jangunnar
Nybegynner

Innlegg: 19
Bosted: Arendal
|
 |
« på: oktober 17, 2008, 14:35:58 pm » |
|
Denne bilen er eid av min far som skal restaurere den. Han kjøpte denne bilen ny i 1967, da jobbet han hos VW forhandleren i Arendal. Bilen hadde han fra 1967 til 1978, da ble den solgt og den hadde to eier før han kjøpte den tilbake på begynnelsen av 90 tallet. Da hadde vi en lett restaurering på den, jeg fikk banket gjennom litt Cal look modifiseringer, fjernet lister og slikt. Det var ikke populært hos gamlingen men jeg fikk viljen min og brukte den et halvår før motoren tok kvelden og siden har den stått. Nå vil han restaurere den tilbake til orginal stand, det er mye jobb,men det kan bli artig å ta vare på denne bilen siden den har vært i familien så lenge. Heldigvis er det lett å få tak i det meste av deler, unntatt rustdeler til bunnplate.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: oktober 17, 2008, 14:45:52 pm » |
|
Flott prosjekt! Og bra den skal verta orginal igjen!!
Men det golvet såg jo ikkje så aller verst ut? vist du får sandblåst det, så kan du jo sveise inn att stål der det er hol..
Lager dei ikkje nye golv til type 3 ??
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
jangunnar
Nybegynner

Innlegg: 19
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #2 på: oktober 17, 2008, 15:12:48 pm » |
|
Golvet er verst bak ved batteriet, men vi får sende det til sandblåsing først, så får vi se hvordan det ser ut da når det kommer tilbake. Nei nye golv har ikke jeg funnet enda ihvertfall. Har ringt Unneberg og Hot Shop og de kan ikke skaffe.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #3 på: oktober 17, 2008, 15:14:35 pm » |
|
Hmm.. merkeleg att dei ikkje lager nye... men du kan jo alltids skaffe ein delebil, eller berre ei bunnplate, som er rustfri der ved batteriet, sånn att du kan få sveist over litt 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Jon T
Supermedlem
    
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #4 på: oktober 17, 2008, 15:52:53 pm » |
|
Fin bil med bra familie historie, det kan ikke bli bedre enn det. lykke til med orginal proskjektet deres!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #6 på: oktober 17, 2008, 19:21:42 pm » |
|
men er verdt det, om ikkje dei orginale kan lappast, vel å merka 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
jangunnar
Nybegynner

Innlegg: 19
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #7 på: oktober 17, 2008, 21:45:10 pm » |
|
De ser greie ut de platene fra T3Detectives, vi får sandblåse bunnplata først, det er mulig det ser litt verre ut enn det egentlig er ved første øyekast.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
jangunnar
Nybegynner

Innlegg: 19
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #9 på: oktober 26, 2008, 17:38:05 pm » |
|
Da har vi fått gjort litt idag. Bunnplata er nå klar for sandblåsing. Ser ikke så veldig galt ut, men bakre halvdeler på begge sider må byttes. Fant også noen flere bilder fra tidligere i år.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jangunnar
Nybegynner

Innlegg: 19
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #10 på: november 02, 2008, 23:35:45 pm » |
|
Da blir det en tur til Vikers bildeler i Spydeberg på Torsdag. Der har vi fått tak i bunnplatedeler blandt annet. Sandblåsing av bunnplata blir engang i neste uke. Så nå begynner ting å falle på plass.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #11 på: november 02, 2008, 23:51:06 pm » |
|
Skal bli spennande å følga med i prosessen  Hugs bilder!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
jangunnar
Nybegynner

Innlegg: 19
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #12 på: november 07, 2008, 22:16:39 pm » |
|
Å går var vi en tur i "VW himmelen" å hentet bunnplatedeler, fikk tak i bra deler på vikers bildeler. En kjempetur, artig besøk å mye å titte på. Vi fant også en bra støtfanger som vi fikk med oss hjem.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #13 på: november 07, 2008, 22:38:54 pm » |
|
Er vist litt å ta av, ja 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
jangunnar
Nybegynner

Innlegg: 19
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #14 på: november 08, 2008, 15:29:19 pm » |
|
Her var mye å finne, så det blir nok flere turer hit, men foreløpig så konsentrerer vi oss om bunnplata. Nå blir den sendt til sandblåsing sammen med de nye bitene imorgen er meningen. Da er vel det tilbake i løpet av uka tenker jeg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #15 på: november 08, 2008, 23:10:01 pm » |
|
Der fekk du jo ordna deg golv jo  Nå kan det berre gå oppover!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
jangunnar
Nybegynner

