Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« på: januar 14, 2012, 00:06:28 am » |
|
Hvor mange MÅ man bruke? 1?2?3?
0,41mm uten shims
1915cc mye effekt og turtall.
Ikke daily driver
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1 på: januar 14, 2012, 00:13:04 am » |
|
Man skal bruke 3. Endeslakken skal være 0.10 originalt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Boerge
Seniormedlem
   
Innlegg: 339
Bosted: Vaxholm, Stockholm, Sverige
|
 |
« Svar #2 på: januar 14, 2012, 00:40:49 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Cowboys from Hell 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #3 på: januar 14, 2012, 00:50:12 am » |
|
Så dreie av f.eks 0,59mm av svinghjulet!?
Litt lettere å jobbe med 1mm
Hva er rasjonalet med å bruke 3 kontra 1 og 2 (eller 4)??
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #4 på: januar 14, 2012, 00:50:41 am » |
|
Du MÅ ha min 2, men det er best med 3.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #5 på: januar 14, 2012, 00:58:15 am » |
|
Lite spm. Hva er "normal" endeslakk UTEN shims med nye lagre? (org veiv og svinghjul) Fant ikke noe om det i boka mi, og lurer på hvor mye det kan være før man skal ane ugler i mosen.
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #6 på: januar 14, 2012, 00:59:05 am » |
|
Synes dreiing høres skummelt ut, blir jo langt fra noe fin overflate.. (eller kanskje det bare er når eg dreier). Plansliping er tingen! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #7 på: januar 14, 2012, 01:02:03 am » |
|
Kan ikke klare å forstå hvorfor 3 er bedre enn 2. Er det bare fordi det er 1 mer?
Ser hva jeg klarer med 2 jeg :-)
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #8 på: januar 14, 2012, 01:53:12 am » |
|
Skal ikke si det er riktig, men jeg har hørt "aldri færre enn 2 og aldri flere enn 3" Så lenge klaringen blir riktig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #9 på: januar 14, 2012, 01:54:34 am » |
|
Regner med jeg får til 0,10-0,13mm med 2 shims
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #10 på: januar 14, 2012, 10:40:23 am » |
|
Man skal alltid ha 3 men kan ha flere hvis det er nødvendig.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #11 på: januar 14, 2012, 13:36:26 pm » |
|
Hvorfor? Mange som sier det der, men ingen sier hvorfor!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #12 på: januar 14, 2012, 13:44:13 pm » |
|
Mange meninger om tema skjønner jeg. Her er mine erfaringer. Orginalmotor med orginal trykkplate. Funker til nød med to. Men har opplevd blånering, med andre ord varmegang på disse også. Mange som sitter med klutsjen lenge inne i lyskryss o.l.  Ellers, bruk alltid tre. Om du ikke har sortimentet av shims får man bestille. I haugen min har jeg liggende fra 0,23 til 0,47. Men vet ikke helt hva Volkswagen lagde orginalt. 4 Burde funke. Men om man bruker 0,10 klaring og 4 shims blir klaringen mellom hver shims så liten at oljefilmen fort blir for tynn. Ville nok lagt meg her på 0,14 eller 0,15. Men et annet problem blir da sidebevegelsen i veiva og tenningsforskyvning. Det er ikke noe problem og dreie anleggsflaten. Går sikkert å planslipe også. Men få den som gjør det til å klokke det opp skikkelig. Bør være rett i forhold til anlegget til veiva.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #13 på: januar 14, 2012, 13:50:12 pm » |
|
Se her  Bra svar! Er svinghjulet noe du kan ordne? Ta av 0,6mm eller noe?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #14 på: januar 14, 2012, 14:06:33 pm » |
|
Er det et orginalsvinghjul? Grunnen til at jeg spør er at noen av de orginale svinghjulene har en innsveiset ring innerst, Den ringen som O-ringen ligger bak. Og når man tar så mye som 0,6 vil noen ganger alle sveisen bli borte og man må punkte litt på nytt. Det beste hadde vært om du hadde tatt med alt opp så jeg kunne få kikket på det isåfall. Uansett. Ja. Jeg dreier svinghjulet for deg 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #15 på: januar 14, 2012, 14:12:29 pm » |
|
Org tysk svinghjul og tysk (dpr) veiv, med KS lager tar det med når jeg henter toppene jeg 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #16 på: januar 14, 2012, 15:03:44 pm » |
|
Synes dreiing høres skummelt ut, blir jo langt fra noe fin overflate.. (eller kanskje det bare er når eg dreier). Plansliping er tingen!  Med riktig utstyr greier du fin nok overflate uten problemer. Har selv dreid aksler med krav om polert overflate.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #17 på: januar 14, 2012, 15:14:12 pm » |
|
Blir så bra så 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|