juni 16, 2024, 07:25:15 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Låstrøbbel, mulighet for å "tighte" opp låsen?  (Lest 873 ganger)
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 530
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« på: mai 21, 2012, 21:36:13 pm »

Hehe, føler jeg spør om noe hver dag her nå:P Prøver å finne og lese meg til ting sjøl, men det er ikke alltid like lett å finne info gitt:P

Dørlåsen min er litt slapp for tiden. Går greit å låse, men når jeg skal låse opp er det akkurat som om nøkkelen ikke tar tak, så jeg må vri flere ganger til låsen sakte sklir litt opp hver gang... Er dette noe man kan justere eller stramme noe på, eller er ny lås uansett tingen?
« Siste redigering: mai 21, 2012, 21:41:35 pm av Razer » Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #1 på: mai 21, 2012, 21:43:42 pm »

Jeg ville ha demontert håndtaket og tatt en titt om alt glir som det skal. Evt ta ut låsesylinderen og smøre den godt opp.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 530
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #2 på: mai 21, 2012, 21:53:07 pm »

Smart.

For hvordan funker egentlig låsen? Dytter den på noe, eller slipper den løs noe som skal gå opp av seg selv? Dytter den noe, er den jo definitivt slitt, men løser den bare ut noe, er det jo helt klart at den bare går tregt. Nøkkelen var ny for et år siden.
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #3 på: mai 22, 2012, 07:42:04 am »

Inne i selve låsesylinderen, er det hylsa som du trer nøkkelen inn i. Denne har diverse "tapper" som former seg etter nøkkelen og reiser seg i det mønsteret nøkkelen har. Disse er montert slik at når rett nøkkel brukes så åpnes bare de "tappene" som gjør at hylsa frigjøres inne i sylinderen (håndtaket) og kan da vries rundt. I enden av låsesylinderen er en lags arm som vrir seg når du vrir nøkkelen og hever evt senker "gaffelen" som er motstykket i døra og sitter i forbindelse med låsekassa.

Håper jeg forklarte forståelig nå Glad
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 530
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #4 på: mai 22, 2012, 08:10:46 am »

Inne i selve låsesylinderen, er det hylsa som du trer nøkkelen inn i. Denne har diverse "tapper" som former seg etter nøkkelen og reiser seg i det mønsteret nøkkelen har. Disse er montert slik at når rett nøkkel brukes så åpnes bare de "tappene" som gjør at hylsa frigjøres inne i sylinderen (håndtaket) og kan da vries rundt. I enden av låsesylinderen er en lags arm som vrir seg når du vrir nøkkelen og hever evt senker "gaffelen" som er motstykket i døra og sitter i forbindelse med låsekassa.

Håper jeg forklarte forståelig nå Glad

Ganske bra det der!:-)

Men dvs at låsen må fysisk "ta tak" når låser opp? For slik det er nå går låsen lett og fint, den bare løfter ikke pinnen og låser opp... Noe som holdt på å bli veldig kjipt i dag morges.......
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #5 på: mai 22, 2012, 13:31:11 pm »

Må "ta tak" ja:)
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 530
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #6 på: mai 23, 2012, 10:44:14 am »

Demonterte håndtaket igår, og der så alt helt og fint ut. Men jeg har jo tilgode å se hvordan det skal se ut. Men alt fra håndtaket gikk lett og fint og så helt ut, så jeg skulle likt og visst hvordan resten av mekanismen inni døra ser ut...
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!