mai 05, 2025, 00:54:41 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Plandreiing av Wide-5 tromler. Noen som vet max tillat diameter?  (Lest 2491 ganger)
Eikstad
Supermedlem

Full off stupid ideas since 1978.....

Vis profil
« på: februar 17, 2012, 18:50:28 pm »

Det meste står vel i overskriften....

Jeg skal kun dreie over flaten inni trommelene (der bremsebåndene går mot) på prosjekt konebilen og lurer i denne forbindelse på om noen vet om det finnes et mål på maximal innvendig tillat diameter på slike tromler. Er snakk om 4 stk orginale tromler til en 58 model. Har også kjøpt nye "NOS" bånd til å klinke på gammle bremsesko (kun fordi det hørtes litt moro ut Glad ) og lurer også på hvordan man normalt sett kompanserer for litt ulik radie innvendig på trommel og utvendig på båndene. Noe jeg har lurt på er å måle aviket og legge inn stål shims melom bånd og sko, eller om man bare klasser delene sammen og heller filer om radien på båndene når de er klinket fast? Eller er det cowboy varianten med å la trommlene ta jobben og heller justere ut bremsene til slitasjen har gitt seg?

Noen som har formeninger?
Loggført

"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #1 på: februar 17, 2012, 19:00:29 pm »

Du skal vel ikkje dreia av so mykje at bånda ikkje lenger passar?? litt over ein mm so er du vel godt på veg.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Vis profil

« Svar #2 på: februar 17, 2012, 19:07:45 pm »

når jeg dreier tromler så tar jeg de såvidt det er, bare de blir runde og uten rust ,,1mm er mye vil nå jeg si...
Loggført
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #3 på: februar 17, 2012, 19:14:50 pm »

i bentleyen står da at oversize sko må brukast etter diameteren

maskineringstabell

Size - dia. framme - dia bak
org.   230.1 + o.2mm  230.0 + 0.2mm
 A     231.1 + 0.2mm   231.0 + 0.2mm
 B     4mm                   4mm
 C     231.5mm             231.5mm

vert ikkje heilt klok på tabellen, men kan da tenkast att 4mm er maks??

edit: da stod meir på neste sida... A er da som skal dreiast av, B er minimum tjukkelse på trommelveggen. C er slitegrensa(?)
« Siste redigering: februar 17, 2012, 19:17:56 pm av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem

Rolf T. Kastenwagen

Vis profil
« Svar #4 på: februar 17, 2012, 19:39:50 pm »

Hei bror
Du vet vel at jeg har utstyr for å nagle fast bremsebånd?
Kan også sjekke om en av skolene har utstyr for å slipe bremsebånd for å tilpasse til bremsetromme.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Eikstad
Supermedlem

Vis profil
« Svar #5 på: februar 17, 2012, 20:46:42 pm »

Du skal vel ikkje dreia av so mykje at bånda ikkje lenger passar?? litt over ein mm so er du vel godt på veg.

Skal kun gjøre så trommlene blir plane i annlegsflaten, men tenkte det ville være lurt å sjekke at de faktisk ikke var utslitt først. Hater bortkastet arbeide. Nye bånd i en gammel trommel vil aldri passe helt (slik jeg ønsker at de skal). Skulle vært moro å vite om noen selger overdimensjons sko...
Loggført

"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Eikstad
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: februar 17, 2012, 20:49:56 pm »

Hei bror
Du vet vel at jeg har utstyr for å nagle fast bremsebånd?
Kan også sjekke om en av skolene har utstyr for å slipe bremsebånd for å tilpasse til bremsetromme.

Her ja. Svar fra en "old-school" mann som har hørt om tilpasning av bremsesko før;-) Moro. Fatter har faktisk også et slikt verktøy til å klinke slike med. En annen "old-schooler" nevnte noe på at det kunne være en ide å smøre Aralditt lim på flatene før klinking (for mindre hyling og generelt god feste av bånd mot sko. Er det ukjent for deg?
Loggført

Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #7 på: februar 17, 2012, 20:51:39 pm »

skal du gjera detta 100% som tyske ingeniørar vil ha da , so ser eg for meg å dreia fyrst, finna ut diameter etc. kappa av halvmånen på bremseskoa dine og bretta til nokon nye som passar med diameteren på trommelen, slipa forsiktig i den delen inn mot trommelen og sveisa saman..so få klistra, eller klinka på nokon nye band

dei fleste landbruksverkstader har verktøy og maskiner for både sliping, klinking og herding av limen
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Eikstad
Supermedlem

Vis profil
« Svar #8 på: februar 17, 2012, 20:58:56 pm »

Tror vi snakker om ca 0,3mm avik fra ferdig sko til trommel. Da shimser jeg heller ut på undersiden før klinking:)
Loggført

SveinT
Supermedlem

Agder VW Klubb

Vis profil
« Svar #9 på: februar 17, 2012, 21:06:18 pm »

Har også hørt fra gamle VW mekanikere at de klinket litt på "halvmånen for å øke diameteren.
Noen velrettede slag med kulehammer, noe ala røde punkter på bilde og diameteren vil øke litt.

* 1.jpg (38.77 KB. 300x300 - vist 153 ganger.)

Slitegrensene er som nevnt før:

* 2.JPG (114.23 KB. 868x921 - vist 150 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Eikstad
Supermedlem

Vis profil
« Svar #10 på: februar 17, 2012, 23:04:27 pm »

Har også hørt fra gamle VW mekanikere at de klinket litt på "halvmånen for å øke diameteren.
Noen velrettede slag med kulehammer, noe ala røde punkter på bilde og diameteren vil øke litt.
[ Vedlegg ]

Slitegrensene er som nevnt før:
[ Vedlegg ]

Takk takk Glad Her kom det nyttig info.
Loggført

Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem

Rolf T. Kastenwagen

Vis profil
« Svar #11 på: februar 18, 2012, 00:51:23 am »

Ikke bruk lim. Enten vulker man fast med kreftfremkallende lim eller nagler.
Jeg brukte ikke lim i gamledager.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Ivar
Supermedlem

Samler seg opp......

Vis profil
« Svar #12 på: februar 18, 2012, 12:10:05 pm »

Det finnes fres, som du setter på navet, før trommelen. Då får du eksakt radie!
Dette finnes i alle fall til litt større en VW.......
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...

Vis profil
« Svar #13 på: februar 18, 2012, 13:31:17 pm »

Ved spesielle behov, overtok Autorad på Gulli (Tønsberg) gamle Clutsj og brems på Sem, som gjorde det meste i tilpassing av brems og clutsj. De har også forskjellige hardheter på beleggene, hvis det er ett ønske.
Firmaet heter nå Gulli Bilsenter AS, Odd Øiseth er rette mannen.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!