Stein Egil Granli
Nybegynner

Innlegg: 46
Bosted:
|
 |
« på: august 01, 2011, 22:08:34 pm » |
|
Har akkurat satt inn motoren igjen etter en overhaling men får ikke strøm til tenninga, oljelampe osv lyser ikke.
Jeg har nytt 6volt batteri fra i fjor som har vært koplet fra under hele prosessen og jeg har ikke rørt andre kabler enn de som må koples av i forbindelse med at motoren tas ut. Alt skal være montert tilbake på samme sted så vidt jeg kan skjønne. Har dobbeltsjekka ledningene til starter bl.a.
Hva kan være årsaken?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
moon
Seniormedlem
   
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen
|
 |
« Svar #1 på: august 01, 2011, 22:32:58 pm » |
|
sjekket sikringer?
|
|
|
Loggført
|
Karmann ghia 1957 mod Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
|
|
|
Stein Egil Granli
Nybegynner

Innlegg: 46
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: august 01, 2011, 23:13:36 pm » |
|
Sikringer er sjekka og i orden. Bare for ordens skyld - bilen gikk fint og hadde ikke problemer av noe slag før motoren ble tatt ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Stein Egil Granli
Nybegynner

Innlegg: 46
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: august 02, 2011, 17:53:09 pm » |
|
Ja, her var ikke mye respons...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #4 på: august 02, 2011, 18:05:23 pm » |
|
Er nok bare å ta fram voltmeteret og finn ut hvor strømmen blir borte. Evt sjekk jordinga fra batteriet og til motor.
|
|
« Siste redigering: august 02, 2011, 18:07:06 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #5 på: august 02, 2011, 19:35:20 pm » |
|
om batteriet har stått ett år kan det være en ide å sjekke det også .
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Stein Egil Granli
Nybegynner

Innlegg: 46
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: august 03, 2011, 22:01:32 pm » |
|
Står fremdeles fast og har ikke strøm fra batteriet til noen komponenter.
Har lite peiling på det elektriske, men har målt batteriet til ca 3 volt. Når jeg setter på lader på batteriet får jeg ingen utslag på måleren av en eller annen grunn. Hører at laderen summer så jeg får la den stå en stund. Men jeg burde vel få strøm nok til starter osv selv med lav spenning på batteriet, forutsatt at alt av kabler er riktig koplet??
Jeg har sjekka jording fra batteri til karosseri og en jordingskabel mellom girkasse og fremre girkasseroppheng. Er det andre jordingskabler da, ref jording mellom batteri og motor?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Stein Egil Granli
Nybegynner

Innlegg: 46
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: august 04, 2011, 23:01:44 pm » |
|
Har fått lada batteriet og har nå strøm til tenninga, men ikke starter. Dvs på første forsøk slo starteren inn et par sekunder, men jeg fikk ikke kjørt på starteren lenge nok til at motoren fikk bensin og starta. Nå får jeg bare et klikk fra starteren.
Kan noen forklare hvordan jeg sjekker starteren med multimeteret? Kan den ha tatt kvelden??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #8 på: august 04, 2011, 23:14:39 pm » |
|
kor mykje straum har du på batteriet då?? har du for lite so får du berre eit klikk.6v batteri som har stått ei go stund må ladast leenge
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Stein Egil Granli
Nybegynner

Innlegg: 46
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: august 04, 2011, 23:23:50 pm » |
|
kor mykje straum har du på batteriet då?? har du for lite so får du berre eit klikk.6v batteri som har stått ei go stund må ladast leenge
Lada det opp fra under 3 volt til nesten 6. Lada vel et par tre timer. Ikke nok?? Da får jeg sette på laderen igjen da!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tondel
Nybegynner

Innlegg: 42
Bosted: Vefsn / Mosjøen
:-)
|
 |
« Svar #10 på: august 04, 2011, 23:28:08 pm » |
|
Beklager om jeg skriver noe du allerede har prøvd, men jeg skomleste bare over samtalen.. Er litt sent på kveld nå, så øynene følger ikke helt med..
men hadde du strøm på starteren, altså via tilførselen til startern? Det du evt. kan prøve å finne ut er jo om du har spenning til starteren. Hvis ja da må du sjekke videre, der hvor kablene går. Hvis nei Da må du bare begynne å lete i begge ender av kablene.
Når du overhalte motoren, du har ikke montert andre deler ( Evt. starter som er beregnet for 12 V eller lignende ) sikkert dumt spørsmål, men man kan jo bestille / motta feil del , om du har bytta den da: - )
|
|
|
Loggført
|
Prosjekt: VW boble 1300 S, 1974. VW boble 1.2, 1962. ( Selges )
Bruks biler: VW Golf 1.6 Highline, 2000. Audi A6 1.8T, 2001. Opel Kadett 1.6 Coupe, 1989.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #11 på: august 04, 2011, 23:30:05 pm » |
|
Lada det opp fra under 3 volt til nesten 6. Lada vel et par tre timer. Ikke nok?? Da får jeg sette på laderen igjen da!
NESTEN 6volt er ikkje nok  må ha MINST 6v tenker eg sett den på lading ikveld so er det vel brukandes imorgo. men bruk helst ein sånn "vedlikeholdsladar" som er hjernestyrt. andre ladarar kan ta skade på batteriet ved mykje lading. mulig du vil skru opp korkane litt og
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
tondel
Nybegynner

