tmbryhn
|
 |
« på: desember 05, 2011, 10:35:21 am » |
|
Ønsker input fra erfarne brukere på hvordan disse er å bruke på gata/motorveien med std.-kjøling.
Har et par på hånden, men ønsker litt input før jeg ev. kjøper.
Snakk om topper fra 80-tallet med 42/37.5-ventiler.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #1 på: desember 05, 2011, 10:44:22 am » |
|
Alt avhenger av komp og fuel.
En av mine absolutte favorittmotorer var Arto Vatja sin 2276ccm med Supeflo. Rundt 13 i komp, 99 oktan, 255hk, tettstega kasse og gatemil. Han kjørte 11.03 - 192 kmt (!) før en cheap`o rådebolt sa takk for seg ved ca 8000 omdr. Toppene overlevde og de benytter han fortsatt.
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #2 på: desember 05, 2011, 11:36:15 am » |
|
Har kjørt med super flo på 2276, 11,5 i comp, type4 kjøler i doghouse viftehus. Fungerte brukbart på gate, men slet litt med varme ved køkjøring. Resulterer i at varmen går opp i innsugene og bensinen koker i flotørkammeret. Hvis bilen skal brukes mye på gate, hadde jeg gått for noen andre topper. Du blir fort stressa av å være redd for varmegang...
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #3 på: desember 05, 2011, 11:40:26 am » |
|
Koking blir vel ikke noe problem da han skal ha innsprut. Men er vel mulig å rense opp alle kjølefinnene. Dremle de til de er fine uten for mye støpeskjegg.
er vel eksosportene disse sliter med?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #4 på: desember 05, 2011, 11:42:32 am » |
|
Men er vel mulig å rense opp alle kjølefinnene. Dremle de til de er fine uten for mye støpeskjegg.
Eller øke kjøleflaten ved å borre hull i dem.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #5 på: desember 05, 2011, 11:47:18 am » |
|
Etter hva jeg har hørt så er problemet med toppene at de kan slippe ventilseter ved for høy varme. Aldri opplevd det selv men.. En annen ting er at ventildekslene aldri blir tette...
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #6 på: desember 05, 2011, 11:48:12 am » |
|
hva med bakelitt lignende innsugs "foringer" for å hindre varmen å gå opp i innsuga? WBX har dette på innsprutmotorene for å hindre for varme innsug/dyser da dysene sitter rett ved toppene. med programerbar tenning kan du jo ha litt mere kontroll på temperaturer i toppene og prøve deg frem der også.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #7 på: desember 05, 2011, 11:50:53 am » |
|
E85 og du slipper alt dette Bakelitt er en god ide, byttet ut papiret med bakelitt på mine Comp Eliminator topper og ble kvitt koking når jeg slo av motoren på de varmeste sommerdagene.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #8 på: desember 05, 2011, 12:28:18 pm » |
|
Koking i gassere = null problem jfr. EFI  Da tolker jeg innleggene sålangt dithen at jeg fint kan kjøre med SF på gata bare jeg passer på tenning og blanding. Jeg ønsker mulighet for 95-oktan til daglig, og dette bør vel gå greit med lavere tenning. 1915 gikk jo med 10,6:1 på 95, og maks 23 grader ved WOT (mer tenning hadde ingen gain i effekt) - null stress. Da får vi se hvordan seter osv. ser ut. Blir ikke rare dealen hvis jeg må legge ned masse arbeid/penger i en ny sete- og ventiljobb før toppene kan brukes  Takk for alle innlegg sålangt, og kom gjerne med flere erfaringer/meninger!
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #9 på: desember 05, 2011, 12:32:33 pm » |
|
Superflow har tykke kjøleribber, det er ikke noe annet feil med dem. Om du er engstelig er det bare å få mer kjøleoverflate på dem, kan gjøres på mange måter.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #11 på: desember 05, 2011, 13:13:40 pm » |
|
Jeg kommer til å bruke mine til gatebruk. Går det i California går det hvertfall her, det er jeg helt sikker på. Toppdekslene går det an å gjøre en "Berg" på, lage adapter til vanlige ventildeksler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #12 på: desember 05, 2011, 13:15:55 pm » |
|
SF ventildeksler må planes (pinnefres), og ideelt sett bør de settes fast med bøyle... men de lekker pga de er sandstøpt.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #13 på: desember 05, 2011, 13:29:56 pm » |
|
Kalle snakker om å borre hull i kjøleribbene. Har noen testet dette med suksess eller forbedret kjøling? Ja, planfresing av dekslene bør vel ikke være noe problem egentlig 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #14 på: desember 05, 2011, 13:34:22 pm » |
|
Om du kjører fresen på tvers av ribbene så får du pigger i stedet for ribber... som en CPU kjøler... Med tynnere fres enn tykkelsen på ribbene så øker overflaten.
Hull blir et regnestykke... og jeg tror hullene må være små for å lage mer overflate enn boret fjerner.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #15 på: desember 05, 2011, 13:35:16 pm » |
|
Kalle snakker om å borre hull i kjøleribbene. Har noen testet dette med suksess eller forbedret kjøling? Ja, planfresing av dekslene bør vel ikke være noe problem egentlig  Her er mer info om hull: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,4130.0.html
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|