Igor
Juniormedlem
 
Innlegg: 86
Bosted: Aremark
|
 |
« på: mars 29, 2012, 12:10:38 pm » |
|
Hei Noen som har erfaring med sveising uten gass(Fluss tråd)  Setter pris på alle svar,pluus å minus sider
|
|
|
Loggført
|
1960 T1 1969 T1
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
 |
« Svar #1 på: mars 29, 2012, 14:36:56 pm » |
|
Hei. Jeg har sveiset masse med Tools sin flusstråd og funker fint som bare fy, men greit at det du sveiser på er helt reint/fritt for rust. Jeg har bare positive opplevelser med det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #2 på: mars 29, 2012, 20:00:24 pm » |
|
Også et poeng at du ikke står i et lite tett rom, den røyken er ikke bra for deg. Ellers er det bra greier , som kanskje gir noe mer innbrenning en det du hadde trengt på tynne plater. Bare å dra igang, med Thoresens ord i bakhodet
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
janpotet
Supermedlem
    
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud
"harry" er ett kompliment!!
|
 |
« Svar #3 på: mars 29, 2012, 20:48:43 pm » |
|
brukt masse selv. funker som bara den. eneste er som nevnt litt artige gasser som gir litt rennaræv og kanskje tidvis litt mer brenning enn man ønsker, men det er bare å prøve seg frem. venner seg til det å. 
|
|
|
Loggført
|
tlf 90 11 98 33.
|
|
|
Igor
Juniormedlem
 
Innlegg: 86
Bosted: Aremark
|
 |
« Svar #4 på: mars 30, 2012, 01:14:25 am » |
|
 Takk for svar. Da får jeg prøve meg med garasje døra oppe,he he Bilen(62 T 1)så veldig lurvete ut men,både kanaler,bunn,jekkfester,slipper jeg å sveise 
|
|
|
Loggført
|
1960 T1 1969 T1
|
|
|
Igor
Juniormedlem
 
Innlegg: 86
Bosted: Aremark
|
 |
« Svar #5 på: april 01, 2012, 14:24:09 pm » |
|
Lønner det seg å kjøpe et apparat som kun sveiser fluss tråd,eller er det
best med et som har Gass også??
|
|
|
Loggført
|
1960 T1 1969 T1
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #6 på: april 01, 2012, 16:16:03 pm » |
|
ikke for å kapre tråden din, men lurer på hvordan apparat det lønner seg å ha? Med eller uten fluss? og i såfall hvilken prisklasse?
Funker feks. Biltema sine apparater på sveis i vanlig plåt osv? noen sier di ikke er noe tess, men hva gjør at de ikke er noe tess?
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #7 på: april 01, 2012, 18:14:22 pm » |
|
jeg har ikke noe greie på fluss tråd, har kun prøvd et litet aparat fra biltema, med flusstråd enkelt forklart : totalt ubrukelig på tynnplate noe av problemet var nåkk att strøm innstillinga var 1 og 2 ferdig  1= kalde perler oppå plata 2= store hull synes også det ble utrolig mye sveise sprut og røyk, mye ekstra arbeid med å slipe bort fast brent sveise sprut min erfaring er att når du kjøper sveise apparat for å sveise tynnplate bør det vere minst 6 innstillinger på strøm og trinnløs trådmating
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #8 på: april 01, 2012, 18:36:04 pm » |
|
jeg har ikke noe greie på fluss tråd, har kun prøvd et litet aparat fra biltema, med flusstråd enkelt forklart : totalt ubrukelig på tynnplate noe av problemet var nåkk att strøm innstillinga var 1 og 2 ferdig  1= kalde perler oppå plata 2= store hull synes også det ble utrolig mye sveise sprut og røyk, mye ekstra arbeid med å slipe bort fast brent sveise sprut min erfaring er att når du kjøper sveise apparat for å sveise tynnplate bør det vere minst 6 innstillinger på strøm og trinnløs trådmating ah ser den....så det koker rett og slett ned til at man ikke får justert biltema apparatene skikkelig til jobben man skal gjøre? Har sveiset endel, men da bare på jobben hvor vi har et veldig bra ESAB apparat. Og da jeg er selvlært har jeg endel hull og mangler i opplæringa 
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #9 på: april 01, 2012, 19:18:04 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #10 på: april 01, 2012, 19:34:24 pm » |
|
Har du prøvd det til både tynnplate og litt tykkere gods? Prøvd å sveise alu med det?
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
RIN94
Medlem
  
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø
|
 |
« Svar #11 på: april 02, 2012, 18:47:47 pm » |
|
Jeg ville sett på brukte vell kjente merker som (Kempi, Migatronic, Fronius) du får et brukt apparat i dag til en litt høyere pris en du får til et nytt biltema. Og da får du en langt større rekkevidde på apparatet ditt.
Jeg er selv sveiser og jeg vil påstå at du klarer ikke legge fra deg noe brukbar aluminium sveis med det biltema apparatet der.
|
|
|
Loggført
|
1300 - 68mod
|
|
|
Igor
Juniormedlem
 
Innlegg: 86
Bosted: Aremark
|
 |
« Svar #12 på: april 02, 2012, 20:00:51 pm » |
|
Skal ikke sveise Aluminium.
Hva er viktig å se etter på et bra brukt apparat. Hva med Rilon mig 175?
|
|
|
Loggført
|
1960 T1 1969 T1
|
|
|
RIN94
Medlem
  
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø
|
 |
« Svar #13 på: april 02, 2012, 20:32:46 pm » |
|
Jeg går ut fra dette apparatet kun skal være til bil/karroseri sveising. Da behøver du ca 160amp går også med mindre men ikke kom mye under. Du behøver ikke tenke på vannkjøling da dette er mere for industri sveising ( og mye dyrere apparater) jeg ville hatt et med trinløs mating og stømm instilling. (Da klarer du og tune innstillingene helt etter hvordan du vil ha det) Er det ikke trinnløst kan du få dem nevnte problemene med at du enter får for liten varme innputt eller for mye så du går rett igjennom. Det går selvfølgelig også ann med trinn innstillinger men da ville jeg gått for et apparat som hadde litt flere trinn. Forspyling av gass og etterspyling av gass er jo også en fin finesse.
Til karros sveising ville jeg brukt 0,8 mm kompakt tråd og en misson 18 blandgass.
Hva du bør se etter på et brukt apparat: Er det tatt service på det? Fungerer dem viktigste funksjonene? Er det mye slitt? Det må du bare ta visuell kontroll på ved og tjekke mate verk (kjenne etter for slark) og se etter på slitasje av slangepakke :-) Hør også om det er mulig og få prøve kjøre apparatet da hører du også om det er ulyder i det også ser du om det ikke er som det skal ;-)
|
|
|
Loggført
|
1300 - 68mod
|
|
|
|