Innlegg: 42
Bosted: Vefsn / Mosjøen
:-)
|
 |
« Svar #12 på: august 04, 2011, 23:32:25 pm » |
|
Lada det opp fra under 3 volt til nesten 6. Lada vel et par tre timer. Ikke nok?? Da får jeg sette på laderen igjen da!
NESTEN 6volt er ikkje nok  må ha MINST 6v tenker eg sett den på lading ikveld so er det vel brukandes imorgo. men bruk helst ein sånn "vedlikeholdsladar" som er hjernestyrt. andre ladarar kan ta skade på batteriet ved mykje lading. mulig du vil skru opp korkane litt og Uten å snakke om så mye erfaring med 6 V system.. men mener jeg har vært borti prat om at når det gjelder 6Volts batteri, så trenger de jevnlig vedlikeholdslading. Hvis ikke kan de ble ødelagte, stemmer dette - så kan det jo være så enkelt at batteri ditt er kaputt. Hvis det jeg har hørt, er riktig ?!??
|
|
|
Loggført
|
Prosjekt: VW boble 1300 S, 1974. VW boble 1.2, 1962. ( Selges )
Bruks biler: VW Golf 1.6 Highline, 2000. Audi A6 1.8T, 2001. Opel Kadett 1.6 Coupe, 1989.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #13 på: august 04, 2011, 23:56:47 pm » |
|
trur da varierar littforskjellig. men har han fått da frå 3 til nesten 6 so er da nok håp. har eit 6volt batteri eg brukar innimellom til oppfyring av diverse gammalt og da er ivertfall 8-10år gammalt. lika fint endå
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #14 på: august 05, 2011, 00:31:14 am » |
|
trur da varierar littforskjellig. men har han fått da frå 3 til nesten 6 so er da nok håp. har eit 6volt batteri eg brukar innimellom til oppfyring av diverse gammalt og da er ivertfall 8-10år gammalt. lika fint endå
Hjelper lite med høy hvilespenning hvis batteriet er sulfatert og ikke tar til seg strøm lenger. Gå til en batteributikk å få de til å lade det for deg. Vi langtidslader batterier som er langt nede med likerettere på jobben. Endel kommer seg igjen. Men endel er også forbi reddning. 6V batterier er ikke i større behov av vedlikeholdslading enn 12V. Samme oppbygning, bare halvparten så mange celler. Det er uansett en god innvestering å kjøpe seg en elektronisk vedlikeholdslader. Bilxtra selger en 4A som tar både 6V og 12V til 399,-. Ta batteriet ut av bilen om vinteren, hvis bilen står kaldt, og sett det i rom med + grader. Lad batteriet hver 3mnd gjennom vinteren. Da er det tut og kjør når sesongen starter. Ingen batterier tåler å stå uten strøm over tid. Blir det kaldt nok og syrevekta er for lav så fryser syra til is og da er det svært liten sjans for å få liv i det igjen.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #15 på: august 05, 2011, 00:57:07 am » |
|
Eit nytt batteri som har stått i eit år er vel ikkje sulfatert forbi reddning??
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Stein Egil Granli
Nybegynner

Innlegg: 46
Bosted:
|
 |
« Svar #16 på: august 05, 2011, 09:35:42 am » |
|
Batteriet ble kjøpt nytt i 2010 (Biltema) og bilen ble kjørt fram til oktober 2010. Deretter har ikke batteriet hatt noe vedlikehold før nå, men har vært oppbevart i rom med +grader. Det tok lading ganske bra. Lader nå mens jeg er på jobb. Prøver på nytt i ettermiddag.
Har ikke bytta starter - den gamle 6-voltstarteren sitter i.
Takk for svar og tips så langt!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Stein Egil Granli
Nybegynner

Innlegg: 46
Bosted:
|
 |
« Svar #17 på: august 06, 2011, 20:55:29 pm » |
|
Det viste seg at pluggledning nr 1 og 2 hadde bytta plass, så det hjalp dårlig å kjøre på starteren selv med fullada batteri. Fikk dårlig med bensin til å begynne med også, så satte en slange rett på tilførselsrøret til forgasseren med litt bensin. Starta rimelig greit etterpå. Har hatt meg en liten kjøretur i finværet 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|