mars 19, 2024, 12:15:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Godbilen min (roadtripbobla)  (Lest 19532 ganger)
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« på: mai 23, 2012, 14:24:39 pm »

Edit: det var i alle fall litt teit å ikke legge ut noen bilder av bilen på toppen! Så de kommer her!  Osteaktig


Hehe! Her veide bilen over 1 tonn. Klare for tur!  Glad Kanskje jeg skal skaffe meg puma og få den i vater? (altså, så den er litt høyere bak (ulastet) og litt lavere foran)






Det her er godbilen som flytta meg rundt hele Vestlandet Gliser En 68 mod som jeg kjøpte på Sauda i april i fjor. Den er ikke strøken, men så fin at jeg kan kose meg med den! Har allerede kost meg i 26 000 km siden jeg handla den  Sjokkert Derfor bærer den preg av å ha blitt vinterkjørt, og har blitt forfremma til sommerbil. Skal kose meg med den fram til vinteren og så skal den få en rustsveis av noen som er kyndige. Har veldig lyst å lære meg å sveise, men ikke på min førstebil. Får heller skrape inn et annet prosjekt en gang og øve meg på det  Blunker


Starter med et miniprosjekt jeg nesten har fullført. Jeg var begynt å bli lei av sprakinga fra den (gode) gamle Pioneer-radioen som sto i, og ville derfor oppgradere stereoen uten at bilen så ut som en rånerbil.


Gamle spilleren, som spytter ut kassettene mine  Osteaktig


Laget verdens dårligste mal, men vi får se om den duger


Vært hos byggmesteren og fått MDF-plate, fordi den var skadet rundt kantene: byggmester boble!


Glemte selvfølgelig å ta bilde av plata først, men sånn så i alle fall avkappet ut


Ikke så alt for verst passform  Glad


Ville ikke skru den fast, fordi prosjektet skal jo være reversibelt


Kutta hull til et par 6x9"


Valgte å gå for en 4-kanals forsterker til 6x9" og ett 4" element på originalplasseringa foran. Passasjeren får bare drite i å ha høyttaler fremme hos seg, fordi jeg bestemmer!  Gliser Basskassa fikk i første omgang en mono-forsterker med 240WRMS, sier seg jo selv at det er for lite, men..


Her skal det kompenseres for den utrolig dårlige snekkerjobben jeg har gjort!


Har tro på dette!


Forsterkerene skal stå vertikalt for å gi plass til basskassa mi


Trekket skal i alle fall sitte


Tok ut førersetet for å få litt bedre arbeidsplass, men så måtte jeg flytte bilen litt på tunet  Kult


Nå begynner jeg å glede meg som en lite unge!


Stramma ikke trekket så hardt rundt kantene så P-lista faktisk skulle få en effekt


Profesjonelt tips: Ikke bruk kontorstifter


Ojoj! Hvem skulle ha trodd dette?  Osteaktig


Fant fort ut at bassforsterkeren ikke holdt mål, så jeg dro alt ut igjen og satte inn en Pioneer-forsterker med 600WRMS. Syns også det var ganske mye svai i den, så jeg monterte litt støtte under


Signalkabel for av/på funksjon festet i hylla


Ferdig montert med støtte og ny forsterker  Glad

Har ikke rukket å koble opp den lille høyttaleren foran, men jeg må skaffe et delefilter og noe kabel først  Blunker Det er også verdt å nevne at jeg ikke ville kaste ut den gamle spilleren, så jeg har koblet telefonen min direkte på forsterkerene. Det dumme er, i midlertid, at signalet fra telefonen er litt lavt. Signalet for av/på, har jeg kobla på baklyset, fordi da kan jeg høre på musikk uten å ha tenninga på  Blunker
« Siste redigering: oktober 21, 2012, 22:59:24 pm av Auen » Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #1 på: mai 28, 2012, 20:00:50 pm »

Har satt oppgaven om å koble til den siste høyttaleren for å fikse noe jeg skulle ha gjort for lenge siden  Flau Sommerdekk!
Har fått litt finansiell støtte fra de eldre i huset, og kjøpt meg hvitstripe-dekk  Glad Men for at det ikke skulle se helt teit ut, måtte felgene få litt oppmerksomhet:

Nye dekk  Gliser


Før sandblåsing


Etter sandblåsing


Hadde ikke helt tatt dette med i beregninga, men når folk bruker skrutrekker blir det jo sånn  Trist


Har pussa vekk nuppene med smergelpapir, og håper at filler-grunning skal fikse opp ripene


Pussa ned alle nuppene.

