Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #60 på: mars 11, 2013, 23:30:41 pm » |
|
den skjønner jeg ja.... har 175/55 foran sjøl jeg på 7" breie da. sikkert fint og kjøre på
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #61 på: mars 12, 2013, 00:04:01 am » |
|
Spørs vel om det er litt snaut Alternativt: skifte ut støtdempere med firkantjern
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #62 på: mars 13, 2013, 23:42:05 pm » |
|
Nå har jeg justert den opp så mye det går uten å måtte bygge om giroverføringen, og jeg er fornøyd med høyden slik den er nå. Ble mye tøffere med hjula litt inn i skjermen også, matcher posisjonen av bakhjula bedre. Måtte ut å teste en tur i dag, og den fungerer bra. Provoserte den litt over fartsdumper, og ingen subbing. Men så var jeg alene i bilen også da..  Litt skuffet over at det ikke var mere tak i skivebremsene, men det blir vel bedre følelse når jeg får bremsekraftforsterker.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #63 på: mars 14, 2013, 07:38:10 am » |
|
Er vel noen klosset som må gå seg litt til også kanskje. Uansett, bussen ble grise fin!!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #64 på: mars 14, 2013, 09:03:13 am » |
|
den blei drit fin " SHECK THAT STANCE" 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #65 på: mars 14, 2013, 09:09:09 am » |
|
Takk, takk 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #66 på: mars 14, 2013, 09:54:45 am » |
|
Mer sexy buss skal man lete lenge og langt etter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #67 på: mars 14, 2013, 10:01:41 am » |
|
Litt skuffet over at det ikke var mere tak i skivebremsene, men det blir vel bedre følelse når jeg får bremsekraftforsterker.
Det er bare å stå på pedalen og dra i rattet  Men ja, man merker tydelig at man ikke har påløpsfunksjonen til trommel bremsene når man går over til skiver, det er jo så å si en bremsekraftforsterker i seg selv. Største fordelen med skiver er jo at bremsene ikke fader ut når man har kommet et stykke ned i bakken. Og det er jo bra når man har lånt ut bilen  #
|
|
« Siste redigering: mars 14, 2013, 10:12:04 am av Hot Owl »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #68 på: mars 14, 2013, 10:29:49 am » |
|
Ja, helt klart en trygghet når bilen skal kjøres av andre. Og så går den rett frem når man bremser...
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #69 på: november 02, 2013, 22:33:22 pm » |
|
Et av vinterens store prosjekter er å overhale motoren i bussen. Denne motoren ble bygget vinteren 2006/2007. Har altså blitt brukt, svært godt brukt faktisk, i 6 år! Har ikke gjort noe med motoren bortsett fra vanlig vedlikehold med olje og plugger. Den har sittet i Ghia`n min i to perioder, i SCC bussen en sesong og til slutt i denne bussen i to sesonger! Byggetråden for motoren finner du her http://www.vwnorge.no/index.php/topic,320.60.htmlDet er ikke noe spes galt med motoren, men jeg føler at det er på tide å se over den. Den har vært utrolig sterk og pålitelig, og hvor mange mil den har gått vet jeg ikke, men det er MANGE! Synes det er litt spennende å se hvordan en strokermotor som har gått langt har klart seg, så jeg skal legge ut info her om hvordan tilstanden er. Nå står den i stativet og er klar for demontering. Skal bare måle endeslakk først 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #70 på: november 03, 2013, 19:28:05 pm » |
|
Var litt mye endeslakk, men ikke avskrekkende.
 IMG_1912_web.jpg (37.47 KB. 449x600 - vist 236 ganger.) I min iver glemte jeg å kjøre leakdown test før jeg demonterte....  Litt sot i toppen på sylinder 3&4, men tett. Sylinderne ser fortsatt veldig bra ut. Kan ikke kjenne noen slitekant og ingen tegn til varmkjøring.
 IMG_1913_web.jpg (117.81 KB. 800x598 - vist 239 ganger.)
