Jee
|
 |
« på: april 14, 2012, 13:12:44 pm » |
|
Jeg vet det er lisenskurs på gardermoen 4 og 5 Mai. Men finner ikke noe info rundt dette. Har du funnet noe? Påmeldingsskjema f.eks. (Jeg har ikke brukt tal-a-tuten, kunn nett)
Oppfordrer flere til å bli med. Lisensen er gyldig i 3 år.. Og det er kun kurs en gang i året i Norge.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #1 på: april 14, 2012, 13:57:48 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #2 på: april 14, 2012, 14:38:35 pm » |
|
Hvordan er det i forhold til den praktiske delen, må man ha egen bil? Kan den praktiske delen gjøres senere? Vil jo gjerne få tatt kurset siden det er kun en gang i året, men bilen er jo ikke klar til det.. :-/
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #3 på: april 14, 2012, 15:21:07 pm » |
|
Takk Trond.. Var innom NBF sine sider og letet. Men ga fort opp  De fleste kjører opp i normal bruksbil Berger. Ikke noe problem det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #4 på: april 14, 2012, 15:37:06 pm » |
|
Jeg skal ta den praktiske delen i en hissig Volkswagen Touran :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #5 på: april 14, 2012, 15:44:17 pm » |
|
Typisk.. en mailadresse for påmelding. Og den er ikke i bruk  . Den sporten her er bare helt rå
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #6 på: april 14, 2012, 16:02:19 pm » |
|
Takk Trond.. Var innom NBF sine sider og letet. Men ga fort opp  De fleste kjører opp i normal bruksbil Berger. Ikke noe problem det. Ahh, så bra. Da skal jeg melde meg på 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Ruggen
|
 |
« Svar #7 på: april 14, 2012, 16:05:41 pm » |
|
Typisk.. en mailadresse for påmelding. Og den er ikke i bruk  . Den sporten her er bare helt rå Hehe .... går så fort i denne sporten at mail er frakjørt forlengst 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #8 på: april 15, 2012, 08:57:34 am » |
|
Typisk.. en mailadresse for påmelding. Og den er ikke i bruk  . Den sporten her er bare helt rå Tror rett adresse til Annelie skal være danevka@yahoo.no 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #9 på: april 15, 2012, 21:27:08 pm » |
|
Typisk.. en mailadresse for påmelding. Og den er ikke i bruk  . Den sporten her er bare helt rå Tror rett adresse til Annelie skal være danevka@yahoo.no  Etter litt mailing med Annelie så har jeg fått info om at registrering skal gjøres her: http://www.ndrg.no/entry/Under "Klasse" velger man "BIL - Lisens" Satte "0" i startnummer og lisensnummer, da gikk den igjennom 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #10 på: april 16, 2012, 09:50:22 am » |
|
1 på lisens og startnummer var infoen jeg fikk. Men det funker sikkert med 0 også  Blir godt å få et drag i Mai også...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #11 på: mai 12, 2012, 23:20:21 pm » |
|
Lisensen kom i posten i dag!  Et stepp nærmere...
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #12 på: mai 13, 2012, 02:34:17 am » |
|
Da spør jeg:
Hvor lenge er lisensen gyldig?
Svar: 1 kalenderår
Hva koster den?
Svar: 1350 + 1000 i lisenskurs = 2350 NOK
Hvor mye koster en engangslisens?
200 - 250 kr for en racehelg
Hvor mange helger kan man kjøre på engangslisens før det lønner seg å ta lisens?
10, eller nærmere bestemt over 2 år med race med dagens race skjema.
Så da spør jeg, hvorfor kjøpe en lisens? Man kan, iflg reglene, kjøre med lisensiert race bil med engangslisens.
Konklusjon: Det er lite økonomisk å kjøpe lisens med mindre man ønsker å kjøre NM runder og kjører mer en 10 race pr år.
Bare mine 2 ører...
BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #13 på: mai 13, 2012, 09:05:50 am » |
|
Jeg er helt enig BB, det er for dyrt.
Det skulle vært mye billigere og så heller betalt litt for hvert race i tillegg.
Og dette mener jeg fordi ett skikkelig kurs skulle alle som kjører på stripa ha hatt, for det er ganske mye du ikke får vite på ett hurtigkurs på morra'n før racinga begynner.
Hadde alle tatt kurs hadde dagen gått mye kjappere for da hadde det ikke blitt så mye venting på folk som ikke husker helt åssen ting fungerer.
