BERGER
|
 |
« på: august 30, 2011, 22:52:33 pm » |
|
Hvilket tenningsanlegg bør jeg kikke på for å få et som kan benyttes på en dragrace motor?? Er helt grønn her, benyttes de samme til insprut som til forgasser? Vet egentlig bare at jeg vil ha to stegs turtallsperre, og at det i første omgang skal benyttes sammen med forgasser... Kom med råd til en grønnskolling please 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #1 på: august 30, 2011, 23:20:10 pm » |
|
MSD er jo ikke dumt.
Ellers har du f.eks Megajolt som er tenningsversjonen av MegaSquirt
Ett MSD tenningsanlegg kan vel bruke sammen med det meste av innsprut ved en senere anledning.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #2 på: august 31, 2011, 10:19:57 am » |
|
MSD har jeg kikket litt på, men det er jo en skog av produkter, hva er bra, hvilken boks bruker folk??
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #3 på: august 31, 2011, 10:35:26 am » |
|
du som er litt i PC land så er Megajolt ett bra og rimelig alternativ som bruker EDIS . det er fordelerløst tenningsanlegg med "dobbeltenning" og er superstabilt. her får du ikke noe tennings punkt som vandrer opp og ned +/- 2-3 grader somman kan få med en slarkete fordeler. dessuten forandrer du tennningstidspunkt/kurve bare ved noen få tastetrykk. monter trigerhjul på reimhjulet eller fres inn i svinghjul. du velger enten tennings styring via MAP sensor(belastning) eller TPS sensor på gasspjeldet. http://www.autosportlabs.net/Megajolt_Lite_Jr.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: august 31, 2011, 10:42:00 am » |
|
hvis tiden tillater har jeg lyst til å skifte fra msd til megajolt. kan egentlig like godt kjøpe megasquirt med en gang og bare bruke tenningsdelen. jeg kan ikke skjønne annet enn at crank trigger er bedre enn fordelerbaserte anlegg. fordeleren gir unøyaktig tenning pga endeslakk på veiva og slark i drevene. 2-3 grader unøyaktig tenning kan gi +/- 10 hester??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #5 på: august 31, 2011, 10:44:55 am » |
|
ja du er inne på noe hvis Berger skal ha 2 trinns turtallsperre er vel megasquirt en mulighet. tror ikke MEgajolt har mulighet for dette.?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: august 31, 2011, 10:51:15 am » |
|
for dere turbogutta spiller vel +/- 10 hester ingen rolle. er jo bare å skru på en knapp så tar dere det inn igjen på trøkket. for oss som kåler med NA er 10 hester ganske mye.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #7 på: august 31, 2011, 11:02:45 am » |
|
Interessant Jørn. Om MegaJolt Lite står det "External Rev-Limit trigger output (The Ford EDIS module has no 'rev limit' signal, so an external circuit to disable the ignition coil is required)", kan man huke på en MSD two-tep modul her og få turtallsperrene slik jeg ønsker?
Finnes det ferdige triggerhjul som er bolt-on?
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #8 på: august 31, 2011, 11:11:55 am » |
|
ja makan som Trond d har på sin bil ,(Fra Speedshop.co.uk)
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #9 på: august 31, 2011, 11:31:40 am » |
|
for dere turbogutta spiller vel +/- 10 hester ingen rolle. er jo bare å skru på en knapp så tar dere det inn igjen på trøkket. for oss som kåler med NA er 10 hester ganske mye.
Er vel så viktig på turbo å ha stabilt tenningstidspunkt. Spesielt når man ligger helt på grensa til bank så kan man ikke ha tennings punkt som varierer +/- 2-3 grader.og jeg tar gjerne 10 hk "gratis" :p
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #11 på: august 31, 2011, 11:47:35 am » |
|
Tror ikke du får kjøpt dette løst. Kun i sammenheng med DTA sprut.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #12 på: august 31, 2011, 12:19:36 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #13 på: august 31, 2011, 12:26:12 pm » |
|
Aha, gull!! Litt annen pris enn speedshop.. Er wbx reimhjul likt som type 1 Jørn (innfestning veiva)?
