og bak bare for å teste, og den får fine tall på apparatet. 5.90 og såg 6.10 når eg hadde laderen på batteriet.
Men den er syl tynn, det er en vanlig stikk kontakt ledning som eg har dradd ut en av de 3 ledningene av.
Kan det være at den rett og slett er for tynn til å levere nok strøm for å få starteren til å slå inn?

Frank R. Telle.
Loggført
SveinT
Supermedlem

Agder VW Klubb

Vis profil
« Svar #8 på: juli 10, 2011, 16:28:07 pm »

Måler du 5,9V og 6,1V når kabelen er tilkoblet stikke 50, eller er den i "friluft". Viss den ikke er tilkoblet vil du lett måle det du ønsker, men med en gang du kobler den til, vil volten forsvinne viss det er en dårlig forbindelse et sted i systemet. Hadde ledningen vært for tynn, ville den sansynligvis heller blitt varm.

Koble den til og mål heller på tenningslåsen at det kommer ut 6V når du vrir på nøkkelen.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!