mai 05, 2025, 01:27:26 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Godkjenning av felger og dekk på 67 Buggy  (Lest 2811 ganger)
Bobletrond
Medlem

Vis profil
« på: november 08, 2011, 10:47:37 am »

Har en 1967 VW Beach Buggy som jeg hentet i Sverige og som jeg ikke fikk innført dekk og felg i det norske voknkortet. Fikk det ikke innført fordi jeg ikke hadde de rette dekk på bilen i henhold til Svenskt vognkort. Fikk derfor bare innført 165x15. det er alt som står, ikke felgbredde eller innpress/sporvidde, kun 165x15 og loadindeks.

Søkte om å få innført noe annet. 205/60x15 på 7" framme og 295/50x15 på 10" bak, men fikk avslag på grunnlag av at det ikke kan benyttes ulike dekk foran og bak i henhold til kjøretøysforskriftene. §13

Har derfor lest litt i kjøretøyforskriftene, og funnet ut at min bil som er en 67 skal følge forskriftene fra 42. Der står det i §2: Alle motorvogner som er registret eller som skal brukes her i riket, må ha luftgummiringer.
Vidre: Vegdirektøren gir nærmere bestemmelser om ringdimensjoner og godkjenner de typer som er nevnt foran.

Da tolker jeg det slik: Så lenge jeg benytter gummidekk som har godkjent merking for bruk på offentlig veg så tilfredsstiller jeg det kravet. Jeg kan bruke hva jeg vil....

Vidre står det i § 14: Forandringer i de opplysninger som er gitt om registrert f.eks når den er ombygd eller har skiftet gummidimensjon skal straks meldes til registreringsmyndigheten som sender melding til vegdirektøren.

Det står ikke noe om at bilen skal inn for godkjenning eller kontroll, eller at godkjent dokumentasjon skal fremlegges.

Jeg tolker det derfor dit hen at jeg kan sette på hva jeg vil, bare jeg melder fra om det.

Noen som kjenner til at det finnes regler med tilbakevirkende kraft som tilsier noe annet?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem

ass UP nose DOWN, rip the tires

Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 08, 2011, 11:06:21 am »

Ingen lovgivning i Norge har eller kan ha tilbakevirkende kraft.

Dette er hjemlet i Grunnlovens § 97 hvis jeg ikke husker feil.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Kjetil
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: november 08, 2011, 16:30:30 pm »

Hva med å henvise til en av mange porschelookere som i sin tid ble godkjent med 7 og 9" ATS. Der er ofte dekkdimensjon 205 foran og 285 bak innskrevet i vognkortet.  Glad
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 08, 2011, 16:35:11 pm »

Finnes vel også nybiler i Norge med ulik dekkbredde/høyde foran/bak ? Porsche/Mercedes/BMW.. Ikke at de kommer til å bry seg, men er nå sånn
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

'59:
Snart

Bobletrond
Medlem

Vis profil
« Svar #4 på: november 08, 2011, 17:23:51 pm »

Kan vel si at jeg har forsøkt.

Søkte på å få godkjent det som var på bilen når jeg hentet den i Sverige, ikke det som var i vognkortet i fra Sverige, men fikk avslag.
De felgene med dekk som var i henhold til vognkortet passet jo ikke uten 15mm spacer framme, disse var også hjemmelaget med vinkelsliper. Dekka var så dårlige at jeg kunne ikke bruke de. Fram felgene var 14" Skoda felger som var slipt stort senter på, for å passe. Ikke noe å troppe opp hos biltilsynet med. Satt heller ikke på bilen, men fikk dem med. De som satt foran når jeg henta bilen var de dekka som var godkjent bak i vognkortet (205/65x15)

Fikk mail fra Bilprovningen i Sverige som sa at den kombinasjonen var godkjent (275/60 bak og 205/70 framme), samt kopi av Norskt vognkort til en Buggy som hadde samme dekk og felg godkjent i Norge, det samme som det jeg hadde på bilen da jeg var inne for godkjenning. Svaret var Nei, nei, nei, med henvisning til veitrafikkloven, uten dokumentasjon så måtte jeg ha samme type dekk foran og bak. Eller det som var i det Svenske vognkortet, noe jeg ikke fikk til. Derfor ble det 4 stk 165x15 de skrev inn.

ATS sin godkjenning er ikke noe problem. Problemet er bare å finne 285/40x15 som ikke koster 3500 pr stk.
Dessuten har ikke min bil 4x130 boltsirkel, men chevy 5x4,75".
Dette kan jo lett byttes tilbake, men det er jo ikke det jeg i utgangspunktet vill ha.

Det bilen er godkent med i det Svenske vognkortet er dessuten for smått.

Trond
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #5 på: november 08, 2011, 17:29:42 pm »

Når de henviste til veitrafikkloven. Hvilken lov henviste de til? Altså når ble den loven tatt i bruk?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

'59:
Snart

Knut Andersen
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 08, 2011, 21:01:30 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,23295.0.html
Loggført

Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no
1952, T-117 RPB Piraya
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin
1970, T-1, Mania Spyder KitCar
1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro
2001, Chrysler Sebring Cabriolet
2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
Bobletrond
Medlem

Vis profil
« Svar #7 på: november 08, 2011, 21:22:31 pm »

Finnes vel også nybiler i Norge med ulik dekkbredde/høyde foran/bak ? Porsche/Mercedes/BMW.. Ikke at de kommer til å bry seg, men er nå sånn

Men da er dette i typegodkjenningen og da kan det fravike fra veitrafikkloven.
Loggført
Bobletrond
Medlem

Vis profil
« Svar #8 på: november 08, 2011, 21:31:58 pm »

Når de henviste til veitrafikkloven. Hvilken lov henviste de til? Altså når ble den loven tatt i bruk?

Henviser til dagens regelverk §13.1 6.1 h

6.1   Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:
a)   Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.
b)   Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
c)   Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
d)   Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
e)   Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.
f)   Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.
g)   Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
h)   Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
i)   Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Jeg mente at dette ikke var gyldig for min bil, men det ble bare avvist.
Har nok funnet ut i ettertid at jeg skulle ha klaget på vedtaket. Noe jeg ikke gjorde etter godkjenningsrunden eller søknaden.

Trond
Loggført
Lundby
Supermedlem

Vis profil
« Svar #9 på: november 08, 2011, 22:33:14 pm »

Mye styr for lite.Sett på hva du vil og ønsker,skulle du bli stoppa eller skal på Eu sett på andre felger.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Bobletrond
Medlem

Vis profil
« Svar #10 på: november 09, 2011, 14:39:26 pm »

Mye styr for lite.Sett på hva du vil og ønsker,skulle du bli stoppa eller skal på Eu sett på andre felger.

Styr for lite.....

Synes det er mye styr å bytte skiver og tromler bare for å få på felger til EU.
Har kun de felgene med det boltmønsteret.
Har kjørt nå i 4 år slik og ikke blitt stoppa, eller hatt problemer.

Dekk og felg står faktisk som et eget pungt i forsikringen (veteran, KNA) at ikke skal avvike fra hva som står i vognkortet.
Loggført
Lundby
Supermedlem

Vis profil
« Svar #11 på: november 09, 2011, 16:47:02 pm »

Ah,3 bra grunner det og jeg forstår da at du må gjøre noe med det.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!