mai 04, 2025, 01:56:02 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilken rekkefølge monterer jeg alt "stæsjet" til oljekjøling og filtre?  (Lest 1565 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: juni 05, 2011, 14:31:56 pm »

På 1915 turbo (1584cc akkurat nå) har jeg montert en del "saker".
Står dette i riktig rekkefølge/koblet riktig?
Fra oljepumpe med uttak i lokket(blendet ut-kanalen inni) går den først gjennom termostaten til vifta, så gjennom innsuget til en liggende weber, videre til HP1 filtert, gjennom kjøler over girkassen og i retur i blokka/"trykk regulatoren". Har fjerna stempel og fjær i denne.
På turboen har jeg en tynn teflonslange fra oljetrykksbryter, inn på toppen turbo, og stor silikonslange under turbo med retur til V.toppdeksel.

Oljen er lagt med kanal gjennom innsuget for å minske forgasserising, og få bedre kjøling på olja.
Er litt bekymra for trykket, men det er vel generell mye overkapasitet, og så blir trykket regulert med den ventilen som er igjen?
(Den 2. og siste som olja går gjennom før retur i blokken)

Leste en plass at min metode ikke var å anbefale, for den kalde oljen var en unødig belastning for kjøleren.... Det er visst bedre å ha den på termostat, så pumpa slipper olje ut til kjøler når den blir varm?


Men er det noe problem å bruke oppsettet slik jeg har gjort?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: juni 06, 2011, 06:48:33 am »

?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 06, 2011, 09:03:47 am »

Termostaten i blokka har jo ingen misjon uansett når du har full flow på den måten du har satt det opp. Hvis du skal bruke termostaten i blokka må du ta oljen inn/ut via plasseringen til den orginale oljekjøleren. Du kan jo henge på en termostat på fullflow kretsen din hvis du ønsker raskere oppvarming av olja. Jeg ville ha montert termostaten til vifta etter kjøleren, den trenger jo ikke gå hvis kjøleren greier å kjøle olja nok uten blås Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: juni 06, 2011, 14:45:19 pm »

Ja, det var et godt poeng. Da sparer oljen "en runde" men behovet for kjøling blir jo oppfattet raskere slik jeg har plassert den...
Men da kan jeg ihvertfall fyre opp maskinen slik det er.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: juni 06, 2011, 14:45:59 pm »

Ja, det var et godt poeng. Da sparer oljen "en runde" men behovet for kjøling blir jo oppfattet raskere slik jeg har plassert den...
Men da kan jeg ihvertfall fyre opp maskinen slik det er.

Fyrer opp og kjører inn til medlemsmøte i kveld da? :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: juni 15, 2011, 21:24:30 pm »

Ja, det var et godt poeng. Da sparer oljen "en runde" men behovet for kjøling blir jo oppfattet raskere slik jeg har plassert den...
Men da kan jeg ihvertfall fyre opp maskinen slik det er.

Fyrer opp og kjører inn til medlemsmøte i kveld da? :-)
Det blei ingenting. Kan du ta i mot svinghjulsavtrekker på Bore?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: juli 30, 2011, 20:24:12 pm »

Ja, det var et godt poeng. Da sparer oljen "en runde" men behovet for kjøling blir jo oppfattet raskere slik jeg har plassert den...
Men da kan jeg ihvertfall fyre opp maskinen slik det er.

Fyrer opp og kjører inn til medlemsmøte i kveld da? :-)
Det blei ingenting. Kan du ta i mot svinghjulsavtrekker på Bore?
Nei, som du sikkert fant ut. Jeg reiste på ferie den helga, men skal på møtet på Mandag. Skal du? Og tar med da?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: juli 30, 2011, 20:46:12 pm »

Om en kompis på cowboyfest ikke er i stand til å lakkere i morgen, må vi lakkere mandagskveld. Og da kommer jeg ikke. Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!