Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« på: mai 04, 2008, 18:54:26 pm » |
|
Hvordan bør jeg gå frem når jeg skal frese ut? Det beste er vel å ha et løst svinghjul og prøvemontere for å se hvor det tar hen, men det har jeg ikke (med mindre noen vil låne meg et  ). Høres det idiotisk ut å lage en pendel med hyssing i samme diameter som det nye svinghjulet for å se hvor det kommer til å ta? Også skal jeg bytte foringa til startmotoren som sitter i girkassa. Hvordan får jeg ut den gamle? har prøvd å dunke litt på den fra begge sider, men virker ikke helt som den vil ut. Hadde vært fint å få bussen på veien til sommern!
|
|
« Siste redigering: mai 06, 2008, 15:10:42 pm av Gaston »
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #1 på: mai 04, 2008, 21:22:25 pm » |
|
Hvis du kikker rundt kanten der svinghjul skal inn, ser du en liten kant og en forhøyning til oppå den. Der freser du. Bare sett på et fres på en batteridrill og fres i vei. Ta litt hele veien rundt. også på de små rundt mutterene til girboxfestet.
Men...husk at dette er magnesium og kan ta fyr! Så fres med relativt lavt turtall, men nok til at du får bort fra kassen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #2 på: mai 05, 2008, 00:04:30 am » |
|
Ok takk. Tror jeg skjønner, skal se på det i morgen.
Noen som kan trikset med foringen?
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #3 på: mai 05, 2008, 12:50:18 pm » |
|
Ok takk. Tror jeg skjønner, skal se på det i morgen.
Noen som kan trikset med foringen?
Dette bestiller du fra Unneberg, tar 2 dager pr post. Si du skal ha bøssing for ombygging fra 6-12V.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #4 på: mai 05, 2008, 12:51:59 pm » |
|
Dette har jeg gjort alt! Har foringa, men sliter med å få den gamle ut av kassa. .
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #5 på: mai 05, 2008, 13:50:38 pm » |
|
Dette har jeg gjort alt! Har foringa, men sliter med å få den gamle ut av kassa. .
Skrutrekker, inn i foring fra motorside og bank den ut. Kan nok hende den sitter litt godt etter mange år  Prøv evt å smøre på noe først
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #6 på: mai 05, 2008, 16:04:51 pm » |
|
Ok takk. Da er det med andre ord bare å fortsette med samme teknikk!
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #7 på: mai 05, 2008, 17:02:55 pm » |
|
Bruk en stor drivdorr så får du mer anleggsflate å slå på og riper ikke opp kassa til du skal ha i ny foring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #8 på: mai 05, 2008, 17:52:43 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #9 på: mai 06, 2008, 15:13:45 pm » |
|
Har nå skiftet ut startmotoren og foringen. Tenkte å gå løs på fresinga, men blir veldig usikker. Det må være veldig mye lettere om man har et løst svinghjul. Derfor: Noen i osloområdet som har dette og kunne tenke seg å låne meg en dag?
|
|
« Siste redigering: mai 06, 2008, 15:25:35 pm av Gaston »
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #10 på: mai 06, 2008, 20:33:02 pm » |
|
Har nå skiftet ut startmotoren og foringen. Tenkte å gå løs på fresinga, men blir veldig usikker. Det må være veldig mye lettere om man har et løst svinghjul. Derfor: Noen i osloområdet som har dette og kunne tenke seg å låne meg en dag?
jeg har et du kan få kjøpt..
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #11 på: mai 06, 2008, 23:31:46 pm » |
|
Da måtte det blitt billig, med tanke på at jeg bare trenger det for en dag?
hva koster et svinghjul?
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #12 på: mai 07, 2008, 00:06:38 am » |
|
du må ha på trykkplata og vel??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #13 på: mai 07, 2008, 00:19:57 am » |
|
Mulig? Ikke sikker jeg. .
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #14 på: mai 07, 2008, 00:23:57 am » |
|
monter svinghjul og trykkplate sett på girkasse løst med starter(riktig type) Dra motor rundt på starter samtidig som du skrur sammen girkasse/motor til trykkplate/svinghjul begynner å ta borti girkassa. Da får du nøyaktig merker. så sliper du der og gjentar prosedyre til den går fritt.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #15 på: mai 07, 2008, 00:31:28 am » |
|
monter svinghjul og trykkplate sett på girkasse løst med starter(riktig type) Dra motor rundt på starter samtidig som du skrur sammen girkasse/motor til trykkplate/svinghjul begynner å ta borti girkassa. Da får du nøyaktig merker. så sliper du der og gjentar prosedyre til den går fritt.
Ok, hjul med trykkplate sitter jo på motoren allerede. Jeg prøvde faktisk å få inn motoren for å se hvor det ble merker, men skulle ikke være så forbanna lett å sikte motor rett inn på kassa. Med litt mer tid tilgjengelig i morgen skal jeg prøve igjen. Høres jo ut som en grei teknikk. Men er det ikke viktig at svinghjul er helt inne før jeg kan våge å dra på starteren?
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #16 på: mai 07, 2008, 00:37:19 am » |
|
du får vel ikke skrudd det helt sammen før du sliper. Jeg har bare gjort dette medd 228mm svinghjul i 12 volt kasse.. men prosedyren er vel den samme
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #17 på: mai 07, 2008, 00:47:36 am » |
|
Prøver videre i morgen jeg, så kommer jeg tilbake hit hvis jeg sliter. takk for tips
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
|