simen-s
Nybegynner

Innlegg: 29
Bosted: Våle
|
 |
« på: mai 16, 2012, 22:32:06 pm » |
|
Hei! I går skulle motoren ut på min 58 mod boble for clutchbytte. Jeg møtte på problemer da motoren var løs og skulle senkes. Vakumklokka og begge reimhjula gikk i karosserikanten bak motoren. Girakslingen stod ca. 3 cm inn i trykkplata til clutchen selv etter at reimhjul, fordeler, varmepotter og eksosanlegg var demontert. Det endte med at jeg måtte demontere clutchen mens motoren fortsatt stod halvveis på (ca. 4-5 cm glippe til girkassa). Spørsmålet er: Hvordan får jeg det på igjen?? Clutchen må jo sentreres og det kan jo bli vrient å få til hvis det må monteres på samme måte som jeg demonterte det. Og hvorfor er det sånn? Er det flere som har vært borti lignende problem?  58 mod boble 6V 1500 motor 200mm clutch 6V svinghjul og starter splittkasse
|
|
|
Loggført
|
T1, 1958 T1, 1963
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1 på: mai 16, 2012, 22:38:28 pm » |
|
200mm clutch og 6volts svinghjul?
jeg må alltid vinkle motoren litt for å få den lettere inn
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
simen-s
Nybegynner

Innlegg: 29
Bosted: Våle
|
 |
« Svar #2 på: mai 16, 2012, 23:35:30 pm » |
|
Jepp! 200 mm clutch. Skulle det vært 180? 109 tagger på svinghjulet, er ikke det et 6V svinghjul? Må det ikke være det siden det er 6V system i bilen? Eller kan det være at det sitter en 12V starter og svinghjul på? Vil det kunne fungere da? Og er det plass til et 12V svinghjul i en splittkasse?  Motoren ble vinkla alle veier. Det var ikke mulig å få den ut.
|
|
|
Loggført
|
T1, 1958 T1, 1963
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #3 på: mai 17, 2012, 08:50:56 am » |
|
Vel, siden motoren satt i bilen i utgangspunktet, og det fungerte, er det åpenbart plass til svinghjulet i kassa.
200 mm clutch tilsier 12 volt, med starter som er tilpasset 12 volt svinghjul. Har noen frest ut plass i girkassa, så er det plass til 12 volt svinghjul.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
simen-s
Nybegynner

Innlegg: 29
Bosted: Våle
|
 |
« Svar #4 på: mai 17, 2012, 10:46:02 am » |
|
Det er ikke frest ut noe som helst i girkassa.
Er det ikke mulig å få plassert en 200mm clutch i et 6V svinghjul?
|
|
|
Loggført
|
T1, 1958 T1, 1963
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #5 på: mai 17, 2012, 11:06:32 am » |
|
Joda, bare uvanlig
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #6 på: mai 17, 2012, 15:45:06 pm » |
|
De gamle boblene er trangere, jeg har en 1600 i min 56'mod. Jeg demonterte dynamo, fordeler og bensinpumpe, fremdeles trangt og jævlig, men det går så malingen spruter Motoren må opp i fremkant og man må prøve å entre de nedre pinneboltene før du vipper den opp i bakkant.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #7 på: mai 17, 2012, 15:47:06 pm » |
|
30hk (som var der originalt) er en fysisk mindre motor enn 34 hk og større. Det er en grunn til at det er trangt.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Ruggen
|
 |
« Svar #8 på: mai 17, 2012, 16:16:36 pm » |
|
Avtagbar bakplate er tingen her 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #9 på: mai 17, 2012, 21:01:34 pm » |
|
Likevel skal det kunne gå, men eg har og brukt å skruve av gearkassebjelken under kløtsjhuset, gearkassa går då ned nokre mm og motoren må ned i bakkant samt vridast litt mot høgre... då smett den ned. (Motoren treng ikkje heilt bakom gearkasseakslingen for så å sleppast ned), for når motoren er komen så langt ut at den "tar i bak, litt på skrå, så skal det berre mm til før den samtidigt kan lirkast nedover bak og plutselig er den laus. -Samme prosedyre inn att. Noken bobler har vore kludra med karosseriet m.h.t. bakspissane og derfor kan det også vere at det er blit fot trangt for motoren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
3-0èr
Nybegynner

Innlegg: 12
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: mai 17, 2012, 21:52:05 pm » |
|
Hei, Min erfaring er at bilen bør stå på hjulene (vekta av karossen) gjør da at gearboksen blir lavere.Bruker en felg under hvert bakhjul.Det er i hvertfall verdt forsøketLykke til
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #11 på: mai 18, 2012, 11:13:55 am » |
|
Hei, Min erfaring er at bilen bør stå på hjulene (vekta av karossen) gjør da at gearboksen blir lavere.Bruker en felg under hvert bakhjul.Det er i hvertfall verdt forsøketLykke til
Ja bra at bobla sår på hjula, men gearkassa går ikkje ned noe, før bjelken under (to store bolter på hver side) er skrudd ut. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #12 på: mai 18, 2012, 12:07:47 pm » |
|
Mener JEE tipsa meg en gang i en tråd at dersom en løsner fremre girkasse feste og vipper kassa så blir det enkelt å få i motor, men min bil har også nyere kasse som er litt lengre enn 1200 kassen som originalt satt i bilen. Jeg skal prøve dette når motor skal inn nå i høst.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
|