Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« på: mai 21, 2011, 14:57:42 pm » |
|
Fikk en brannpumpe motor fra 67 som har vært ute av tjeneste i nesten 20 år. denne skulle kastes og siden jeg jobber som brannmann og er vw fanatiker måtte jeg jo selvfølgelig ta denne med meg hjem =) Byttet olje og bensin, dro tre runder på sveiva(er elstart på den men hadde ikke batteri) og vips...... http://www.youtube.com/user/Bingzor1337?feature=mheeSkal bruke motoren i en bil etterhvert.
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #1 på: mai 21, 2011, 16:15:53 pm » |
|
Er det noen ting som bør/ikke bør gjøres med en motor som har stått litt? med tanke på olje som må brukes eller noe annet å ta hensyn til? Noen tips for å få en god motor?
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Isak
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #2 på: mai 21, 2011, 18:52:06 pm » |
|
Forstå meg riktig, du gjør hva du vil med motoren, men er det ikke morsomt å beholde pumpa som den er med henger og alt?
Brannpumper med elektrisk start er heller ikke vanlige.
Mvh ISAK
|
|
|
Loggført
|
Type 1 1950 Type 1 1968 Type 2 1966 ambulanse
|
|
|
vw1961
Supermedlem
    
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
 |
« Svar #3 på: mai 21, 2011, 18:59:35 pm » |
|
Olje:
i flg min vwmotorguru, anbefales Pennzoil 20/50 mineralolje.
I hvertfall mineralolje av kjent fabrikat og høy viskositet både for god kjøling og smøring ved høyere temperaturer. Her i gården kjøres det ikke tur når det er under 10' ute.
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
vw
Seniormedlem
   
Innlegg: 474
Bosted: Ørskog
|
 |
« Svar #4 på: mai 21, 2011, 20:51:47 pm » |
|
Selge henger etter at motor er fjernet ?? jeg kjøpe !!! ??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #5 på: mai 22, 2011, 02:56:51 am » |
|
Ja, den blir nok ikke kjørt på kalde tider så 20 / 50 blir sikkert bra. Pennzoil har jeg god erfaring med så da blir det det. Salg av henger er desverre uaktuelt, da jeg har masse plass. Men tanken på å kanskje prosjektere en org vw brannbil med org pumpe til stevner og utstillinger hadde vært kult. Hmm ikke sett ideer i hue på meg!  poster en film senere med justerte ventiler , renset forgasser, nye plugger og riktig olje senere. Takk for svar:)
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
vw1961
Supermedlem
    
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
 |
« Svar #6 på: mai 22, 2011, 15:03:29 pm » |
|
Går ut fra denne brannpumpemotoren har forgasser med manuell choke? Åssen fikser du evt det problemet? Jeg måtte bytte fra 28 pci til 28 pict-1 for å både få automatchoke og korrekt forgasser.
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #7 på: mai 22, 2011, 17:11:36 pm » |
|
Hadde tenkt å sette på gasser med auto choke på, har en gasser fra en donor motor som kan brukes. Er vel samme dyser på begge gasserene går jeg ut i fra.
En ting jeg lurer på er fordeleren på motoren. Er dette vanlige saker? Ser jo rimelig svær og oldschool ut. Noe spes med den?
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #8 på: mai 22, 2011, 17:13:24 pm » |
|
er en coil og fordeler i ett! bytt til ett oppsett med coil og fordeler for seg 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
vw1961
Supermedlem
    
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
 |
« Svar #9 på: mai 22, 2011, 18:14:41 pm » |
|
Det er en Scintilla magnettenning du har. I flg kompetent personell fungerer den greit til normal bruk i bil. Selv har jeg konvertert til korrekt fordeler og coil.
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #10 på: mai 23, 2011, 11:18:47 am » |
|
Det er en Scintilla magnettenning du har. I flg kompetent personell fungerer den greit til normal bruk i bil. Selv har jeg konvertert til korrekt fordeler og coil.
Ja når du sier det, så var det ikke noe coil der hehe. Ble noen av bilene utstyrt med slik fordeler, eller kom det bare med pumpemotorene?
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
vw1961
Supermedlem
    
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
 |
« Svar #11 på: mai 23, 2011, 15:28:43 pm » |
|
Det er en Scintilla magnettenning du har. I flg kompetent personell fungerer den greit til normal bruk i bil. Selv har jeg konvertert til korrekt fordeler og coil.
Ja når du sier det, så var det ikke noe coil der hehe. Ble noen av bilene utstyrt med slik fordeler, eller kom det bare med pumpemotorene? Kun brukt på brannpumpemotorer siden disse kan sveives i gang og ikke er avhengig av eksternt batteri.
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #12 på: mai 26, 2011, 12:15:17 pm » |
|
ah derfor ja. logisk når man tenker etter  Noen som husker opningen det skal være på ventiljusteringen? 0.15 ved kald motor eller husker jeg feil?
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #13 på: mai 26, 2011, 12:24:36 pm » |
|
stemmer bra det ja.. hva er nummeret på pumpen?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #14 på: mai 26, 2011, 13:04:24 pm » |
|
husker ikke helt, skal sjekke når jeg får kommet meg ut etterpå 
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #15 på: januar 28, 2012, 23:08:45 pm » |
|
"tørke støv" Da var 1200'en mer eller mindre klar for maling og nye pluggledninger, alt er justert og skal være klar for mange mange mil med kosekjøring eller som biltilsynmotor 
 104.jpg (139.29 KB. 775x579 - vist 163 ganger.) donormotorer er alltid fint
 105.jpg (132.83 KB. 775x579 - vist 175 ganger.) Har etterhvert vurdert å selge hengeren som pumpa stod på, er det noen som trenger? Hvis det er så kan jeg mekke en tilsalgs tråd og fikse noen bilder om ønskelig.
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
|