Men nå skal det sies at lisensen koster 1350 for hvert år, noe som tilsvarer si 5-6 race, mens kurset er en gang og så må du kjøre så så mange løp innenfor en gitt periode for å holde kompetansen vedlike slik at du slipper ett nytt kurs.
Jeg ser for meg at så lenge engangslisensen holder seg slik i pris at jeg må evt kjøre 5-6 løp i året for at det skal lønne seg med skikkelig lisens så blir det engangslisenser, for en vet aldri hva som skjer med bilen og jeg kan ikke tenke meg at jeg noen gang kommer til å kjøre serlig mye mer enn 5-6 ganger i året. Dessverre...
Men sånn er det i bilsportnorge, dyrt.
Nå må jeg forsvare uansett, for hobby er dyrt uansett og alt er prioriteringer. Og det koster det det koster.
Uansett så anbefaler jeg alle å ta ett kurs, evt drit i å søke om lisens etterpå. Men kurset er ålreit å ha med seg.
Det er forresten en ting til, du må være medlem i en klubb for å søke lisens også, det koster også penger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #14 på: mai 13, 2012, 09:13:28 am » |
|
Så da spør jeg, hvorfor kjøpe en lisens? Man kan, iflg reglene, kjøre med lisensiert race bil med engangslisens.
Hvor har du dette fra? I følge Dragrace boka er det kun street legal førere som kan løse engangslisens. I Bilsport boka er kun street legal av dragrace klassene listet opp under reglementet for engangslisens. Og btw, engangslisens koster i henhold til Bilsportboka 300,- pr stk i år
|
|
« Siste redigering: mai 13, 2012, 09:18:58 am av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
California Blue
Supermedlem
    
Innlegg: 1013
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #15 på: mai 13, 2012, 09:38:55 am » |
|
Jeg bare spør.
Hvilke mulighet har man til å kjøre 402m på feks. g-moen uten lisens men bare møte opp med en gatebil og kjøre på engangslisens?
|
|
|
Loggført
|
 12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #16 på: mai 13, 2012, 09:59:17 am » |
|
Slik som reglene er nå, kun 11. august på "Prøv din gatebil" og SCC
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #17 på: mai 13, 2012, 10:14:56 am » |
|
Skal man kjøre dragrace. Må man ha lisens. Dyrt eller ikke. Bilen må også være lisensiert.
Skal man leke street legal. Funker engangslisens.
Det koster ennå mer enn nevnt over. Man må også være medlem i NAF, KNA eller LMK. Betale lisens på bilen må også gjøres. Og reklamelisens om man skal ha sponsorer.
For meg så er det muligheten til å kjøre skiltløst som teller mest. Godt å slippe å være avhenging av EU-kontroller og trusselen for at BT tar skiltene dine og ødlegger hele sesongen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #18 på: mai 13, 2012, 10:25:07 am » |
|
Skal man ha lisensiert bil så er en vel også så seriøs at man har tenkt å kjøre noen race i året, og da blir de nevnte 1350kr småpenger.
Er det noen som vet hva det koster i sverige? bare for å finne noe å klage på altså!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #19 på: mai 13, 2012, 11:08:54 am » |
|
Og husk, man betaler for kurset kun en gang så regnestykket er bare riktig første året. Trekk fra kursavgiften etter det. Så lenger du deltar på et løp i løpet av tre år så trenger du ikke ta kurset på nytt.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #20 på: mai 13, 2012, 11:22:02 am » |
|
Jeg måtte gå i boka for sjekke og jammen har dem ikke utelukket engangslisenser for alle klasser bortsett fra street legal 201m. Regelen har vært at man kjøre med engangslisens helt til man kjører fortere en 10.00 på 402m. Slik er også praksisen i Sverige hvor man kan kjøre ET og 4to6 med engangslisens. Forøvrig koster engangslisensen 200 sek for en helg.
Ja, man betaler bare teorikurset 1 gang og da står man igjen med 1350 NOK i året + årlig kontroll av bilen kr 600 og den nye reklameavgiften på 100,- Litt over 2000,- pr år. Man får 6 engangslisenser for denne prisen som igjen er godt over en sesong med racing.
Jeg er FOR lisens og I MOT den begrensete bruken av engangslisenser. Det MÅ være mulig og ta sin hobbybil til et race, kjøpe engangslisens, få bilen godkjent i teknisk og deretter kjøre 402 meter på stripa. Slik er det i våre naboland og slik burde det være her.
ENGANGSLISENS = PRØVE PÅ LISENS.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|