Lurer forsåvidt litt på noe nå. Jeg har to bokser med svartlakk. De dekker visstnok 1m2 per boks. Bør jeg da kjøpe inn flere til å lakke baksidene også? Eller skal jeg bare pensle på hammerlakk bak?
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 28, 2012, 20:37:39 pm »

Ikke vær helt Lxxx da, lakk begge sider Gliser
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #3 på: mai 28, 2012, 22:05:23 pm »

Er jo akkurat det jeg spør om her, da  Rekker tunge Hvordan jeg kan gjøre det på beste (og billigste) måte  Gliser
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #4 på: juli 25, 2012, 21:55:53 pm »

Rakk, forresten, ikke i alt stresset å skrive noen om det her, men jeg fikk ferdig hjulprosjektet før jeg dro avgårde på tur. Såvidt  Glad (*kremt* *kremt*) Fant ut at jeg bare kjøpte noen flere svarte lakkbokser, og la det på baksida, så her er det ikke noen bengalakk  Glad


Grunna dem med 2K epoxy-filler. Fikk fylt ripene tålelig godt, i alle fall  Glad


Ja, jeg har lakkert dem på baksida, også. Så du kan ikke arrestere meg her, Ruggen!


Klare for montering

Resultatet ser man på toppen av første post. Blei egentlig ganske fornøyd  Osteaktig
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 26, 2012, 01:57:56 am »

Bilen din er blitt fin nå da Auen, nå må du snart ta i et tak på noen lister som du har kjøpt .... før de ligger å blir helt tørre Gliser
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: juli 26, 2012, 08:27:43 am »

Dersom du krasjer med bilen får du hele bilstereo opplegget i bakhodet. Tenk litt på det før du bestemmer deg for ikke å skru greiene fast. Dette veier mye i kollisjons-øyeblikket, baksetet klapper sammen og du får bilstereo komponenter flygende fremover.

Et par skruehuller i bilen er en liten pris å betale dersom uhellet er ute.



Loggført

1961 T1 - Custom
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 416
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #7 på: juli 26, 2012, 09:14:52 am »

Liker fargekomboen på felgene, ble veldig pent Glad
Ville vel skrudd fast stereoen baki jeg også ja Blunker
Loggført
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juli 26, 2012, 09:39:01 am »

Ikke vær helt Lxxx da, lakk begge sider Gliser

øøøøøøøøøi !!!
Loggført

Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #9 på: juli 26, 2012, 09:45:18 am »

Jada, Ruggen. Jeg skal montere de nye, men jeg er litt (rettelse: veldig) bekymra for hva som skjuler seg under de gamle vinduslistene. Eller hva som eventuelt ikke er der, som skulle vært der  Flau

Dersom du krasjer med bilen får du hele bilstereo opplegget i bakhodet. Tenk litt på det før du bestemmer deg for ikke å skru greiene fast. Dette veier mye i kollisjons-øyeblikket, baksetet klapper sammen og du får bilstereo komponenter flygende fremover.

Et par skruehuller i bilen er en liten pris å betale dersom uhellet er ute.





Får vel ta en ny runde med meg selv på det om å feste bilstereoen  Blunker Har ikke tenkt så mye på at det kan fly fremover, siden jeg låser det fast med seteryggen. Men den låsen er jo ikke akkurat all verdens.

Liker fargekomboen på felgene, ble veldig pent Glad
Ville vel skrudd fast stereoen baki jeg også ja Blunker

Takk  Glad Brukte litt tid på bildetitting, før jeg fant ut at jeg ville kjøre den stilen  Blunker
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #10 på: juli 26, 2012, 09:47:30 am »

Ikke vær helt Lxxx da, lakk begge sider Gliser

øøøøøøøøøi !!!

Ruggen er jo bare her for å mobbe. Det vet du vel?  Osteaktig
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #11 på: juli 26, 2012, 09:54:05 am »

Ikke vær helt Lxxx da, lakk begge sider Gliser

øøøøøøøøøi !!!

