mai 05, 2025, 18:20:09 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tomgangsturtall?  (Lest 1385 ganger)
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« på: september 01, 2011, 15:36:17 pm »

Hva er det ideele tomgangsturtall på en 1300 dp? Har justert den til ca 800 nå, men da hender det innimellom at den stopper når jeg clucther ned før kryss o.l. Men synes det turtallet er mest normalt med tanke på lyd og slikt.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: september 01, 2011, 22:15:04 pm »

Rundt 850 er helt utmerket tomgangsturtall. Stopper den inn mot kryss, kan det godt hende at alt som skal til, er en mindre tenningsjustering. Det har alltid vært synderen på min bil når den har stoppet inn mot kryss (vel og merke på varm motor).
Loggført
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #2 på: september 02, 2011, 08:04:35 am »

Rundt 850 er helt utmerket tomgangsturtall. Stopper den inn mot kryss, kan det godt hende at alt som skal til, er en mindre tenningsjustering. Det har alltid vært synderen på min bil når den har stoppet inn mot kryss (vel og merke på varm motor).
Motoren er kan jeg garamtere er 100% rett justert Glad Har skifta alt av tenningsdeler og komponenter denne sommeren og justert alt på motoren nøyaktig:) Kan jo øke turtallet med 50+- og se:)
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: september 02, 2011, 08:29:06 am »

Jeg holder fortsatt en knapp på at en bitteliten tenningsjustering er alt som skal til. Alt kan være nøyaktig justert etter boka, men gamle motorer blir ikke nødvendigvis helt fornøyd av den grunn Glad
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: september 02, 2011, 09:22:54 am »

Min gamle 1200  trives best med litt ekstra fortenning. Gir den gjerne 5-10 grader ekstra. Det er ganske vanlig å gjøre det. Første gangen må du muligens justere litt fram og tilbake, til du lærer hvor mye fortenning motoren din liker best.

En kompis hadde en gammel Triumph Thunderbird som han alltid justerte tenninga med gradskive, som han hadde lært.
Så leste han den originale verkstedhåndboka, og justerte den som det sto der. Da brant han hull i et stempel pga feil tenning...
« Siste redigering: september 02, 2011, 09:29:14 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #5 på: september 02, 2011, 15:16:42 pm »

Som sagt så er tenning 100% perfekt! Det var ikke det jeg spurte om her. Men tomgangs turtallet. Men takk for innspill.

Har justert opp til ca 850+- nå og kjørt en lengre tur. Hadde ikke noen stopp da. Så problem løst vil jeg si.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!