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #14 på: august 31, 2011, 12:41:23 pm » |
|
IKKE FINN PÅ Å BESTILE NOE FRA BOOSTENGINEERING jeg har prøvd og ventet i månedsvis. Etter masse trusler og kødd fikk jeg heldigvis tilbake pengene mine. Etter å ha forhørt meg på utenlandske forum er jeg enda mer skeptisk. Ingen hadde hørt om dem og heller ikke kjøpt noe derfra.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #15 på: august 31, 2011, 12:50:29 pm » |
|
IKKE FINN PÅ Å BESTILE NOE FRA BOOSTENGINEERING jeg har prøvd og ventet i månedsvis. Etter masse trusler og kødd fikk jeg heldigvis tilbake pengene mine. Etter å ha forhørt meg på utenlandske forum er jeg enda mer skeptisk. Ingen hadde hørt om dem og heller ikke kjøpt noe derfra.
Æsj...  Men takk for at du sa i fra
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #16 på: august 31, 2011, 13:04:25 pm » |
|
Auda Nå er det flere år siden jeg handlet av han.
Uansett å montere tiggerhjul på ett reimhjul er jo ingen big deal.
Passer om hverandre på veiva ja.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #17 på: august 31, 2011, 14:10:23 pm » |
|
Se på løsnignen til Knasten:
Benytt diagnosehullet bak på blokken (eller lag et eget hull) og monter en crank trigger der. Deretter maskinerer du/borrer du hull i svinghjulet. Enkelt og helt usynlig. Jeg kan ikke anbefale deg å handle fra Speedshop UK selvom om jeg benytter hans crank trigger sett på min egen motor. To grunner for dette: 1) han vil helst ikke selge det løst uten ECU 2) han yter ikke god service.
BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #18 på: september 01, 2011, 09:54:20 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #19 på: september 01, 2011, 11:34:12 am » |
|
jeg har handlet bare løst triggerhjul fra trigger-wheels.com men det jeg bruker nå er dette: http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1000726Det til venstre på bildet. Han solgte en pakke med triggerhjul, VR sensor og brakett for en billig penge. Så fikk jeg reimhjulet maskinert her hjemme. Elegant og usynlig løsning.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
t2-Splitwindow
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: Voss
|
 |
« Svar #20 på: september 16, 2011, 04:56:20 am » |
|
Har eit spørsmål. Vurderer å kjøpe meg EDIS 4 fra ebay. Ser det er to typer. Ein med coil på plugghetta og ein type med pluggledninger å vanleg coil. Kva bør eg kjøpe?
