Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« på: august 24, 2011, 13:35:37 pm » |
|
Har vurdert å putte en 1600 motor inn i 58 modellen min. Planen er ingen racer bil, men litt mere futt opp bakkene da bilen går som min bruksbil om sommeren. Planen er å bruke den i kombinsjon med min orginale girkasse. Kan svinghjulet fra 1200 motoren modifiseres til å passe på en 1600 motor? Eller finnes det svinghjul som passer fra endre modeller? Og hva må gjøres med det elektriske? Kan 1600 motoren feks brukes i kombinasjon med 6 volt?
Tips og innspil ønskes. Og har du en bra 1600 motor på lur så send meg gjerne en PM.
Mvh: Johan
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #1 på: august 24, 2011, 14:57:59 pm » |
|
Du kan flytte over svinhjul og clutch, samt dunamo, dynamofot og den hvite dingsen med ledning på fra forgasser, samt coil.. Vips 1600 motor i 6V 1200. Jeg kjørte med dette i mange år, bra aks, men ikke så bra toppfart.. Effekten får du best med å sette inn girkasse fra en boble med 1500 motor f.eks T1 67 1500, med lange akslinger.. Da snakker vi lavkosteffekter... Jeg har dette og er kjempefornøyd.. På nittitallet fikk jeg motor og gir for 3000,-
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2 på: august 24, 2011, 15:03:42 pm » |
|
jeg gjorde det samme i en '60 modell for noen år siden. Gikk som daily driver den også, men etter noen måneder, byttet jeg til 1300S kasse, men flyttet over de korte akslene. Da bygde jeg samtidig om til 12V, men beholdt 6V svinghjul og starter, funka fint lenge, gikk bare litt fort på starteren. En liten bit av veien til jobb går på E18, så 1600 med original 1200 kasse ble litt slitsomt, men aksellerasjonen var det ikke noe å si på 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
anders.
Supermedlem
    
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg
|
 |
« Svar #3 på: august 24, 2011, 15:15:15 pm » |
|
jeg ble ferdig med et sånt motorbygg i går 6v 1600. Nye sylindere og småporta og slipte topper . Så problemene jeg har møtt , jeg sliter med og finne deler til gasseren i 6V så nå kjører jeg med startbuster inne i bilen med en ledning til gasseren , det er 34 gasser . Bytter jeg til 30 gasser så får jeg 6v deler , men gassere fra variant bør fungere . En på hver side  . Så måtte jeg skjere hull i blekket bak motoren til oljekjøleren . Og starteren får litt problemer med nybygd motor , men det går.
|
|
|
Loggført
|
1 up
|
|
|
Tomaso
Medlem
  
Innlegg: 124
Bosted: Harstad/Fjelldal
61 L380 T1
|
 |
« Svar #4 på: august 25, 2011, 08:59:34 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #5 på: august 25, 2011, 09:04:55 am » |
|
Må finne meg en motor da..... Men passer dynamoen fra 34 hesteren rett over på en 1600?
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #6 på: august 25, 2011, 09:07:27 am » |
|
Må finne meg en motor da..... Men passer dynamoen fra 34 hesteren rett over på en 1600?
Ja det står jo i innlegget til OTO.... Må bytte over foten også 
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
maxi
Juniormedlem
 
Innlegg: 59
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #7 på: september 04, 2011, 16:43:00 pm » |
|
Har ikke 58mod. fast fot på dynamon? Hvilket kjøleblikk passer i bakkant, må 1600dp blikket modifiseres?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
anders.
Supermedlem
    
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg
|
 |
« Svar #8 på: september 04, 2011, 17:10:58 pm » |
|
Med oljekjøler bak viftehuset må man modde kjøleblikket i bakkant på 1200 blikket . Nå har jeg kjørt en stund med 1600 min og alt er bra nå , men det har det ikke hvert hele tiden . jeg bruker en sån 6-12v box til gasseren og fungerer fint . det lakk masse olje fra den så jeg trodde jeg hadde skada simringen når jeg satte på svinghjulet men simringen var hel og på plass , men det lakk ut fra mutteren og de pinnene . Da hadde jeg ikke i den papirpakningen , nå er den der+ pakningsstoff , lekker ikke en dråpe (heller i hagen  ) så er det i grun bare og kjøpe ny clutch. 180mm racing lamel koster 330kr eller bygge om starter og ha stort svinghjul for det slurer med en litt slitt orginar en Det er lett og godta att 1200 går dårlig , men når man får 1600 vil man bare ha mer, bare så jeg fikk sakt det å
|
|
|
Loggført
|
1 up
|
|
|
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
    
Innlegg: 1043
Bosted: Skien
Rolf T. Kastenwagen
|
 |
« Svar #9 på: september 04, 2011, 18:01:06 pm » |
|
Skal du kjøre fra oss Johan? 34 hk er da mer enn nok for å holde følge med oss.
|
|
|
Loggført
|
VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #10 på: september 04, 2011, 23:11:00 pm » |
|
Har ikke 58mod. fast fot på dynamon? Hvilket kjøleblikk passer i bakkant, må 1600dp blikket modifiseres?
58 har orginalt 30 hester med fast fot. Når jeg (etter et lite havari) byttet til 34 hester så måtte jeg frisere bort ca 15mm på det bakre blekket til 34 hesteren for å få det på plass. Vil nok tro at det vil medføre litt sliping for å få inn 1600 blekket også
|
|
« Siste redigering: november 17, 2011, 15:21:20 pm av Bablefish. »
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #11 på: november 17, 2011, 12:17:30 pm » |
|
Det var rart, for det problemet har jeg aldri hatt på ,min 58.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #12 på: november 17, 2011, 15:22:15 pm » |
|
Har du den orginale H-bakplata?
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #13 på: november 17, 2011, 19:23:18 pm » |
|
Nei, har 61 bakplate, men det skulle da ikke være forskjell på det?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #14 på: november 17, 2011, 19:52:11 pm » |
|
6V elektrisk tomgangsdyse til 34 forgasser tror jeg ikke finnes, men 12V dysa fungerer som regel helt fint på 6V. 6V choke element får du tak i.
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #15 på: november 17, 2011, 23:37:31 pm » |
|
Nei, har 61 bakplate, men det skulle da ikke være forskjell på det?
Jo. 58 plata går høyrere opp og er derfor trangere i åpningen.
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
anders.
Supermedlem
    
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg
|
 |
« Svar #16 på: november 18, 2011, 01:32:53 am » |
|
6V elektrisk tomgangsdyse til 34 forgasser tror jeg ikke finnes, men 12V dysa fungerer som regel helt fint på 6V. 6V choke element får du tak i.
fungerte ikke på min , hadde den ute og prøvde og hjelpe den med fingeren
|
|
|
Loggført
|
1 up
|
|
|
|