cmi
Supermedlem
    
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud
|
 |
« på: august 29, 2011, 11:06:30 am » |
|
Hva vil det si når det står "Mexico AS41" på blokka?
|
|
|
Loggført
|
Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1 på: august 29, 2011, 11:53:10 am » |
|
Blokka er produsert i mexico. AS41 (og AS21) er de sterkeste originale Type 1 motorblokkene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
cmi
Supermedlem
    
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud
|
 |
« Svar #2 på: august 29, 2011, 11:58:26 am » |
|
Er det en uting at det er Mexico? Sier as41 noe om str på motor?
|
|
|
Loggført
|
Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: august 29, 2011, 12:08:08 pm » |
|
AS41 står for legeringen i blokka tror jeg, og pleier å være 1600 dobbelporta med 50-54 hk.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
cmi
Supermedlem
    
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud
|
 |
« Svar #4 på: august 29, 2011, 12:09:33 pm » |
|
Denne er ikke dobbeltport, det er HO kode om jeg ikke husker feil. Selger sa det var 1500 motor
|
|
|
Loggført
|
Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #5 på: august 29, 2011, 12:46:13 pm » |
|
As41 og as21 sier bare noe om blandingen av aluminium og magnesium i blokken. Det som er viktig er om den har to oljeredukjsonsporter !
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
cmi
Supermedlem
    
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud
|
 |
« Svar #6 på: august 29, 2011, 13:07:33 pm » |
|
Hvor ser jeg det?
|
|
|
Loggført
|
Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! 
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #7 på: august 29, 2011, 13:44:49 pm » |
|
Når du ser fra undersiden av blokka er det en plugg med ett stort "flattrekkerspor" i hver ende av blokka, en ved svinghjulet og en ved reimhjulet. Er det bare en ved reimhjulet er den enkeltredusert. Er blokka bra er det ingen grunn til ikke å bruke den selvom den er enkeltredusert.
At det er ei mexico blokk kan tyde på at den er noe nyere enn den som satt i bilene orginalt. Dessverre er nok ikke dette noe å foretrekke om det ikke viser seg at den er spesielt lite slitt.
Slitasjen er vel strengt tatt prioritet nummer 1.
AS 21 blokker er det uansett færre av enn AS41 blokkene, siden disse ble produsert kun en kort periode. AS 21 er sprøere enn AS41 og er mer utsatt for tæring.
|
|
« Siste redigering: august 29, 2011, 13:46:24 pm av Gunnar|Rennfahrer2 »
|
Loggført
|
|
|
|
cmi
Supermedlem
    
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud
|
 |
« Svar #8 på: august 29, 2011, 13:47:53 pm » |
|
Bra det er as41 blokk jeg har da, skal skjekke etter pluggene i bunn. Den er ikke nevneverdig slitt, går pent uten ulyder også.
|
|
|
Loggført
|
Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! 
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #9 på: august 29, 2011, 13:56:32 pm » |
|
Dessverre har ikke, går pent og uten ulyder spesielt mye å si når det gjelder slitasjen på selve blokka. Men den er jo helt klart mer lettsolgt om det er det som er meninga.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
cmi
Supermedlem
    
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud
|
 |
« Svar #10 på: august 29, 2011, 14:02:22 pm » |
|
Den er jo splitta nå da, så har inspirert den, det var i forbindelse med det jeg merket at det stod det det gjorde. Har ikke tenkt og selge.
|
|
|
Loggført
|
Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! 
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #11 på: august 29, 2011, 20:53:57 pm » |
|
DA bør du få målt den skikkelig, før du begynner med noe mer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
cmi
Supermedlem
    
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud
|
 |
« Svar #12 på: august 29, 2011, 21:04:07 pm » |
|
Hvordan gjør jeg det? Det skal ikke bygges noe grom motor av den, grunnen til at den er splittet er fordi jeg skal bytte alt av pakninger...
|
|
|
Loggført
|
Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #13 på: august 30, 2011, 09:44:47 am » |
|
Da hadde jeg skiftet at av lager med det samme den er oppe. Er et par triks for å se på en enkel måte om motoren er slitt. Bak bærelagrene til veiva er det et spor som olja går i, hvis det er merker i lagerbukken etter dette sporet som du kan kjenne med fingerneglen bør blokka linjeborres. Rådelager og råder må også måles. En haynes bok forklarer hvordan man skal gå frem for å måle.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
cmi
Supermedlem
    
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud
|
 |
« Svar #14 på: august 30, 2011, 10:09:48 am » |
|
Ok, da skal jeg se på dette, bare vaske ting ordentlig først 
|
|
|
Loggført
|
Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! 
|
|
|
|