juni 16, 2024, 13:18:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motorolje,r til luftkjølt  (Lest 1800 ganger)
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« på: mai 25, 2012, 07:13:01 am »

Hva om en bruker motorolje for dieselmotorer (hd) i en luftkjølt motor, dette er jo meget gode oljer som tåler høyere belastning...?
Anyvay, er det noen som har god greie på "hva og hvorfor" den eller den oljen brukest, og ikke bare at; "jeg har bare brukt xxxx og er godt fornøyd med den".
Altså;hva skjer om en f.eks. bruker en god olje bl. a. for dieselmotorer?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: mai 25, 2012, 07:49:20 am »

Så lenge den oljen også tilfredstiller kravene for en bensinmotor (noe de vanligvis gjør), burde det være ok. Har ikke satt meg inn i kravene til diesel kontra bensin, men de fleste oljer er også S-sertifisert (bensin).
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #2 på: mai 25, 2012, 08:40:43 am »

Kan bli ett problem att de oljene løser opp masse sot og dritt i en gammel motor og da kan sil og kanaler tettes.
Brukte på min første bil en 69 cortina shell myrina tror eg det var,fikk olje gratis fra min onkel som jobba hos ts`n i stavanger,den olja var sterk kan du si det løsna masse sot og koks som hadde byggd seg opp i motoren det låg samla i filterholderen >:(Kan tro jeg lurte hva det var til å begynne med.Jeg tok senere å overhalte og trimma den kentmotoren og den var veldig ren innvendig når jeg åpna den.Motoren var ikke noe mere slitt heller pga shell olja,allt var normalt etter 170000km
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #3 på: mai 25, 2012, 09:34:25 am »

Takk for gode svar, vil prøve dette eg, (inntil det kommer bastante varsel mot...) vil gjerne få renska opp motoren for koks å drit også, (skal skifte olja ofte da i begynnelsen) Glad
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: mai 25, 2012, 10:18:36 am »

Når det gjelder mineral kontra syntetisk, er ett " problem" at syntetisk olje renser (og smører) vesentlig bedre, og i en møkkete motor vil det kunne skje som 1303SS skriver. Derfor er mange skeptisk til syntetisk.
Selv har jeg begynt å kjøre delsyntetisk på ovalen, og det virker fint. Bruker Valvoline Maxlife 10/40.
Du får en indikasjon på tilstand i motoren ved å ta av ventildekslene. Er det bedritent der, er nok resten av motoren i samme stand.

Når det gjelder å rense motoren, har jeg noen ganger fyllt motoren med 2.5 l diesel istedenfor olje, startet motoren og latt den gå på tomgang ca 15 sek, og tappet ut igjen.
Diesel renser godt. Ellers finns det innvendig motorvask å få kjøpt, f.eks. Silke og Omega har bra produkter.
« Siste redigering: mai 25, 2012, 10:24:13 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #5 på: mai 25, 2012, 15:59:20 pm »

Når det gjelder mineral kontra syntetisk, er ett " problem" at syntetisk olje renser (og smører) vesentlig bedre, og i en møkkete motor vil det kunne skje som 1303SS skriver. Derfor er mange skeptisk til syntetisk.
Selv har jeg begynt å kjøre delsyntetisk på ovalen, og det virker fint. Bruker Valvoline Maxlife 10/40.
Du får en indikasjon på tilstand i motoren ved å ta av ventildekslene. Er det bedritent der, er nok resten av motoren i samme stand.

Når det gjelder å rense motoren, har jeg noen ganger fyllt motoren med 2.5 l diesel istedenfor olje, startet motoren og latt den gå på tomgang ca 15 sek, og tappet ut igjen.
Diesel renser godt. Ellers finns det innvendig motorvask å få kjøpt, f.eks. Silke og Omega har bra produkter.
Ja takk for gode råd Kjell Roar, eg bruker (ha brukt før og) Mobiloil Delvaco som er traktorolje...er ein god mineralsk olje, -skiftar ofte. Inbillar meg at denne olja tåler høg temperatur bedre??
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: mai 25, 2012, 19:14:36 pm »

på bobler som brukar mykje olja so bruker eg castrol tection (lastebil olja) og agco sin universal olja til traktor. funkar jo heilt fint da:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!