 EDIS 4.jpg (42.55 KB. 500x375 - vist 253 ganger.) eller
 EDIS.jpg (55.48 KB. 500x375 - vist 241 ganger.) mvh Arnstein
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #21 på: januar 10, 2012, 10:43:57 am » |
|
Hei folkens, lurer på en sak: Har hørt at endel med turbo motor kjører ned tenningen veldig (negativ?) før launch for å bygge turbo trykk. Noen som kan belære meg rundt dette? Hvor mye er det snakk om å dra ned tenningen? Andre ting som må gjøres enn tenningen i denne sammenheng? Hvor lenge? Turtall?? Tips til sider som omhandler dette? Takk fra en newbie 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #22 på: januar 10, 2012, 12:45:58 pm » |
|
Jeg kan ikkeno om dette Øyvind, men du kan jo starte her: http://en.wikipedia.org/wiki/Antilag_systemPoenget er vel å kjøre supersen tenning (kombinert med fet blanding) sånn at mesteparten av forbrenningen skjer i eksosen og dermed hamrer igang turboen ved hjelp av "kunstig" hastighet på eksosgassene. Correct me if i'm wrong
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #23 på: januar 10, 2012, 12:57:56 pm » |
|
Poenget er vel å kjøre supersen tenning (kombinert med fet blanding) sånn at mesteparten av forbrenningen skjer i eksosen og dermed hamrer igang turboen ved hjelp av "kunstig" hastighet på eksosgassene. Correct me if i'm wrong
You`re not wrong.. men lykke til med forgasser! Jeg liker måten de beskriver ALS på i instruksjonsboken til sprutet mitt: WARNING: SETTING THESE TO LARGE NEGATIVE VALUES WITH RAISE THE EXHAUST VALVE, MANIFOLD AND TURBINE TEMPERATURES TO VERY HIGH VALUES. THIS MAY BE DETRIMENTAL TO THEIR LIFE. USE WITH CARE AND REMEMBER THAT TO RUN A LOT OF ANTI-LAG YOU NEED A BIG RACING BUDGET.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #24 på: januar 10, 2012, 15:35:44 pm » |
|
Takk for tips. Jeg er mest ute etter å lære om dette nå, kommer nok ikke til å prøve meg på dette sammen med forgasser...i alle fall ikke med det første  Flere tips/linker tas i mot med takk 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #25 på: januar 10, 2012, 17:08:46 pm » |
|
En jeg kjenner som har prøvd litt anti lag, har erfart at dette er ikke noe du bruker på annet enn turboer beregnet på dette. Turbinhuset sprekker før du vet ordet av det. Selv med små mengder. Bort sett fra det er det jævlig kult da. Husk å bruk skikkelige slanger og rør på innsugssida. Og "poppoff" gjør jo det hele meningsløst siden all lufta går ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #26 på: januar 10, 2012, 18:36:50 pm » |
|
På megajolten er det desverre ikke mulighet for launchcontrol siden megajolt kun styrer EDIS modulen. EDIS modulen har en innebygd fail/limp modus som gjør att hvis den mister styringssignalet etc så vil den gå på 10 grader fortenning. Men hvis du installerer "hard rev limiter" kortet så kan du muligens få til noen med hjep av AUX inngangen og en av utgangene.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #27 på: januar 11, 2012, 09:27:35 am » |
|
Er ikke anti lag og launchcontrol to forskjellige ting? Ser at i Megajolt har man mulighet for to ulike maps, og de kan styres/velges via en av portene. Dvs at en kan ha en knapp som legger inn en anti lag map på startlinjen slik at man får bygget turbo trykk, for så å gå på "vanlig" map når man slipper knappen.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #28 på: januar 11, 2012, 10:53:04 am » |
|
det er vel samme ting på mange sprut. på en gasser motor med tennings styring har man jo oftest bare en annen turtalsperre man setter på launch controllen på mitt sprut er launch control det att man setter en eler flere settinger, dvs turtallsperre, antal tenningskutt ,extra benzin, og nedtrekk på tenningen ++ Kalle og trond har vel dette .
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Kormi
Seniormedlem
   
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim
|
 |
« Svar #29 på: januar 11, 2012, 14:33:32 pm » |
|
Husk å bruk skikkelige slanger og rør på innsugssida. Og "poppoff" gjør jo det hele meningsløst siden all lufta går ut.
Hva mener du med dette, Gunnar? Antilag/launch control er velprøvd og det funker, så jeg hadde ikke bekymret meg for å øse på om jeg hadde hatt en turbo av god kvalitet. At folk setter brutale settings på ræva deler er oppskrift til fiasko. Begrenset holdbarhet, ja, men thats the game  Nyyyt: Sjekk også dette webinaret fra Motec, så får man det nøye forklart: https://motec.adobeconnect.com/_a947097261/p4c05oapwra/?launcher=false&fcsContent=true&pbMode=normal
|
|
« Siste redigering: januar 11, 2012, 15:28:44 pm av Kormi »
|
Loggført
|
|
|
|
|