mai 05, 2025, 22:25:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: RUST: Skille spindel og fjærbein 1302 - noen som har noe råd?  (Lest 1266 ganger)
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« på: april 15, 2012, 17:08:00 pm »

Noen som kan beskrive hvordan dette lettest kan gjøres? Er fastrusta noe inmari, og jeg har ikke tilgang på gassveis, så jeg kan ikke varme skikkelig. Noen som har noe råd? Finnes det noe verktøy man kan bruke? Jeg har selvsagt dynga på med rustløser, og jeg har banka med hammer.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #1 på: april 15, 2012, 18:22:08 pm »

Prøv med en meisel inn mellom fjærbeinet og spindelen så du får åpna litt,så tar du på mere rustløser å prøver å banke spindelen tilbake inn på fjærbeinet,så gjentar du med en meisel inn mellom fjærbein og spindel.Løsner nok skal du se.Det er ikke lurt å banke på midten på den delen av fjærbeinet som stikker ned i spindelen fordi du stuker den på enden og det sitter bare mere fast.Smør godt med kobberpasta på delene når du setter sammen.
P
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: april 15, 2012, 19:20:40 pm »

har prøvd med meisel ja. ingen bevegelse, men får prøve mer. skal prøve å legge på skikkelig med sveis i enden av fjærbeinet, så hele dritten blir varm.
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: april 15, 2012, 22:03:46 pm »

Har prøvd mer. Varmet og banka med med meisel og hammer. Rikker seg ikke. Noen som har et sett OK spindler til salgs? 1302 med tre bolter nederst på fjærbeinet. Skivebremser.
Loggført
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #4 på: april 15, 2012, 23:21:21 pm »

skjær med vinkelsliper med tynn kappskive på det tynneste punktet på spindelen. når du er nesten i gjennom tar du meiselen og slår i sprekken. da pleier den og løsne, ettepå sveiser du igjen spindelen og filer og pusser flatene, så fjærbeinet går akkurat inni spindelen. husk å ha fett i mellom.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: april 15, 2012, 23:26:00 pm »

Det hørtes ut som en plan. Litt guffent å kutte og sveise i en av bilens viktigste deler da men....
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: april 15, 2012, 23:46:51 pm »

har gjort dette på to spindlar i fjord. aldrig har eg sveitta meir ved demontering av to deler Osteaktig

ein sjølvfølge er å skru spindelen opp i ei skrustikka. måtte av med skjeva og diverse for å få tak. so MÅ du ha autogen gass. utan varme er da håplaust.. etter å ha varma ein god del, og brukt ein god del rustløysar so må du på med meisel. begynn med ein tynn slissemeisel, rett inn på kvart hjørna. ta litt på kvar av dei og pøs på med rostløysar med ein gong da er bevegelse. so må du jobba rundt sånn heilt til glipa er stor nok til att meiselen går inni fjørbeinet. då må du på med større meisel og til slutt må du bruka ein sånn spiss meisel som er spiss den andre vegen(vist du skjønner)  dei er jo breidare og då får du banka den langt nok til å løfta ut fjørbeinet. verktøy ellers er stor sleggehammar. etterpå trenger du igrunn berre å banka ned igjen dei 3 hjørnene på fjørbeinet for dei vert litt misshandla..
eindel jobb og slit, men ikkje umulig. trulig bedre enn å kappa og sveisa spindelen. ivertfall vist du spør ein ingeniør Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!