 IMG_1915_web.jpg (115.58 KB. 800x598 - vist 228 ganger.) Stemplene ser uforskammet bra ut! Ikke sot under ringene noe sted. Det var ikke alle som hadde tru på at det gikk bra å korte inn stemplene slik jeg har gjort her, men her er beviset. De her helt strøkne. Og de har minst gått 50 000 km 
 IMG_1916_web.jpg (123.54 KB. 800x598 - vist 255 ganger.) Litt sot i toppe på sylinder 1&2 også. Og litt lekk mellom topp og sylinder. Kunne sikkert vært unngått hvis jeg hadde giddi å ettertrekke toppene en gang..
 IMG_1917_web.jpg (119.84 KB. 800x598 - vist 257 ganger.) Så lang veldig positivt overrasket. Med tanke på hvor mye hardkjør denne motoren har fått, så hadde jeg trodd at det var mer slitasje på sylindre og stempler. Motoren har kun hatt standard oljekjøler og ingen dypsump 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
GeirJB
Seniormedlem
   
Innlegg: 299
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #71 på: november 03, 2013, 22:27:53 pm » |
|
Er jo fint og se at experimentet har fungert! Sånn type motor jeg skulle hatt bak i varianten! 
|
|
|
Loggført
|
-61 VW 1200 (Beryl green),-69 VW 1600 Variant,-74 BMW 1602,-82 VW Polo G40
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #72 på: november 04, 2013, 00:03:27 am » |
|
Ja, dette er virkelig motoren VW egentlig skulle laget til sine litt tyngre biler Geir, sånn som din feks  Var hyggelig å splitte blokka også.
 IMG_1921_web.jpg (114.23 KB. 800x598 - vist 268 ganger.) Kam og løftere ser meget bra ut. Ingen slakk i løfterbor heller.
 IMG_1928_web.jpg (92.02 KB. 800x598 - vist 228 ganger.)
 IMG_1922_web.jpg (66.54 KB. 800x598 - vist 221 ganger.) Veivlager ser fortsatt bra ut, kun litt striper. Rådelager er heller ikke mye slitt, men har blitt litt slappe så de blir i alle fall byttet. Ellers er jeg usikker på om det er noe som trengs å gjøres i det hele tatt. Lagerbukkene har bare et svakt avtrykk fra lagrene, men ingen merkbare kanter. Kommer til å sende blokk og veiv til Jee for kontrollmåling for sikkerhetsskyld 
 IMG_1932_web.jpg (66.8 KB. 800x598 - vist 204 ganger.)
 IMG_1931_web.jpg (40.6 KB. 449x600 - vist 212 ganger.)
 IMG_1926_web.jpg (75.2 KB. 800x598 - vist 239 ganger.) Så skal toppene sees over. Er spent på om det er slitte styringer..
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #73 på: november 04, 2013, 10:13:02 am » |
|
Eksperimentet med stemplene kan vel bare sjekkes ved å måle slitasjen nederst på stemplene, og bunnen av sylindrene? Den var i hvertfall knall å kjøre med!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #74 på: november 04, 2013, 13:00:17 pm » |
|
Joda, det er klart, så alt skal måles. Men slitasje pleier å synes også, og det er minimalt å se 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #75 på: november 04, 2013, 14:58:15 pm » |
|
Ser helt greit ut på bildene hvertfall. Hva slags olje har du brukt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #76 på: november 04, 2013, 15:09:29 pm » |
|
Har stort sett brukt mineral 10/40 fra Nordenolje (samme som Statoil) eller lignende  Men har filter og har ganske hyppige oljeskift.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #77 på: november 04, 2013, 21:40:41 pm » |
|
Styringene til eksosventilene er litt slitt, så de må det gjøres noe med. Og alle eksosventilene må slipes til setene sine på nytt. Det er jevnt over likt på alle fire, så det tyder på at blanding og arbeidsforhold er jevnt på motoren  Styringene til innsugsventilene virker fine, men det blir vel å gå over seter og ventiler der også selv om det virker ok.
 Photo-04.11.13-20-11-57.jpg (47.85 KB. 449x600 - vist 186 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|