Ruggen er jo bare her for å mobbe. Det vet du vel?  Osteaktig
Gliser
Loggført

Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #12 på: juli 26, 2012, 20:49:47 pm »

Ikke vær helt Lxxx da, lakk begge sider Gliser

øøøøøøøøøi !!!

Ruggen er jo bare her for å mobbe. Det vet du vel?  Osteaktig

HVA ..... mobbe, jeg???  Gliser Gliser Gliser
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #13 på: juli 27, 2012, 07:15:12 am »

Mobbe du...har vel aldri skjedd Gliser
Loggført

Seaside VW klubb
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #14 på: juli 27, 2012, 07:23:42 am »

Skal du være med til venersborg eller Andreas?
Loggført

Seaside VW klubb
vw
Seniormedlem
****
Innlegg: 474
Bosted: Ørskog


Vis profil

« Svar #15 på: juli 31, 2012, 22:45:42 pm »

Kor du kjøpte dekka dine Auen? er d 155-80-15?
Loggført
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #16 på: juli 31, 2012, 23:41:55 pm »

Skal du være med til venersborg eller Andreas?

Dårlig av meg at jeg ikke svarte her  Trist Litt for passiv på den fronten... Hadde ikke råd  Tvilende

Kor du kjøpte dekka dine Auen? er d 155-80-15?

Tror kanskje jeg skulle ha hatt 155-80-15, men disse er litt større (165). Kjøpte det, fordi dekkene jeg hadde på fra før var i den størrelsen.
Ringte Eiker Motorshop og bestilte fra dem. Tror dette skal være modellen: https://www.eiker.no/main.aspx?page=article&artno=15165BFWW3%2f4
Det var, forresten, en god slankekur for lommeboka mi Øyerulling
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #17 på: august 20, 2012, 11:53:30 am »

Da var man hjemme igjen etter vel overstått SCC  Glad Dvs. med nød og neppe  Trist Syns det begynte å slure litt på clutchen de siste kilometerene før jeg ankom treffplassen, og problemet viste seg å bli mye mer omfattende på hjemveien. Trodde kanskje det kunne ha en forbindelse med at clutchvaieren virka grusomt kort da jeg monterte den (rett før roadtripen/ca. 6000km siden)  Men ved nærmere inspeksjon i måneskinnet, viste det seg at jeg har olje i clutchhuset. For mitt utrente øye ser det ut som det er bøttevis av olje der. Det er jo litt selsomt, siden jeg både bytta simeringen på girkassa og bak svinghjulet (også rett før roadtripen). Er det noe jeg kan ha gjort feil? Ikke dratt til svinghjulet hardt nok?  Hæ Regner med at jeg må bytte clutch og simering, men hvordan skal jeg forebygge at det skjer igjen?

Litt bilder fra inspeksjonen:








Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
BernieBergan
Medlem
***
Innlegg: 126
Bosted:



Vis profil
« Svar #18 på: august 20, 2012, 19:58:36 pm »

hva brukte du får å få på plass simmeringen da du bytta? hadde det samme på min gamle motor, prøvde å dytte den inn med en liten kloss, men da kom det ett pittelite sår, som var nok til at ringen sprakk igjen etter ei uke :/
Loggført
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #19 på: august 21, 2012, 08:21:49 am »

Husker ikke hva jeg brukte. Husker ikke engang om det var meg eller Ruggen som monterte den  Rekker tunge Men vi har kommet til den konklusjonen at vi stapper inn en annen motor som ikke har like mye slark uansett  Blunker Så får jeg se og starte å i alle fall planlegge et motorbygg  Glad
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
BernieBergan
Medlem
***
Innlegg: 126
Bosted:



Vis profil
« Svar #20 på: august 21, 2012, 16:55:03 pm »

Husker ikke hva jeg brukte. Husker ikke engang om det var meg eller Ruggen som monterte den  Rekker tunge Men vi har kommet til den konklusjonen at vi stapper inn en annen motor som ikke har like mye slark uansett  Blunker Så får jeg se og starte å i alle fall planlegge et motorbygg  Glad

haha ! jeg å lene snakka om det, at etter du fikk kjøre dalland sin så var det nok ikke lenge før du begynte å bygge ! Osteaktig  konge ! Gliser
Loggført
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #21 på: august 22, 2012, 22:40:19 pm »