Innlegg: 19
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #16 på: november 13, 2008, 23:47:08 pm » |
|
Da kom bunnplatene tilbake, dessverre i samme stand som de var da de ikke kunne sandblåse delene pga at de hadde resirkulering av sanden og da var det for mye rust på delene. De var redd for å få for mye rusk i sanden. Men vi har antakelig ordnet ny sandblåsing et annet sted så det ordner seg i løpet av kort tid.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #17 på: november 13, 2008, 23:51:05 pm » |
|
For mykje rusk i sanden!?! Ka faen!? Dei er vel ikkje sandblåsarar for ingenting!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Vw1302s
Seniormedlem
   
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum
|
 |
« Svar #18 på: november 14, 2008, 00:02:48 am » |
|
Hørtes snodig ut ja. Får håpe det går bedre denna gangen da. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jangunnar
Nybegynner

Innlegg: 19
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #19 på: november 14, 2008, 01:29:01 am » |
|
Hehe jo det kan høres rart ut, men dette var et mekanisk verksted som blåser kun sine egne deler som må holde høy kvalitet. De delene de blåser til daglig er frie for rustflak og skit, å da de har dette gjennvinningssystemet med filtere og slik på sanden så skjønner jeg at ikke de vil risikere å få masse rust og ting i sanden. Jeg skulle jo heller ikke betale så mange ørene for jobben så det er greit det, vi prøver igjen på en annen plass vi
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #20 på: november 14, 2008, 11:09:46 am » |
|
fekk du tak i rett type plater?Er forskjellige på 1967 1971 en eller annen årsmodell er det skille det fant eg ut da jeg skulle finne bunn til min 68 tl jeg hadde.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #21 på: november 14, 2008, 11:18:20 am » |
|
Dette var et fint prosjekt  Morsomt at bilen har vært i familien siden den var ny!
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
jangunnar
Nybegynner

Innlegg: 19
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #22 på: november 14, 2008, 20:22:17 pm » |
|
fekk du tak i rett type plater?Er forskjellige på 1967 1971 en eller annen årsmodell er det skille det fant eg ut da jeg skulle finne bunn til min 68 tl jeg hadde.
Ja platene er likebortsett fra de vi fikk tak i nå hadde en forsterkning i bunnen. Den er bare punktet så den fjerner vi. Ellers så er de like ser det ut som.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SAS
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #23 på: november 14, 2008, 22:45:53 pm » |
|
fekk du tak i rett type plater?Er forskjellige på 1967 1971 en eller annen årsmodell er det skille det fant eg ut da jeg skulle finne bunn til min 68 tl jeg hadde.
Ja platene er likebortsett fra de vi fikk tak i nå hadde en forsterkning i bunnen. Den er bare punktet så den fjerner vi. Ellers så er de like ser det ut som. Dersom det er denne langsgående rektangulære forsterkningen, så var det vel en grunn til at vw innførte denne(skjønt ikke kritisk nok til å tilbakekalle gamle biler). mr KnastenradundKontenblec ettermonterte det på sin -66 Variant: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2705.0.html
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jangunnar
Nybegynner

Innlegg: 19
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #24 på: november 15, 2008, 00:52:40 am » |
|
Jo jeg ser helt klart fordelen med de forsterkningene, Hvis vi hadde fått med hele forsterkningene så hadde vi ikke fjernet de. Hvis vi skulle putte inn en kraftig motor så ville jeg å montert disse, men jeg tror at vi klarer oss uten disse. Ikke blir det hardkjøring og ikke blir det en bil som kommer til å gå mange milene hvert år. Og jeg vet at denne bilen har gått som ungdomsbil i flere generasjoner å har måtte tåle hard behandling i 30 år. Har den ikke knela til nå så tror jeg den klarer noen år til uten de Klart hvis jeg kommer over noen hele forsterkninger så skal man ikke se bort fra at de kommer på. Forresten en veldig fin prosjekttåd du linka til der, takk for det,spennende lesing og en flott variant.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SAS
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #25 på: november 15, 2008, 13:19:51 pm » |
|
Kom på senere at de kanskje ikke var hele...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jangunnar
Nybegynner

Innlegg: 19
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #26 på: desember 03, 2008, 23:53:27 pm » |
|
Da var bunnplata i hus igjen, nå er det bare å sette igang med rustsveising.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #27 på: desember 04, 2008, 15:38:30 pm » |
|
Se her ja! Masse kjekt sveisearbeid 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
jangunnar
Nybegynner

Innlegg: 19
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #28 på: desember 06, 2008, 20:45:39 pm » |
|
Mens vi venter på at sveisinga begynner så fant jeg et gammelt bilde av den gamle bobla mi. Bildet er vel tatt i 1991 tenker jeg. 1302 med 2165ccm "Gjestland" motor 170 hk, J-bug interiør og bra understell. Er ikke sikker hvor den ble av men motor og bil ble solgt hver for seg i 1994, Reg nr FS10447, noen som har sett den i nyere tid?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|