Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« på: august 05, 2011, 00:26:09 am » |
|
Bensinforbruket er meget ok og aks er som den skal være...
Tenningen er ikke for sen og ventilene er just. Gasseren er tighte og fine samt synkroniserte.
Motoren: 1500 type 3 (2 forgassere)
Kan det ha noget med chokene å gjøre?
Forslag mottas. (Er egentlig litt kun litt "putring", men litt irriterende...)
|
|
« Siste redigering: august 05, 2011, 00:54:08 am av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Rabben
Seniormedlem
   
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland
Diktator -> Klubbløs #001
|
 |
« Svar #1 på: august 05, 2011, 08:26:42 am » |
|
Når tenningen er slik den skal være, så hadde jeg sjekket om det er en eksoslekasje. Er det ikke noen eksoslekasje, hadde jeg sett på forgasserene, sjekket for falskluft og justert dem på nytt.
|
|
|
Loggført
|
--- Mvh Rabben
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #2 på: august 05, 2011, 09:05:10 am » |
|
Potta er ny. Bensinforbruket er 0.7-0.8 så ting er ikke mye feil...
|
|
« Siste redigering: august 05, 2011, 09:13:38 am av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
morfen
Juniormedlem
 
Innlegg: 69
Bosted: Trøndelag
|
 |
« Svar #3 på: august 05, 2011, 11:05:18 am » |
|
Har opplevd det samme,justerte tenninga et hakk høyere og smellinga forsvant.
|
|
|
Loggført
|
Boble-54(solgt)T1-64,-67,-71-1302 .Willys Overland 1922,Opel Kaptein-63.10 traktorer.Dnepr 650.Husquarna 98cc-39.Lillebror-61.Opel Astra-98. Tlf.:90945862
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #4 på: august 05, 2011, 23:12:38 pm » |
|
Har opplevd det samme,justerte tenninga et hakk høyere og smellinga forsvant.
Har lagt på mer fortenning for noen dager siden og syntes ikke at det gjorde noen stor forskjell. Får legge på litt til. Motoren blir ikke spesielt varm, har ikke tenningsbank i motbakker og starter relativt lett så den tåler nok litt mer. Bruker forresten 99 okt bensin (som egentlig er i overkant på denne maskinen)
|
|
« Siste redigering: august 05, 2011, 23:22:09 pm av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
California Blue
Supermedlem
    
Innlegg: 1013
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #5 på: august 05, 2011, 23:16:18 pm » |
|
Sjekk at stiften har riktig åpning.
|
|
|
Loggført
|
 12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #6 på: august 05, 2011, 23:24:30 pm » |
|
Sjekk at stiften har riktig åpning.
Bruker ha 0.4 klaring, men det kan jo ha "gropet" seg eller endret seg litt. Var fine stiftene for en uke siden iallefall...
|
|
« Siste redigering: august 06, 2011, 22:53:51 pm av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #7 på: august 06, 2011, 02:50:44 am » |
|
Jeg ville tatt av gasserene og sett på pakningen mellom innsug og forgasser. Pleier å bli veeldig dårlig de papirpakningene. Bare å klippe til noen nye med pakningspapp fra biltema.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #8 på: august 06, 2011, 22:43:38 pm » |
|
Jeg ville tatt av gasserene og sett på pakningen mellom innsug og forgasser. Pleier å bli veeldig dårlig de papirpakningene. Bare å klippe til noen nye med pakningspapp fra biltema. Er byttet før sesongen, men skal sjekke etter.
|
|
« Siste redigering: august 06, 2011, 22:51:59 pm av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #9 på: august 06, 2011, 23:13:40 pm » |
|
Har vel en egen teori som dukker opp nå vedr mulig falsk luft: Gummislangestussene som forbinder innsugene med "utjevningsrøret" er ikke byttet og er litt "bob-bob". Noen som har dimensjonen som passer, delenummer, eller tips...TESS?
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #10 på: august 07, 2011, 23:33:49 pm » |
|
Tar med meg et innsug til TESS og finner en slangedim som passer...
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
BP 73
Supermedlem
    