Kan meddele som så, at det foregår heftig lesing på emnet her nå om dagen  Gliser
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #22 på: august 23, 2012, 10:58:26 am »

Kan meddele som så, at det foregår heftig lesing på emnet her nå om dagen  Gliser

Hva!? Hadde jeg aldri trudd om deg....
Loggført

Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #23 på: august 23, 2012, 15:09:37 pm »

Kan meddele som så, at det foregår heftig lesing på emnet her nå om dagen  Gliser

Hva!? Hadde jeg aldri trudd om deg....
Okei. Jeg leser ikke så lite om det. De siste dagene prater vi ganske mange timers lesing Osteaktig Har kanskje ikke vært alt for matnyttig for en på mitt nivå å lese om cheap'o'racing garasjen, men jeg forstår da noe  Glad
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
BernieBergan
Medlem
***
Innlegg: 126
Bosted:



Vis profil
« Svar #24 på: august 23, 2012, 21:42:06 pm »

Lese? trodde man skulle prøve først og lese etterpå jeg ?
 Gliser
Loggført
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #25 på: september 11, 2012, 16:55:27 pm »

Fortalte ikke helt hva det blei til med motoren her, men jeg fikk låne en annen (ikke like slitt) 1300F-motor av Ruggen, og håper den holder ut sesongen. Skal se om jeg får overhalt originalmotoren iløpet av vinteren, også skal den få litt annet vedlikehold også Glad Må jo være klar til roadtrip neste sommer også?  Gliser Fikk, forresten beskjed om at boka mi (http://www.tanum.no/tanum/product/product-detail.action?id=9780895862259) blei sendt idag Glad

Problemet, derimot, er av den etiske typen. Bilen min er på mange måter original; seter, girkasse, skjermer, felger osv. Og da har det jo en verdi for meg å restaurere motoren i så original stand som mulig. Jeg har jo, tross alt, original (som min bil blei levert med) blokk, forgasser og fordeler. Meeen når jeg først har alt det her fra hverandre, så er det litt fristende å sette på 1600-satser, så går bilen ganske mye bedre opp f.eks. Suleskarvegen.  Øyerulling Så er jo bilen også omlakkert, så den kommer aldri til å bli helt original.
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #26 på: oktober 21, 2012, 22:58:41 pm »

Etter å ha venta på at verkstedet skulle modne for min ankomst, har jeg endelig fått grønt lys! Så nå er bobla satt vekk for vinteren  Glad Etter litt konsultering, har jeg kommet fram til at jeg skal sveise opp bilen, men mentor Gullik skal hjelpe meg Blunker Så det blir vel litt aktivitet her, selv om jeg forbeholder meg retten til å ikke legge ut bilder av de dårligste sveisene mine  Kult Det er vel verdt å nevne at det er nok av rust å ta av her, så jeg skal ikke bli arbeidsledig i vinter  Blunker Håper også jeg får tid og råd til å overhale en motor å sette i bilen. Fordi både originalmotoren og den jeg har lånt ut sesongen lever på lånt tid  Øyerulling

Runder dagen av med å legge ut et skurrete bilde:

Det er, forresten, skurrete fordi jeg var midt i en unnamanøver fra Ruggen Blunker
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #27 på: oktober 21, 2012, 23:06:01 pm »

Var det godt å få parkert , tørrt og fint? Nå er det bare å brette om armene ja Blunker
Loggført

Seaside VW Klubb
rubenthorsen
Gjest
« Svar #28 på: oktober 22, 2012, 08:35:04 am »

selvom jeg forbeholder meg retten til å ikke legge ut bilder av de dårligste sveisene mine.


Jeg vil se bilder av de sveisene.  Blunker
Kan ikke se mere ille ut enn den første meteren sveis som jeg laget på sparebobla mi.
TAKK Å PRIS FOR VINKELSLIPER ,SOM PYNTET PÅ MINE ETTER SVEISING.
Loggført
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #29 på: oktober 29, 2012, 10:50:47 am »

Har ikke fått gjort noe spesielt på bilen den siste uka  Trist Men jeg fikk nå tømt den i går, hvertfall  Glad
Foto fra steinaldertelefon:
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!