mai 05, 2025, 01:41:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bremselys problemer  (Lest 3723 ganger)
ErikTbg
Seniormedlem

Vis profil
« på: juni 05, 2012, 22:41:55 pm »

Hei folkens..

Har nå fått det meste til å funke på bobla etter at bilen har vært ute av drift i neste 20 år. Det siste som står igjen er å få liv i bremselysene igjen.. Da jeg måler på de to ledningen som skal festes på bremselysbryteren så er det ca 6v på begge disse. Det skal det vel ikke være? der skal det vel først være strøm på begge da en bremser? Lyser heller ikke i bremselysene selvom begge har strøm.  Noen som erfaring med dette? Kan feilen ligge i selve blinklyshendelen på rattet? kobler jeg meg med ekstern ledning fra brytern til lyktne lyser lyktene som de skal(Ser det ut til)

Til nå har jeg:
  • Pussa og festet alle kontakter godt(også byttet noen)
    Pussa festet alle sikringer godt
    Bytta bremeslysbryter
    Bytta blinklysrelee
    Jording til lyktene bak og blinklysa på skjermen foran
    Skiftet alle pærer og sikringer til nye

Noen som har noen ideer hva dette kan være for noe?

holder til i Tønsberg, Sem, om noen har lyst til å ta en titt Glad

Mvh Erik
Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
SveinT
Supermedlem

Agder VW Klubb

Vis profil
« Svar #1 på: juni 06, 2012, 17:32:10 pm »

Siden du nevner blinklyshendelen, regner jeg med du har en tidlig 60 tall med kombinert brems og blinklys bak?
Da kan det være at blinklyshendelen tuller det til. Er den riktig koblet? Virker blinklysene som de skal?
Her er et koblingskjema:
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_61.jpg
For å se om blinklyshendel tuller, kan du koble sammen den sort/røde i koblingstykker T3 på tegningen, sammen med de to i koblingstykker T2. Virker det da, er blinklyshendel defekt/feilkoblet.
En måte og teste bremselysbryteren på er og koble sammen begge ledningene på bremselysbryteren. Da skal i alle fall lysene lyse viss resten er i orden.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
ErikTbg
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #2 på: juni 09, 2012, 13:08:08 pm »

Hei .. og takk for svar. Jo jeg har en 1961 modell og den er vel en av de siste med kombinert blink, brems og kjørelys i samma pæra. BLinklys og kjørelys fungerer som det skal ja. Er kun bremselyset jeg ikke får til å fungere.

Har testet bremselysbryteren og den er i orden. Det som er snodig er at det er 6v på begge ledningen som går ned til bremselysbryteren uten at det lyser bak. Er også 6v i begge ledningen om jeg kobler fra ledningene fra bryteren.  Skal ta en titt på skjema de ga meg linken til. Har tidligere kun hatt et i svart/ hvitt. Takk for det Glad

Ellers takk for beskrivelse hvordan jeg kan teste hendelen.

Mvh Erik
Loggført

Ove A
Medlem

Vis profil

« Svar #3 på: juni 09, 2012, 18:03:56 pm »

Spenninga vil alltid legge seg over den største motstanden . Og den største motstanden i din bremsekrets er jo nettopp over bremselysbryteren når den ikke er sluttet. Helt normalt at du skal kunne måle 6V der hvis du bruker et vanlig multimeter .
Loggført
ErikTbg
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #4 på: juni 10, 2012, 13:25:31 pm »

men jeg måler 6v på begge ledningen også da de ikke er koblet til bryteren.

Mystisk! Eller bare en koblingsfeil kanskje..?
Loggført

SveinT
Supermedlem

Agder VW Klubb

Vis profil
« Svar #5 på: juni 10, 2012, 17:09:10 pm »

Viss du måler 6V fra et jordingspunkt til begge ledningene høres det ut som en koblingsfeil, ja.
Men er som Ove A skriver fullt mulig å måle 6V mellom de to ledningene selv om de er frakoblet.
Kobl fra alle 6 ledninger på hendelen og still multimeteret på 200ohm. Da skal det være veldig nærme null ohm mellom alle tre ledninger med gul, brun og fiolett stripe når hendelen står i hvilestilling. Får du utslag til noen av de andre tre ledningene, er det nok overslag inni bryteren.

* HPIM0742 (Large).JPG (136.84 KB, 1024x768 - vist 178 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
ErikTbg
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #6 på: juni 11, 2012, 12:31:18 pm »

Nå funker bremselysa når jeg blinker. Dvs da funker bremselysa, men ikke blinklysa. Og selvfølgelig bare det bremselyset til den siden jeg blinker  Gliser moro med strøm.

Skal få testa hendelen som beskrevet. Må bare fiske litt ørrett først. Takk for alle tips!!

Om noen har en hendel som er i orden, så ta kontak.

Mvh erik
Loggført

HenningA
Supermedlem

Mob 95298043

Vis profil
« Svar #7 på: juni 11, 2012, 21:17:06 pm »

Lykke til og takk for praten på Biltema i dag!  Fiiiin bil Gliser
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!