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand
|
 |
« Svar #11 på: august 08, 2011, 12:09:50 pm » |
|
kan også väre en eksosventil om ikke er helt tett.
|
|
|
Loggført
|
69 vespa 50s 72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680 73 1303 s med 1835 71 notchback 2l type 4 78 singelkabiner pick up 2l type 4 70 mod 1300 kjørbar motortestbenk 11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion 04 Caddy 1,9 105hk tdi hentebil 09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager. tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #12 på: august 08, 2011, 13:09:02 pm » |
|
Mange gode tips her. Begynner i en ende og tar alt systematisk!
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #13 på: august 11, 2011, 00:02:50 am » |
|
Pkt 1 er som må byttes uansett er slangene som forbinder innsugene med "balanseringsrøret" mellom innsugene.
Disse er meget harde og tildels oppsprukne. Har jo en del liggende, men de er nesten like dårlige alle sammen.
En liten utfordring er at "stussene" er 17-18 mm tykke som er litt mindre enn 3/4" slanger (som er ca 19 mm)
Slangeklemmer kan selvsagt brukes, men hadde vært fint å ha riktig dim...Tess, Årnes (Amerikanske Bildeler), Pedersen Racing, og Hot Shop har i alle fall ikke slanger som passer direkte på uten klemmer...
Råd og tips mottas. Holder 19 mm kjølerslange eller må en bruke "tøffere" kvalitet...(Varme, Bensindamp...)
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #14 på: august 11, 2011, 10:43:48 am » |
|
Da har G.H. Fittings på Sofiemyr skaffet meg slange med 17 mm innvendig mål som tåler bensindamp og temperaturen! Da får vi se om det blir bedring...
|
|
« Siste redigering: august 11, 2011, 12:48:19 pm av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Riisern
Supermedlem
    
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark
Rockabilly rumble
|
 |
« Svar #15 på: august 11, 2011, 13:59:38 pm » |
|
Vi følger med i spenning:)
|
|
|
Loggført
|
Owner of "Lorang`s Garage" - all brand autoshop - Parts n`repair Tlf: 466 81 660
|
|
|
Ivar
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
 |
« Svar #16 på: august 12, 2011, 08:23:35 am » |
|
Basert på egen erfaring, og god litteratur, på gamle motorsyklar (som er ganske like VW teknisk sett) så er tommelfingerregelen: Backfiring (skyter i gasser) => for mager blanding/tidlig tenning => varm motor Misfiring (skyter i eksos) => for feit blanding/sein tenning => kald motor Dette er sjølvsagt etter at alle pakninger på innsug og eksos er i orden  Lukke Til
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #17 på: august 12, 2011, 09:57:55 am » |
|
Basert på egen erfaring, og god litteratur, på gamle motorsyklar (som er ganske like VW teknisk sett) så er tommelfingerregelen: Backfiring (skyter i gasser) => for mager blanding/tidlig tenning => varm motor Misfiring (skyter i eksos) => for feit blanding/sein tenning => kald motor Dette er sjølvsagt etter at alle pakninger på innsug og eksos er i orden  Lukke Til Nye slanger er på mellom balanserøret og innsugene. Har ikke fått kjørt enda. Renser luftfilter osv når jeg først er i gang. Har kun hatt litt lyder i potta...før dette. Takker for gode tips! Forumet er enormt bra!
|
|
« Siste redigering: august 12, 2011, 10:02:36 am av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #18 på: august 13, 2011, 05:07:44 am » |
|
Løst! Da er det en liten ventilsjekk, synkroniseringsjekk og retune fortenningen! Putringen er borte og 2 mils testtur var strålende!
|
|
« Siste redigering: august 13, 2011, 05:09:30 am av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
|