mai 04, 2025, 02:16:10 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Krav til godkjenning ved bytte til senkefjærer og skivebremser  (Lest 2218 ganger)
vw-oscar
Nybegynner
*

Vis profil
« på: september 07, 2011, 10:58:05 am »

Min 1974 VW 1303 LS cab er hentet fra Italia. Der ble bilene levert med 1300 motor, girkasse og trommelbremser foran. Jeg har kjøpt inn dempere og fjærer fra Hotshop med TÜV godkjenning. Et verksted skal skifte for meg. Må jeg da ha godkjenning hos Biltilsynet for dette skiftet? Hvis ja, hvordan går jeg frem? Senkingen er på 5 cm.

Jeg har også kjøpt skivebremse kit fra HotShop, som skal gi en enkel konvertering fra trommel til skivebremser. Disse er det ikke TÜV godkjenning på. 1303 er typegodkjent for skivebremser, må jeg ha noen godkjenning for dette skiftet?
Loggført

1974 VW 1303 LS convertible
nime
Supermedlem

Vis profil

« Svar #1 på: september 07, 2011, 11:07:36 am »

Senk: Ja, du må vise dette og få det skrevet inn i vognkort
Bremser: Nei, du skal ikke trenge å måtte godkjenne dette byttet så lenge disse skivebremsene/bremsecalipere er av samme type som de originale bremsene. Undersøk også om hovedsylinder er identisk på modeller med trommel og skive.
Loggført
Dewil
Supermedlem

"Opinions are like assholes...everyone has one"

Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 07, 2011, 12:10:24 pm »

Du trenger papirer på at hjulstillingskontrollen er utført på bilen din etter at de nye fjærene er montert, og TUV papiret på settet.
Jeg hadde ikke nevnt bremsene til BT.
Loggført

Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #3 på: september 07, 2011, 17:23:25 pm »

beste måten å gå frem på er å sende en søknad til biltilsynet FØR du begynner på jobben, og forklare hva du skal gjøre og gjerne hvorfor. Gjerne også hvem, siden du tydeligvis skal bruke et autorisert verksted. Legg ved den dokumentasjonen du har. Da får du kjapt et svar, og hvis alt er på stell får du antakelig svar om at dette kan godkjennes, men at du må bestille time for visning etter ombyggingen.

Det er ikke noe smart å bygge om først, og så bare ringe og bestille time etterpå; da får saksbehandler lett "piggene ut", og alt blir mye vanskeligere
Loggført
nime
Supermedlem

Vis profil

« Svar #4 på: september 07, 2011, 18:03:37 pm »

beste måten å gå frem på er å sende en søknad til biltilsynet FØR du begynner på jobben, og forklare hva du skal gjøre og gjerne hvorfor. Gjerne også hvem, siden du tydeligvis skal bruke et autorisert verksted. Legg ved den dokumentasjonen du har. Da får du kjapt et svar, og hvis alt er på stell får du antakelig svar om at dette kan godkjennes, men at du må bestille time for visning etter ombyggingen.

Det er ikke noe smart å bygge om først, og så bare ringe og bestille time etterpå; da får saksbehandler lett "piggene ut", og alt blir mye vanskeligere
Senking er en helt kurant greie å gjøre uten å måtte søke om det først. Bare bestill time for kontroll, og husk dokumentasjon på hjulstilling og lysjustering, samt TÜV eller tilsvarende dokumentasjon på fjærene (bør gjerne være på engelsk, men de burde jo ha kontrollører som kan tysk også), så er du i boks. Les TÜV-papirene nøye slik at du ikke overser krav om dekk/felgstørrelse ihht fjærene som monteres.
Loggført
Dewil
Supermedlem

"Opinions are like assholes...everyone has one"

Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 07, 2011, 21:01:27 pm »

Eneste som er litt synd er at flere av kontrollørene har en negativ holdning til senking.
Men gjør som Nime skriver over her så skal du ikke se bort i fra at dette går helt fint.
Loggført

Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
JTWE
Supermedlem

Vis profil

« Svar #6 på: september 08, 2011, 20:46:09 pm »

Min 1974 VW 1303 LS cab er hentet fra Italia. Der ble bilene levert med 1300 motor, girkasse og trommelbremser foran. Jeg har kjøpt inn dempere og fjærer fra Hotshop med TÜV godkjenning. Et verksted skal skifte for meg. Må jeg da ha godkjenning hos Biltilsynet for dette skiftet? Hvis ja, hvordan går jeg frem? Senkingen er på 5 cm.

Jeg har også kjøpt skivebremse kit fra HotShop, som skal gi en enkel konvertering fra trommel til skivebremser. Disse er det ikke TÜV godkjenning på. 1303 er typegodkjent for skivebremser, må jeg ha noen godkjenning for dette skiftet?

Er vel ikke kjempevits å godkjenne ene og ikke andre?

Skivebremsene dine vil ikke være godkjente da braketten som fester caliperen til spindelen ikke er noe originaldel - selv om skiver/calipere er dette. Enkelt å godkjenne om du hadde brukt skivebrems spindler i tillegg - kun originale VW deler hele veien.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem

:: DKL ::

Vis profil
« Svar #7 på: september 08, 2011, 22:12:39 pm »

Jeg avklarte skivebremser alle hjul og senking før jeg bestilte delene og forventer derfor ingen problemer.  Kanskje det er lurt å late som at du ikke har bestemt deg enda og spør om råd...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!