Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« på: august 08, 2011, 08:39:53 am » |
|
Har fått hjem to stegs trykkregulator for turbotrykket til turboroadster. (1915 med sugeturbo, wbx fordeler og 40mm DCOE) Meningen er å ha et snillt trykk på rundt 150hk(i motor) og et "værstingtrykk" på alt det som går. Har lest meg en del opp på methanol/vann innsprøytning, og lurer på om dette vil virke: Originalspylertanken er en trykktank. Denne festes rett under forgasseren, med en 50/50 blanding. Trykk hentes fra trykksiden av turbo via en 7mm innv.Ø slange. "Spylerslangen" brukes på ut-siden av tanken, rett inn i luftfilteret via en 0,4mm forstøvningsdyse. På trykkslangen mellom tanken og turbo monteres en elektrisk ventil, parallelt med den elektriske ventilen for stage 2 trykket til wastegaten. Da har jeg snillt oppsett uten innsprøytning, og når jeg slår over bryteren på dashbordet, skjer to ting samtidig: 1. Regulatoren(trinn2) lager kontrollert lekkasje på wastegaten så trykket blir høyere. 2. Det slippes trykk inn i spylertanken så jeg får methanol/vanninnsprøytning for å hindre tenningsbank med pumpebensin/høyt trykk.
Det jeg synes er genialt, er at med denne metoden, i forhold til elektrisk spylertank, er at du eliminerer risikoen for "hydrostatisk låsing" hvis bryteren til spyleren skulle feile. Ingen bevegelige deler, og innsprøytningsmengde blir styrt trinnløst automatisk i forhold til turbotrykk.. Justering kan gjøres med trykkregulator inn til tanken, ut av tanken, eller rett og slett endre dysestørrelse.
Etter som jeg har forstått, kan du også justere blanding av methanol og vann etter hva du ønsker å oppnå. Vann senker temperaturen, Methanol øker oktanen. (Grovt forklart) Da jeg trekker ned tenninga med wbx fordeleren ved trykk.. bør jeg sette på en ventil der og, så jeg stenger slangen til vakumklokka på stage2 trykket? For etter som jeg forstår kan jeg kjøre både mer tenning og trykk ved vann/metanol innsprøytning?
|